اقتصادی

چشم‌پوشی جوانان چینی از پس‌انداز بازنشستگی

میجیک/ خراسان رضوی نیویورک تایمز گزارش داد که جوانان چینی پس‌اندازهای بازنشستگی خود را به باد می‌دهند.

پیری جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد بحران بازنشستگی چین را تشدید کرده است.

نرخ بالای بیکاری و مشاغل ارزان نیز مشکل ساز است. جمعیت به سرعت پیر، مشکل در یافتن شغل و نگرانی در مورد دستمزدهای پایین، ذهن جوانان این کشور را آزار می دهد.

بر اساس گزارشی در نیویورک تایمز، برای برخی، این باعث شده است که به طور کلی برای بازنشستگی پس انداز نکنند.

این کشور در کمتر از سه دهه از یک جامعه جوان به یک جامعه قدیمی تبدیل شده است. هفتمین سال متوالی کاهش روزی است که افراد کمتری نسبت به بازنشستگی کار می کنند.

به گزارش بی بی سی، حدود 300 میلیون شهروند چینی بین 50 تا 60 سال در دهه آینده بازنشسته خواهند شد.

مشخصات جمعیتی که به سرعت در حال تغییر است، فشار زیادی را بر سیستم های بازنشستگی با بودجه کم وارد می کند. میانگین سن بازنشستگی 54 سال که جزو پایین ترین سنین بازنشستگی در جهان است بر این استرس افزوده است.

رکود شدید اقتصادی باعث شده است که بسیاری از مردم بیکار شوند یا جایی برای قرار دادن پول خود نداشته باشند. مشکل برنامه های بازنشستگی کم بودجه منحصر به چین نیست، اما مشکلات جمعیتی و اقتصادی اعتماد به سیستم بازنشستگی را تضعیف می کند.

چین به سرعت در حال پیر شدن است به طوری که در ربع قرن آینده، 520 میلیون نفر یا نزدیک به 40 درصد از جمعیت فعلی، بالای 60 سال سن خواهند داشت. به گفته آکادمی علوم اجتماعی چین، یک موسسه تحقیقاتی دولتی، حقوق بازنشستگی عمومی در دهه آینده تمام خواهد شد.

تائو وانگ، اقتصاددان ارشد چین در UBS Financial Services گفت: به دلیل پیری جمعیت، مردم درباره بازنشستگی آینده خود مطمئن نیستند. آنها نگران هستند که پرداخت ها در آینده کمتر شود.

وانگ خاطرنشان کرد که رهبران چین می توانند با افزایش سن بازنشستگی بسیار پایین، حل این مشکل را آغاز کنند. آنها به صورت مرحله ای در مورد آن صحبت کرده اند اما به آن عمل نکرده اند.

تا دهه 1980، چین یک اقتصاد برنامه‌ریزی شده داشت و شرکت‌های دولتی حقوق کارگران را تا حد مرگ پرداخت می‌کردند. همزمان با اجرای اصلاحات بازار محور، مقامات به دنبال ایجاد یک سیستم بازنشستگی فراگیرتر هستند.

مقامات یک سیستم بازنشستگی جدید ایجاد کردند که در نهایت بیشتر جمعیت را در سه رکن تحت پوشش قرار داد. اولین برنامه یک برنامه عمومی و اجباری با بیش از یک میلیارد نفر ثبت نام است. این طرح شامل طرح پایه برای بیکاران روستایی و شهری و همچنین کارگران مهاجر برای بیش از 550 میلیون نفر و طرح اشتغال محور برای 504 میلیون شاغل است.

ستون دوم سیستم بازنشستگی خصوصی چین مبتنی بر نیروی کار داوطلبانه برای شرکت ها است و افراد کمتری را شامل می شود.

سومین و جدیدترین، همچنین خصوصی و داوطلبانه، حقوق بازنشستگی خصوصی است و در سال 2022 معرفی خواهد شد. از آنجایی که حقوق بازنشستگی عمومی تحت فشار مالی بیشتری قرار می گیرد، مقامات شروع به ارائه مزایای مالیاتی مشابه IRAهای ایالات متحده کرده اند.

گسترش مستمری‌های خصوصی که هنوز در برنامه‌های آزمایشی در ده‌ها شهر قرار دارد، همزمان با اخبار نگران‌کننده است. جمعیت چین برای اولین بار در تاریخ مدرن شروع به کاهش کرد.

جوانان چینی از پس انداز بازنشستگی خود غفلت می کنند

ژوان، طراح نمایشگاهی در پکن، گفت که او زیاد به پنج درصد درآمدی که هر ماه کنار می گذارد فکر نمی کند، اما مشکلات دیگری در طول سال گذشته ظاهر شده است زیرا افراد بیشتری از اهدای کمک خودداری می کنند یا صرفاً انصراف می دهند.

دالی یانگ، استاد دانشگاه شیکاگو، گفت: «تعداد افرادی که تصمیم می‌گیرند مشارکت نکنند یا به سیستم نپیوندند، زیاد و رو به افزایش است».

کارشناسان همچنین هشدار می دهند که اگر چین سن بازنشستگی را تغییر ندهد، باید مزایای آن را کاهش دهد که به گفته آنها ممکن است در برخی موارد سخاوتمندانه باشد.

در سال 2022، متوسط ​​پرداخت ماهانه ملی برای مستمری مستمری کارمندان دولتی 500 دلار آمریکا و تنها 28 دلار آمریکا برای مستمری پایه ایالتی خواهد بود، اما سهم و مزایا بر اساس شهر و استان متفاوت است.

هزاران طرح بازنشستگی مختلف وجود دارد که هر کدام توسط مقامات محلی اداره می شوند. میزان درآمد مستمری بگیران مربوط به امور مالی دولت محلی و اندازه استخر بازنشستگان خاص است. طبق نتایج تحقیقات، برخی از حقوق بازنشستگی حدود 30000 شرکت کننده دارند.

سزار لی، 27 ساله، در طرح پایه بازنشستگی عمومی ثبت نام نکرده است، زیرا به گفته او، این طرح بسیار گران است. لی توضیح داد که او متوجه شده است که افراد مسن بیشتری مدعی حقوق بازنشستگی هستند و کمتر متخصصان جوانی که به سیستم پرداخت می کنند.

هر چه جوانان کمتر و بزرگتر شوند، شکاف بین کارگران و بازنشستگان بیشتر خواهد شد.

بر اساس داده های اداره ملی آمار چین، در دسامبر 2023، نرخ بیکاری برای افراد 16 تا 24 ساله 14.9 درصد بود. این عدد برای افراد 25 تا 29 ساله و 30 تا 59 سال به ترتیب 1.6 و 3.9 درصد است.

ارجاع

nytimes.com

businesstimes.com.sg

businessinsider.com

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا