اقتصادی

چین چه سهمی در تجارت ایران دارد؟/ پرطرفدارترین کالای ایرانی برای چینی‌ها

عضو کمیسیون توسعه تجارت و روابط بین‌الملل ایران گفت: چین در 10 ماهه امسال پیش از امارات، ترکیه و عراق اولین شریک تجاری ایران بوده و در سال‌های اخیر به اولین مقصد صادراتی ایران تبدیل شده است.

سید روح الله لطیفی همزمان با سفر رئیس جمهور به چین در گفت وگو با میجیک، اظهار کرد: چین در مجموع تجارت (شامل واردات و صادرات) با 29.2 میلیون تن کالا به ارزش 25.3 میلیارد دلار بیشترین حجم مبادلات تجاری با ایران را دارد. امسال 10 ماه می گذرد و از امارات با 19.8 میلیارد دلار، ترکیه با 11.7 میلیارد دلار و عراق با 9 میلیارد دلار جلوتر است.

وی افزود: از بین 143 مقصد صادراتی کشور، چین در این مدت با خرید 12 میلیارد و 806 میلیون دلاری بیشترین کالا را از ایران خرید که نسبت به مدت مشابه با رشد 10 درصدی همراه بود. همچنین واردات کشورمان از چین به 12 میلیارد و 698 میلیون دلار رسید که با رشد 33 درصدی همراه بود.

لطیفی درباره دلایل افزایش تجارت ایران و چین بیان کرد: سیاست چندجانبه گرایی ایران، مراقبت از بازار بکر، سیاست مراقبت از شرق با وجود تحریم های خود از سوی غرب، عضویت ایران در شانگهای ایران. همکاری های بین المللی با کشورهای آسیایی، روابط تاریخی ایران با چین در تجارت و همکاری برای فعال سازی جاده ابریشم جدید در پروژه یک کمربند یک جاده و منافع تجاری ایران و نزدیک شدن به کشورهای بریکس، تعامل تجاری و اقتصادی ایران با چین است. افزایش یافته است.

سخنگوی سابق گمرک ادامه داد: بیش از هشت و نیم میلیارد دلار مواد معدنی، مشتقات نفتی، مصالح ساختمانی، قیر و فولاد، آهن و سایر محصولات فلزی نیمه تمام در 10 ماه گذشته به چین و سایر کالاهای صادراتی به چین صادر شده است. . از جمله محصولات شیلات. ، مواد غذایی، میوه های خشک و زردچوبه، لاستیک، چرم، کیف، تجهیزات و محصولات نیمه صنعتی، مواد شیمیایی، برق، شیشه و آینه محصولات و پارچه.

وی درباره عمده کالاهای وارداتی از چین نیز توضیح داد: روغن صنعتی، کود، دارو، ماشین آلات، دستگاه های الکترونیکی، محصولات فولادی، پارچه، لاستیک، لوازم و قطعات خودرو، کاغذ و مقوا و محصولات غذایی و نهاده ها از جمله مهمترین موارد است. وارداتی از چین در حال حاضر در ایران هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا