برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

علت برق داشتن بدنه یخچال

علت برق داشتن بدنه یخچال معمولی و ساید

دلیل برق داشتن بدنه یخچال
شاید شما هم از دسته افرادی باشید که هنگام استفاده از یخچال متوجه شده‌اید که بدنه‌ی یخچال برق دارد. این برق‌گرفتگی بسیار خفیف است، اما دلیل نمی‌شود که شما نسبت به آن بی‌توجه باشید. از همین رو تصمیم داریم در این مقاله با دلیل برق داشتن بدنه یخچال آشنا شویم تا بتوانید درصورت مواجه با این مشکل بهترین عملکرد را داشته باشید.

وجود مشکل در دو شاخه یا سیم برق

گاهی‌اوقات دو شاخه، سیم برق و یا پریز یخچال دچار مشکل هستند که می‌توانند باعث ایجاد برق در بدنه یخچال شوند. برای مثال از بین رفتن عایق سیم برق یا فرسوده شدن آن از جمله شرایطی هستند که می‌توانند منجر به برق در بدنه‌ی یخچال شوند. حال برای آنکه شما از این مشکلات مطلع شوید و حتی آن‌ها را رفع کنید، نیاز به کمک یک متخصص برق دارید.

مطالعه بیشتر: علت

اتصالی ترموستات یخچال

اصلی‌ترین علت برق داشتن بدنه یخچال اتصالی ترموستات این دستگاه است. گاهی‌اوقات سیم‌های این قطعه دچار اتصالی کوتاه می‌شوند و همین موضوع برق را به بدنه یخچال منتقل می‌کند. حال اگر شما متوجه شدید که علت بروز این مشکل اتصالی این قطعه است باید برای رفع این مسئله با تعمیرکاران یخچال تماس بگیرید تا نسبت به تعویض ترموستات اقدام کنند.

شستن پتو با لباسشویی پاکشوما در لباسشویی‌نیز معمولا از برنامه Duvet برای شستن پتو استفاده می‌شود. این برنامه برای پارچه‌هایی مناسب است که به شست‌وشو و آب‌کشی بیشتر نیاز دارند.

مطالعه بیشتر:

سوختن یا نیم‌سوز شدن موتور یخچال

همان‌طورکه می‌دانید موتور به بدنه یخچال متصل است و گاهی‌اوقات سیم‌پیچی داخلی یخچال دچار اتصالی می‌شود که این موضوع می‌تواند سوختگی و نیم سوز شدن موتور یخچال را به همراه داشته باشد. حال از آنجایی که موتور به بدنه یخچال متصل است، این موضوع می‌تواند باعث برق‌دار شدن یخچال نیز شود. از همین رو اگر فکر می‌کنید که موتور دستگاه شما مشکل دارد باید با تعمیرکاران تماس بگیرید تا پس از انجام بررسی‌های لازم، تعویض یا تعمیر موتور صورت گیرد.

خرابی برد الکترونیک یخچال

از دیگر دلایل می‌توان به خرابی برد الکترونیکی دستگاه اشاره کرد. لازم است بدانید که سیم ارت به بدنه یخچال متصل است و اگر برد الکترونیکی با مشکل مواجه شود نمی‌تواند برق را به‌درستی به سیم ارت منتقل کند.

از همین رو برق به بدنه یخچال می‌رسد و باعث می‌شود که کاربران هنگام تماس با یخچال دچار برق گرفتگی خفیف شوند. برد یخچال از جمله قطعاتی است که امکان تعمیر آن وجود دارد، از همین رو می‌بایست با تعمیرکاران یخچال تماس گرفت تا آن‌ها نسبت به انجام بررسی‌های لازم و تعمیر این قطعه اقدام کنند. البته گاهی‌اوقات میزان خرابی برد الکترونیکی زیاد است که در این حالت باید تعویض شود.

جهت اعزام روی لینک کلیک کنید.

از بین رفتن عایق سیم‌کشی یخچال

درصورتی‌که یخچال بیش‌ازحد جابه‌جا شود، استهلاک آن بالا رود یا به‌دلیل شدت جریان حرارت بالایی را تجربه کند ممکن است که عایق سیم‌کشی‌های آن از بین برود. در این صورت سیم‌ها با بدنه‌ی یخچال تماس پیدا می‌کنند و این موضوع می‌تواند جریان الکترونیکی را به‌طورمستقیم به بدنه‌ی یخچال انتقال دهد که نتیجه‌ی چنین موضوعی برق‌دار شدن بدنه یخچال است.

مطالعه بیشتر:

اتصالی سرپیچ لامپ با بدنه یخچال

رایج‌ترین دلیل برق داشتن بدنه یخچال که برای بسیاری از کاربران پیش می‌آید، اتصالی سرپیچ لامپ با بدنه دستگاه است. یک اتصالی یا یک نوسان کوچک می‌تواند باعث سوختگی سرپیچ لامپ شود که این موضوع می‌تواند دلیلی بر تماس سیم‌های آن با بدنه یخچال باشد. زمانی که این اتفاق رخ دهد، سرپیچ لامپ با بدنه یخچال اتصالی می‌کند که نتیجه‌ی چنین چیزی برق‌دار شدن دستگاه است.

حال برای رفع این مشکل شما می‌توانید خودتان سرپیچ لامپ را عوض کنید یا اگر فکر می‌کنید که توانایی انجام این کار را ندارید، با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا تعویض سرپیچ و عایق‌بندی سیم‌های آن صورت گیرد.

عدم اتصال ارت در پریز برق علت برق داشتن بدنه یخچال

پریزهای آشپزخانه سه رشته سیم فاز، نول و ارت دارند. حال عدم وجود سیم ارت در پریز باعث می‌شود که برق یخچال به زمین منتقل نشود که نتیجه‌ی این موضوع برق داشتن بدنه یخچال است. برای جلوگیری از چنین مشکلی شما باید مطمئن شوید که پریز برق آشپزخانه‌تان سیم ارت دارد.

  • این نکته امروزه در اکثر خانه‌ها رعایت شده است و به‌ندرت پیش می‌آید که پریز اتصال ارت نداشته باشد، اما اگر چنین موردی پیش آمد، باید دو سر سیم را لخت کنید و یک سر آن را به بدنه یخچال و سر دیگر را به یک لوله فلزی وصل کنید تا دچار برق‌گرفتگی خفیف بدنه یخچال نشوید.

مطالعه بیشتر:

بالا بودن رطوبت یخچال

افزایش رطوبت در یخچال می‌تواند منجر به برق در بدنه یخچال شود، از همین رو توصیه می‌شود از مرطوب‌کننده‌های آشپزخانه استفاده کنید.

این کار باعث می‌شود که رطوبت هوای آشپزخانه بیشتر شود و میزان الکتریسیته ساکن کاهش پیدا کند و باعث شود میزان شوک به یخچال کاهش یابد. دقت داشته باشید که گاهی‌اوقات نشت آب نیز می‌تواند دلیل برق‌دار بودن بدنه یخچال باشد.

جهت  ارورهای ماشین لباسشویی پاکشوما روی لینک کلیک کنید.

چگونه برق بدنه یخچال را برطرف کنیم؟

تا‌به‌اینجا با دلایل برق داشتن بدنه یخچال آشنا شدیم. حال سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان را برطرف کرد که در رابطه با این موضوع باید گفت معمولا مشکل برق داشتن بدنه‌ی یخچال به‌دلیل وجود مشکل در موتور دستگاه است.

از همین رو شما باید در ابتدا یخچال را از برق بکشید و رله‌ استارت و اورلود آن را از موتور جدا کنید، سپس یخچال را دوباره به برق بزنید و به کمک ولت‌متر یا فازمتر میزان برق موجود در بدنه یخچال را اندازه بگیرید. درصورتی‌که بدنه یخچال همچنان برق داشته باشد، مشکل از موتور دستگاه است که در این حالت شما باید از یک تعمیرکار بخواهید که نسبت به تعویض یا تعمیر این قطعه اقدام کند.

در مراحل بعد باید برد الکترونیکی، المنت و دیگر قطعات الکترونیکی را بررسی کنید تا متوجه شوید که مشکل برق بدنه یخچال از کجاست. البته تشخیص این موضوع نیاز به دانش مخصوصی دارد و اگر شما در رابطه با این موارد اطلاعات کافی ندارید، توصیه می‌شود با تعمیرکاران مربوطه تماس بگیرید و از آن‌ها درخواست داشته باشید تا برای انجام بررسی‌ها و تعمیرات موردنیاز اقدامات لازم را انجام دهند.

بهترین راه رفع برق داشتن یخچال استفاده از سیم ارت

بهترین و سریع ترین راهی که می‌توان برای برطرف کردن این مشکل داشت استفاده از سیم ارت یا همان سیم اتصال به زمین است. برق اضافی که درون کابین یا همان بدنه یخچال است می‌تواند با یک سیم یا یکی از پیچ‌های یخچال به ارت پریز برق وصل کنید تا برق اضافی به زمین منتقل شود.

پیشنهاد: لطفا بدون توصیه یک فرد حرفه ای هیچ اقدامی در این رابطه انجام ندهید. به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود از اتصال سیم به لوله آب استفاده کنید. این روشی است که برخی از افراد غیر متخصص انجام می‌دهند. ممکن است در اثر یک اتصال کوچک برق, آب ساختمان برق‌دار شده و برای کسانی که در حال استفاده از آب هستند خطرات جانی به همراه داشته باشد.

اگر نمی‌دانید سیم ارت چیست مطلب زیر را بخوانید.

سیم ارت چیست؟

برای اینکه برق القایی از بدنه یخچال یا هر دستگاه دیگری که با برق کار می‌کند درون آن نماند و به زمین انتقال پیدا کند، در سیم کشی داخلی برخی وسیله های برقی سیمی بعنوان سیم ارت کار گذاشته می‌شود که این برق از طریق سیم به زمین انتقال پیدا کند.

وسایلی همانند فن یا برد دستگاه یا حتی موتور این سیم را دارا هستند که همه به هم متصل می‌شوند و در نهایت از طریق دوشاخه به پریز متصل می‌شوند. این در صورتی امکان پذیر است که خانه یا محلی که این وسیله را نصب کرده اید دارای چاه ارت باشد.

جمع‌بندی
همان‌طورکه مطالعه کردید، در این مقاله در رابطه با برق داشتن بدنه یخچال و دلایل آن صحبت کردیم. دقت داشته باشیدبرق داشتن بدنه یخچال ساید ناشی از بار الکتریکی است که در بدنه وجود دارد و در اثر تماس دست یا بدن به آن، این جریان وارد بدن شده و به صورت یک شوک، آن را حس خواهید کرد. برق دار بودن بدنه ساید بای ساید نشان‌دهنده وجود یک مشکل در یخچال است. این رویداد می‌تواند به دلیل مشکل در سیم کشی، از بین رفتن عایق روکش سیم، خرابی ترموستات، وجود عیب در موتور و… باشد. این مشکل از نیست. در ادامه، دلایل برق داشتن بدنه ساید بای ساید را به صورت مورد به مورد بررسی خواهیم کرد.

جالب است بدانید که میزان برق بدنه می‌تواند از میزان خرابی و شدت آن خبر بدهد یعنی هر اندازه که مشکل جدی‌تر باشد، برق بدنه بیشتر است.

 نقص در دو شاخه، سیم برق یا پریز

اولین موضوعی که هنگام مواجه با برق داشتن بدنه یخچال ساید باید بررسی کنید، سلامت سیم برق آن است. این بررسی شامل سالم بودن پریز برق و عبور جریان مناسب برق از آن، سالم بودن دو شاخه دستگاه و نبود لختی در آن، در نهایت سالم بودن سیم برق و بخش عایق آن است. اگر در هر بخشی شاهد فرسودگی سیم یا عایق شدید، حتما بخش مشکل‌دار را به کمک متخصص و تعمیر کار اصلاح کنید تا چیزی سلامتی شما و یخچال را تهدید نکند.

خراب شدن سیم داخلی یخچال ساید

گاهی سیم برق خارجی یخچال ساید مشکلی ندارد و کار خود را به خوبی انجام می‌دهد اما سیم کشی داخلی یخچال دچار فرسودگی شده، روکش آن آسیب دیده و به قسمت لخت سیم رسیده است. این فرایند می‌تواند به دلیل جابه‌جایی، نوسان شدت جریان بالا در سیم، استهلاک در اثر گذر زمان و… باشد. اتصال این سیم به بدنه باعث برق داشتن بدنه یخچال ساید می‌شود که با رفع آن می‌توانید مشکل را رفع کنید. بررسی سیمکشی داخلی یخچال به سبب حساسیت و پیچیدگی ، باید توسط تکنسین ماهر انجام گیرد .

مشکل در ترموستات

گاهی ترموستات سبب اتصال به بدنه می‌شود و مشکل برق داشتن بدنه یخچال ساید را پیش می‌آورد. قطعی سیم اتصال به زمین ترموستات، نابودی عایق‌های ترموستات، برق دزدی سر کنتاکت‌های ترموستات و… می‌تواند دلایل بروز این مشکل باشد.

ایراد در موتور یخچال ساید

خرابی موتور یا کمپرسور نیز می‌تواند از جمله ایراداتی باشند که باعث برق دار شدن بدنه یخچال شودند. یکی از قطعات داخل کمپرسور رله استارت و اورلود می‌باشد که برای تست سلامت موتور باید آن را خارج کرد. اورلود یک قطعه مخافظ در موتور است که وظیفه کنترل جریان اضافی را بر عهده دارد. رله استارت در واقع یک کلید الکترومغناطیسی است که با ورود جریان شروع به کار می‌کند.

  • ابتدا برق دستگاه را قطع کنید و آن را خاموش نمایید.
  • بعد بخش رله استارت و اورلود را از موتور دستگاه جدا کنید.
  • سپس یخچال را به برق وصل کرده و آن را دوباره روشن نمایید.
  • حال باید میزان بار الکتریکی روی بدنه دستگاه را با کمک ولت‌متر اندازه بگیرید.
  • اگر ولت‌متر از وجود برق در بدنه خبر می‌داد یعنی موتور مشکل دارد که باید آن را تعمیرکار بررسی کند.

خرابی لامپ درون یخچال

جالب است بدانید که خراب شدن لامپ یخچال نیز می‌تواند دلیل برق داشتن بدنه یخچال ساید باشد. با خرابی لامپ یا سوختن سرپیچ آن، ممکن است اتصال سیم به بدنه یخچال رخ دهد. در این حالت به تعویض سر پیچ یا سیم‌های فرسوده آن نیاز خواهد بود.

برای رفع مشکل باید سیم‌پیچ لامپ عوض شده و عایق‌بندی آن به خوبی انجام شود. شما می‌توانید این کار را خودتان، طبق دستورالعمل زیر انجام دهید یا از تکنسین‌ها برای انجام این کار کمک بگیرید:

  • خاموش کردن یخچال و جدا کردن آن از برق
  • باز کردن پیچ‌های مربوط به لامپ و جدا کردن لامپ یخچال
  • پیچ‌های سرپیچ را باز کرده و آن را با یک سرپیچ جدید عوض کنید
  • کار عایق‌بندی سرپیچ را به کمک لنت برق انجام دهید
  • لامپ را به سرپیچ وصل کرده سپس آن‌ها را در جای خود قرار دهید

وجود مشکل در برد الکتریکی دستگاه

خراب شدن برد الکتریکی می‌تواند دلیل برق داشتن بدنه یخچال ساید باشد. اتصالی در برد می‌تواند سبب بروز اتصالی در بخش‌های دیگر آن شود و این بار الکتریکی به تغییر ولتاژ در بدنه منجر شود. ایراد برد می‌تواند توسط تعمیرکاران بررسی شده و در صورت امکان، تعمیر یا تعویض شود.

سیم اتصال زمین

در کشورهای پیشرفته جهان، سیم اتصال به زمین بخشی از کارهای امنیتی برای حفاظت از مردم در برابر اتصال‌های ناخواسته و جریان‌های برق اتفاقی است و در واقع کار پیشگیری از بروز حوادث ناخواسته را انجام می‌دهد. در آشپزخانه‌ها، یعنی جایی که یخچال استفاده می‌شود، پریزهای برق سه رشته سیم دارند: فاز، نول و ارت. ارت وظیفه انتقال جریان ناخواسته به زمین را به عهده دارد و اگر وجود نداشته باشد، جریان در بدنه یخچال سبب برق داشتن بدنه یخچال ساید می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل، باید از سیم اتصال به زمین یا مکانیزم مشابه آن استفاده نمایید.

نبود رطوبت

یخچال‌های ساید و فریزرهایی که سیستم یخ‌زدایی دارند تا دما را کنترل کنند، نسبت به الکتریسیته ساکن حساسیت دارند یعنی در فضایی که آب و هوای خشکی داشته باشد، احتمال برق داشتن بدنه یخچال ساید بیشتر می‌شود. برای رفع این مشکل، توصیه می‌شود که فضای محیط را مرطوب نگه دارید. می‌توانید از دستگاه‌های مرطوب‌کننده برای ایجاد رطوبت استفاده نمایید.

چگونه می‌توان برق داشتن بدنه یخچال ساید را رفع کرد؟

عیب یابی و بررسی دلیل برق داشتن بدنه یخچال ساید سخت است و نمی‌توان به سادگی دلیل اصلی آن را پیدا کرد. اگر چه وجود برق در بدنه پدیده‌ای عادی و طبیعی است و در بیشتر دستگاه‌های برقی رخ می‌دهد. تولیدکنندگان با استفاده از سیم اتصال به زمین، این جریان را به زمین منتقل می‌کنند. اگر همچنان برقی وجود دارد، مشکل از نبود منبعی برای ورود جریان برق به زمین است.

تکنسین‌ها و تعمیرکاران با استفاده از چک‌لیست خود، پیشنهاد باز کردن یخچال و بررسی سلامت سیم برق و قطعات آن را می‌دهند اما باید بدانید که حتی با باز کردن یخچال نیز مشکل به طور قطع، برطرف نمی‌شود و این احتمال وجود دارد که همچنان شاهد برق داشتن بدنه یخچال ساید باشید؛ بنابراین توصیه می‌شود اگر یخچال درست و بدون مشکل کار می‌کند، از سیم اتصال به زمین برای برطرف کردن برق، بدون رفع مشکل، استفاده کنید.

می‌دانید که خیسی دست شما یا آغشته بودن آن به آب، می‌تواند شدت جریان برق را افزایش دهد زیرا آب رسانای برق است. برای همین حتی اگر جریان برق بسیار کم است، برای برطرف کردن آن از سیم اتصال به زمین استفاده کنید. این روش موثرترین راه برای رفع برق داشتن بدنه یخچال ساید است زیرا جریان برق بدنه را به زمین انتقال می‌دهد و خطری متوجه استفاده‌کنندگان از یخچال نخواهد شد.

کارهای تعمیر و بررسی یخچال را باید به تعمیرکاران مجاز و توانمند بسپارید که توانایی عیب یابی و رفع مشکل را دارند. معمولا تعمیرکاران مورد تایید نمایندگی‌ها، افراد قابل اعتمادی هستند که می‌توانید برای رفع مشکل خود به آن‌ها مراجعه نمایید. اینکه به کدام نمایندگی مراجعه کنید، تفاوت چندانی ندارد. ما به شما چند نمایندگی را پیشنهاد می‌دهیم که با توجه به شرایط خود می‌توانید برای رفع مشکل برق داشتن بدنه یخچال ساید به آن‌ها مراجعه کنید یا با آن‌ها تماس بگیرید. این نمایندگی‌ها عبارتنداز:

سخن پایانی

ما در این مقاله درباره دلایل برق داشتن بدنه یخچال ساید به شما توضیح دادیم تا اگر با این مشکل مواجه هستید، بتوانید با علت برق داشتن بدنه ساید بای ساید را متوجه شوید. برای بعضی از این علت‌ها، شما می‌توانید خودتان، اقدام به تعمیر و رفع مشکل نمایید اما در بیشتر موارد به کمک و راهنمایی یک تعمیرکار متخصص نیاز پیدا خواهید کرد. ما در بخش نمایندگی، چند همکار توانمند را به شما معرفی کرده‌ایم تا در صورت لزوم، بتوانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید. اگر نیاز به کمک و راهنمایی بیشتری داشتید، می‌توانید با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول

  • برق یخچال چکونه کنترل می‌شود؟

کمپرسور وظیفه اصلی کنترل برق یخچال را دارد. یکی از عوامل برق دار شدن بدنه یخچال نیز خرابی این قطعه مهم است.

  • مزیان مصرف برق یک یخچال چقدر است؟

مصرف برق یخچال ها با توجه به درجه کیفیت آن ها متفاوت است.  اما به طور معمول یک یخچال به طور متوسط در طول روی حدود ۱ یا ۲ کیلو وات در ساعت مصرف برق دارد.

اورلود یک قطعه در رله استارت می‌باشد که در موتور یخچال نصب شده‌اند. وظیفه اصلی اورلود کنترل جریان برق اضافی است که وارد موتور یخچال می‌شود. در صورت خرابی اورلود یا رله استارت یخچال شما برق دار می‌شود.

  • بهترین راهکار برای از بین بردن برق یخچال چیست؟

شما می‌توانید خودتان برق بدنه یخچال را از بین ببرید. اما این کار دارای ریسک می‌باشد، از آنجایی که قطعات  یخچال هزینه بالایی دارد بهتر است برای از بین بردن برق بدنه و عیب یابی دقیق تر از نمایندگی یخچال خود کمک بگیرید.

  • آیا برق دار بودن بدنه بخچال خطناک است؟

برق بدنه یخچال تا زمانی که شدید نباشد برای اطراف خود خطری ندارد. اما وقتی برق بدنه شدید باشد مبرق گرفتگی خفیف ناشی از از لمس کردن لوازم الکتریکی مخصوصا یخچال ممکن است برای خیلی از ما پیش آمده باشد.

از طرفی یخچال فریزر از وسیله ای است که تمامی اعضای خانواده در روز بارها با آن تماس دارند پس برق داشتن بدنه یخچال می‌تواند آزاردهنده باشد.

با توجه به اینکه یخچال فریزرها, به خصوص یخچال فریزرهای جدید و ساید بای ساید از سیستم الکترونیکی پیچیده‌ای برخوردار بوده و برق زیادی را در خود ذخیره می‌کنند ممکن است با ایجاد کوچکترین مشکل, برق را به بدنه یخچال وارد کنند. هرچند این برق القایی و ناچیز‌ بوده و نمی‌تواند آسیب‌های جدی به شما وارد کند, بهتر است دلایل مختلف آن را بدانید.در این مقاله به بررسی دلایل مختلف برق داشتن بدنه یخچال فریزرها می‌پردازیم.

نکته: با توجه به خطرناک بودن کار با برق, توصیه می‌کنیم در صورت احساس وجود برق در بدنه یخچال, برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بیشتر برای یخچال فریزر و آسیب‌های جانی برای خود, در صورت نداشتن تخصص, حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر نیازمند رفع مشکل برق بدنه یخچال هستید ? شمارتو ثبت کن

برق بدنه یخچال می‌تواند ضعیف یا قوی باشد که با توجه به این شدت و ضعف می‌توان میزان جدی بودن مشکل را حدس زد. برقی که احساس می‌کنید می‌تواند ناشی از یک اتفاق کوچک, مثل پوشیدن لباس پشمی در زمستان و لمس کردن یخچال تا اتفاقات جدی تر و بزرگتر مثل معیوب بودن موتور یخچال باشد.
به هر حال با توجه به گستردگی سیم‌های یخچال و اینکه این سیم‌ها در داخل بدنه بوده و گاهی امکان بررسی تمامی آن‌ها به دلیل پلمپ بودن بدنه یخچال ممکن نیست, در اغلب موارد نمیتوان به طور قطع گفت که مشکل از کجاست. ولی ما در ادامه سعی کرده‌ایم تمامی احتمالات, از کوچک تا بزرگ را بررسی ‌کنیم.

مقاله جذاب : را بخوانید.

1- معیوب بودن دو شاخه, سیم برق یا پریز یخچال

اولین قدم برای بررسی مشکل برق داشتن یخچال, بررسی روکش سیم برق یخچال و پریز برق است. اگر سیم برق یخچال فرسوده و عایق آن از بین رفته یا پریز مشکل دارد از یک متخصص برق کمک گرفته و مشکل را برطرف کنید.

2- فرسوده شدن سیم‌های داخلی یخچال

از علل برق داشتن بدنه یخچال می‌تواند فرسوده شدن سیم‌های داخلی و از بین رفتن عایق سیم‌های یخچال باشد. در بعضی از یخچال فریزرها امکان دسترسی به درون یخچال از طریق باز کردن بدنه وجود دارد ولی اغلب نمیتوان پلمپ کابین یخچال را باز و به سیم‌ها دسترسی داشت.

مقاله جذاب: را بخوانید

3- معیوب بودن ترموستات

قطع شدن سیم اتصال به زمین ترموستات, برق دزدی از سر کنتاکت‌های ترموستات, از بین رفتن عایق‌های داخلی توموستات و یا سیم‌های داخلی میتواند برق را از ترموستات به بدنه یخچال منتقل کند.

4- معیوب بودن موتور یخچال

وجود مشکل در کمپرسور و یا سیم‌ پیچ‌های داخلی موتور یخچال میتواند منجر به ایجاد برق در بدنه یخچال شود. گاهی نیز موتور نیم‌سوز میتواند بدنه یخچال را برق‌دار کند. برای بررسی وجود این مشکل:

  1. ابتدا یخچال را از برق بکشید تا خاموش شود.
  2. سپس رله استارت و اورلود را از موتور جدا کنید
  3.  یخچال را به برق وصل و روشن کنید
  4. وجود برق روی بدنه را با ولت متر اندازه بگیرید
  5.  اگر همچنان بدنه یخچال برق داشته باشد یعنی مشکل از موتور یخچال است

در این صورت میتوان موتور را برای بررسی‌های بیشتر به تکنسین و متخصص مربوط به و موتور آن سپرد.

5- معیوب بودن لامپ درون یخچال

معیوب بودن و یا سوختن سرپیچ لامپ درون یخچال میتواند منجر به اتصال سیم‌های آن به بدنه و برق دار کردن بدنه یخچال فریزر شود. در این صورت باید سرپیچ تعویض و یا سیم‌هایی که فرسوده شده تعویض و عایق بندی شود.

6- معیوب بودن بورد الکترونیکی یخچال

ممکن است برق از بورد به بدنه منتقل شود. یعنی برد نمیتواند برق موجود در خود را به ارت متصل کند و این برق به بدنه منتقل می‌شود.

7- دلیل برق داشتن بدنه یخچال نداشتن رطوبت است

یخچال و فریزرهایی که دارای سیستم یخ زدایی برای کنترل دما هستند، نسبت به الکتریسیته ساکن حساس‌ هستند. پس در شهرهایی که آب و هوای خشک دارند ممکن است الکتریسیته ساکن سبب برق دار شدن بدنه یخچال شود. برای برطرف شدن این مشکل بهتر است فضای آشپزخانه را مرطوب نگهدارید.

مقاله مرتبط با یخچال فریزر:  

چگونه برق بدنه یخچال را برطرف کنیم

همانطور که گفته شد بررسی و عیب یابی برق داشتن بدنه یخچال می‌تواند بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن باشد. وجود برق القایی در بدنه وسیله‌های برقی اتفاقی بسیار طبیعی‌ست و تولید‌کنندگان این برق را با سیم ارت به زمین انتقال می‌دهند پس وقتی بدنه یخچال شما برق دارد به این معنی‌ست که یخچال این برق القایی را به زمین منتقل نمی‌کند.
برخی از تکنسین‌ها برای رفع این مشکل, تعمیر موتور, تعمیر ترموستات و یا حتی باز کردن پلمپ یخچال و بررسی سیم‌های داخلی آن را پیشنهاد می‌کنند. ولی باید بدانید در هیچ یک از این موارد نمی‌توان به طور قطع تضمین کرد که مشکل برق بدنه یخچال برطرف خواهد شد. چرا که همانطور که گفته شد سیستم برق یخچال فریزرها بسیار پیچیده است.

مقاله مرتبط

پس برای جلوگیری از هزینه‌های بی‌مورد و بی‌فایده, اگر یخچال به درستی کار می‌کند و مشکل فقط وجود برق در بدنه یخچال است پیشنهاد می‌کنیم برای برطرف کردن مشکل از روش‌های زیر استفاده کنید:

از سیم اتصال به زمین استفاده کنید

از موثرترین و مهمترین روش‌ها برای رفع مشکل برق بدنه یخچال استفاده از سیم ارت یا سیم اتصال به زمین است. همانطور که گفته شد اگر یخچال فریزر برق دارد یعنی برق اضافی با ارت به زمین انتقال پیدا نمی‌کند. برای حل این مشکل یک سیم را از یکی از پیچ‌های یخچال به ارت پریز برق وصل کنید تا برق اضافی به زمین منتقل شود.
نکته: گاهی در صورت قدیمی بودن ساختمان و نداشتن پریز دارای ارت, تکنسین‌ها اقدام به اتصال این سیم به لوله آب می‌کنند ولی این کار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود چرا که از نظر ایمنی میتواند بسیار خطرآفرین باشد. ممکن است در اثر یک اتصال کوچک برق, آب ساختمان برق‌دار شده و برای کسانی که در حال استفاده از آب هستند خطرات جانی به همراه داشته باشد.
پس اگر به هر دلیلی نمی‌توانید یخچال را به زمین وصل کنید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • در آشپزخانه دمپایی پلاستیکی بپوشید
  • جلوی یخچال فریزر فرش پهن کنید
  • زیر و اطراف یخچال فریزر را خشک نگه ‌دارید

پس اگر یخچال فریزر شما به درستی کار کرده و مشکلی در عملکرد ندارد پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از هزینه‌های بی‌فایده از این روش‌ها برای برطرف کردن برق بدنه یخچال استفاده کنید.

اما اگر نگران وجود مشکل جدی در یخچال فریزر خود هستید و یا برق موجود در بدنه بسیار زیاد است می‌توانید از تکنسین‌های کمک بگیرید.

سیم ارت یخچال چیست؟ چه کاربردی دارد؟

در صورت نبودن سیستم ارت در یخچال چه مشکلاتی داریم و راه حل آن چیست؟

سیم ارت در یخچال فریزر و بقیه لوازم خانگی به این منظور وجود دارد که جریان القایی از بدنه این دستگاه ها به داخل زمین انتقال پیدا کند.
معمولا در سیم کشی داخلی یخچال فریزر ها اقلب وسایل مصرفی مانند موتور,فن ها,برد دستگاه و… دارای سیمی به عموان سیم ارت می‌باشند گه در انتها همه به یکدیگر متصل شده و از طریق دو شاخه یخچال فریزر به پریز آشپزخانه متصل می شوند. توجه داشته باشید که خانه هم باید چاه ارت داشته باشد و همینطور سیم کشی ارت هم باید از چاه ارت به پریزهای خانه متصل باشد. در غیر این صورت جریان القایی به زمین انتقال پیدا نمی کند.

معایب نداشتن ارت در یخچال فریزر یا سیم کشی خانگی و راه حل آن:

در این صورت بعد از مدت زمان غیر مشخصی ممکن است کنداکت های وسایل مصرفی به خاطر استهلاک در یخچال فریزر, برق القایی با قدرت بسیار کمی بدهند و در قسمت هایی از بدنه که تراکم رنگی پایین یا رنگی نداشته باشد این برق القایی را حس کنیم. در برخی مواقع این حالت اذیت کننده است و باید چاره ای برای آن پیدا کرد. بهترین راه با کمترین خطر استفاده از پاپوش غیر رساناست یا می توان از موکت یا گلیمی در جلوی درب یخچال فریزر است تا مسیر عبوری این جریان را از بدن خودمان قطع کنیم.

برق داشتن بدنه یخچال نی نی سایت | رفع برق گرفتگی بدنه یخچال

مقاله مرتبط:

جمع بندی 

گاهی نکات ریزی که در وسایل برقی هرروز مشاهده می‌کنیم اگر برطرف نشود باعث خطرات جدی و جبران نشدنی می‌شوند. بهتر است همیشه موارد کوچک را بررسی کنیم تا باعث حوادث ناگوار نشوند. برق داشتن بدنه یخچال یا حتی علت برق داشتن بدنه یخچال ساید هم یکی از این موارد ریز و کوچک است که اگر جدی گرفته نشود ممکن است گاهی موجب حوادث جبران نشدنی شود.

اگر از این مقاله راضی بودید می‌توانید زیر همین مطلب برای ما نظراتتان را بنویسید.???

تکنسین خیلی سریع باهام تماس گرفتن و باهام هماهنگ کردن. کارشونم خیلی خوب و سریع بود ممنونم ازتون.

اینکه قبل از مراجعه میتونیم مشاوره بگیریم و مشکل و قیمت رو حدودی بدونیم خیلی خوبه. تیم مشاوراتون خیلی با حوصله و با اخلاقن.

سلام درود بر فیکسی واقعا از توضییحاتتون لذت میبرم

تخصص مهمترین چیزه که تکنسین شما واقعا متخصص بود. چند نفر قبلا اومده بودن فقط پول گرفته بودن و رفته بودن اما تکنسین شما با یه نگاه متوجه مشکل شد. تشکر فراوان

بسیار محترم و حرفه ای هستند. با تشکر.

مشاوره تخصصی واقعا به دردم خورد. دم شما گرم.

تمیز و مرتب بودن متخصص خیلی برای من مهم هست. تکنسین هم خیلی حرفه ای هم خیلی خوش لباس بود. پاینده باشید.

تکنسین هاتون خیلی خوبن. هم تمیز و مرتبن هم کارشون رو بلدن و قیمت منصفانه میدن. مرسی

موتور یخچالم خیلی صدا میداد تماس گرفتم ، مشاوره تون خیلی با حوصله گوش داد و مشکل رو بهم گفت و راهنماییم کرد. خودم تونستم حلش کنم. خواستم از خانم امیری تشکر کنم. لایک دارید.

سلام جناب مهندس دزفولی زاده کارش درسته. ارادتمند

عرض سلام وخداقوت..خیلی مچکر بابت تلاش تیم عالیتون.‌مطالب درجه یک و واضح..راهنمایی وپاسخگویی تون هم بسیارخوب

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید

مکن است در صورت برخود جسم اشتعال زا به یخچال دچار آتش سوزی شود.

که این برق‌گرفتگی بسیار خفیف است، اما می‌تواند ناخوشایند و مشکل‌ساز باشد، بنابراین نسبت به برطرف کردن آن بی‌توجه نباشید و حتما با تعمیرکاران و متخصصان تماس بگیرید تا بررسی‌ها و  تعمیرات لباسشویی پاکشوما  لازم را انجام دهند.

 

دکمه بازگشت به بالا