اقتصادی

افزایش ۱۴ درصدی صادرات گاز مایع و ۳۶ درصدی صادرات قیر کشور در ۷ ماه ۱۴۰۲

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی از رشد 14 درصدی صادرات گاز مایع و 36 درصدی صادرات قیر در هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: صادرات متانول نیز روند افزایشی را تجربه می کند. در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل.

به گزارش میجیک، سید حمید حسینی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آمار هفت ماهه صادرات نشان می دهد امسال یک میلیارد و 89 میلیون دلار فرآورده نفتی با 2155 هزار تن صادر کردیم. صادرات 3 میلیون و 530 هزار. تن در سال گذشته که یک میلیارد و 850 میلیون دلار درآمد داشته است، 39 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: همچنین در این مدت صادرات پارافین 160 هزار تن به ارزش 122 میلیون دلار بوده که در مدت مشابه پارسال 141 هزار تن به ارزش 145 میلیون دلار صادر شده است. .

حسینی با بیان اینکه میزان صادرات قیر در هفت ماهه امسال 3 میلیون و 339 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 284 میلیون دلار بوده است، میزان صادرات قیر در هفت ماهه سال قبل را 2 عدد اعلام کرد. میلیون و 552 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 14 میلیون دلار که این رقم را با میزان صادرات 7 ماهه امسال مقایسه می کند، رشد 14 درصدی ارزش صادرات قیر را نشان می دهد. البته قیر صادراتی ایران زیر قیمت جهانی فروخته می شود که در صورت وجود قیمت واقعی در بازار جهانی نرخ ارز بیش از این رقم خواهد بود.

وی با بیان اینکه ظرفیت 12 میلیون تن در سال تولید گاز مایع در کشور داریم، گفت: این در حالی است که با تامین گاز 97 درصد جمعیت کشور، مصرف داخلی گاز مایع حدود 2 میلیون تن در سال است. وی گفت: ظرفیت صادرات این محصول ارزشمند در کشور آنا بسیار خوب است.

به گفته یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، بسیاری از خودروهای غیرمجاز به جای بنزین و سی.ان.جی از گاز مایع استفاده می کنند و دولت به دنبال تنظیم روند عرضه گاز مایع بوده است.

وی گفت: در هفت ماهه امسال 6 میلیون و 750 هزار تن گاز طبیعی به ارزش یک میلیون و 205 میلیون دلار صادر شده است. 170000000 تن.

حسینی ظرفیت فعلی تولید متانول را 14 میلیون تن در سال عنوان کرد و با استفاده از طرح جدید این ظرفیت به 24 میلیون تن در سال خواهد رسید. وی گفت: این در حالی است که کل بازار جهانی متانول 80 میلیون تن در سال است و این وضعیت به شدت نگران کننده است.

وی ادامه داد: در هفت ماهه امسال یک میلیارد و 536 میلیون دلار متانول صادر کردیم، این در حالی است که صادرات متانول کشور در هفت ماهه سال گذشته یک میلیارد و 248 میلیون دلار بوده است.

یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی درباره میزان صادرات پلیمرها گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه یک میلیارد و 713 میلیون دلار پلیمر صادر شد که بالغ بر 2 میلیارد دلار بوده است. و 674 میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل. .

وی حذف معافیت های مالیاتی و عوارض گمرکی صادرات را دلیل اصلی کاهش حدود یک میلیارد دلاری صادرات پلیمری کشور عنوان کرد. اوره، متانول، پلیمرها و آروماتیک ها امسال بعید است به 12 میلیارد دلار برسد و نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد.

به گفته وی، امسال در آمار هفت ماهه 3 میلیون و 111 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 48 میلیون دلار اوره صادر کرده ایم که این میزان نسبت به سال قبل 3 میلیون و 351 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 855 تن است. میلیون دلار.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا