اقتصادی

آسیب‌رسانی زلزله‌ها کمتر نشده، فقط تصاویر آسیب‌های سازه‌ای از سیاه‌وسفید به دیجیتالی تبدیل شده!

اینکه چرا از زلزله‌های بزرگ و آسیب‌ها در مناطق پرجمعیت درس نمی‌گیریم، سؤال اساسی است که محققان به بررسی آن می‌پردازند و به ما یادآوری می‌کنند که اساسی‌ترین راه برای کاهش خسارات ناشی از زلزله‌های شدید، تقویت نظارت فنی واقعی بر اجرای صحیح است. سند نظارت فنی بر سازه های زلزله زده را به عهده دارند و به طور جدی مسئولیت امضاء کنندگان را بر عهده دارند.

دکتر. شهریار سلیمانی آزاد، زلزله‌پژوه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گفت‌وگو با میجیک.بیان می کند: در جامعه علمی و فنی و گاه در میان برخی از مسئولان اجرایی کشور، اغلب پس از هر زلزله ویرانگر و تلخ، کنفرانس هایی بر اساس درس های گرفته شده از زلزله بم در ایران یا قهرمان ترک مرعش یا. و کارشناسان مختلف به بررسی ابعاد مختلف خسارت ناشی از این رویداد می پردازند.

وی افزود: در مواجهه با حوادث طبیعی و در نتیجه اجتناب ناپذیر، بدون شک اگر این امر منجر به شناسایی نقاط قوت و ضعف انسان شود، بسیار ارزشمند است، مشروط بر اینکه از نتایج آن در طرح های توسعه و بازسازی استفاده شود.

سلیمانی می گوید: عقلانی است که انسان متفکر از اشتباهات قبلی خود درس بگیرد. در ایران، جامعه فنی بر اساس داده های لرزه ای مطالعه شده و آزمایش شده، قوانین ساخت و ساز ایمن و اجباری را برای سازه ها در مناطق زلزله خیز ارائه کرده است. اما با وجود این، چرا تلفات و خسارات ناشی از زلزله های متوسط ​​همچنان قابل توجه است؟ در حالی که در برخی از مناطق لرزه خیز و پرجمعیت، زلزله های بزرگ خسارت و تلفات جانی در پی ندارد.

محققان زلزله سازمان زمین شناسی در حال توسعه راه حل های موثر برای انسان های باهوش در کشورهای زلزله خیز مانند ژاپن هستند تا آسیب پذیری کمتری در برابر زلزله های قوی داشته باشند. حفظ فاصله ایمن از منبع خطر و اجرای یک طراحی مقرون به صرفه و بادوام با نظارت فنی وفادار. وی متوجه شد و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در ژاپن دو مورد از واکنش های شدید مانند هاراگیری یا لیمپوس ناشی از عدم موفقیت برخی از مسئولان در صنعت ساختمان پس از تخریب سازه مصوب در زلزله، به دلیل تمرکز خسارت. در قدیم که بر اساس ضوابط اولیه طراحی و ساخته شده بود، مورد بررسی دقیق قرار گرفت و نواقص موجود در طرح جدید رفع شد.

او اضافه کرد: پس چرا باید به جای تمرکز بیشتر بر درس های زلزله های بزرگ و آسیب کمتر به مناطق پرجمعیت، بر درس گرفتن از آسیب های خود تأکید کنیم؟ سال هاست که وقوع زلزله در مناطقی با تمرکز جمعیت ما همواره با آسیب های سازه ای و تلفات زیادی همراه بوده است. گواه آن عکس های به جا مانده از این زلزله در دهه گذشته است، تنها تفاوت آن پیشرفت در صنعت عکاسی است و بله..

به گفته وی عکس های سیاه و سفیدی که به مرور زمان رنگی و سپس دیجیتالی شدند، اما آسیب های ساختاری در دشت های بیاض، طبس، رودبار، بم و زلزله اهر ورزقان بیشتر بود اما کمتر نبود!

سلیمانی آزاد افزود: من بارها تأکید کرده ام که با تقویت نظارت فنی واقعی ، دایره منطقی برنامه ریزی و اجرای صحیح ساخت و ساز مناسب انجام می شود و این مسئله می تواند نقش اساسی در ایجاد بیمه در خطرات زمین شناسی داشته باشد. این مقام همچنین به طور جدی پیگیری و امضا کنندگان اسناد بازرسی فنی از هر ساختار آسیب دیده در اثر زلزله را دنبال می کند و در میان مدت به نتیجه گیری منطقی می رسد. انجام این کار به درستی گامی عملی برای توسعه پایدار در صنعت ساخت و ساز و همچنین حقوق عموم به عنوان مخاطب اصلی خواهد بود.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا