اقتصادی

ساخت سازه‌های پیش‌ساخته قابل بازیافت مقاوم در برابر زلزله

گروهی از مهندسان یکی از شرکت های فناوری، خانه ای پیش ساخته مقاوم در برابر زلزله را طراحی کردند که به گفته آنها امن ترین مکان در صورت وقوع زلزله خواهد بود، ضمن اینکه امکان جابجایی به مناطق دیگر نیز وجود دارد.

علی اکبر خادمی، مدیر بازرگانی و برنامه ریزی و توسعه این شرکت فناور در گفت وگو با میجیک. وی با بیان اینکه این شرکت در زمینه تولید، طراحی و مونتاژ و ساخت و اجرای اسکلت های فولادی نورد سبک فعال است، گفت: یکی از نیازهای اصلی کشور همین سازه سبک است؛ این سازه سبک است. زیرا قاب علاوه بر مقاومت در برابر زلزله باعث کاهش 50 درصدی وزن سازه خواهد شد.

وی صرفه اقتصادی را از دیگر مزیت های این طرح عنوان می کند و ادامه می دهد: قیمت سازه 20 درصد کمتر از سازه سنتی است اما برخلاف سازه های پیش ساخته مانند کانکس و غیره چه در بتنی و چه فلزی سازه می تواند. صرفه جویی در انرژی و ایجاد انرژی کمتر.

خادمی با بیان اینکه سازه در محل شرکت ساخته شده است، افزود: در تولید سازه از کنف استفاده کردیم که باعث ترک خوردن سازه شد. بنابراین در تولید این سازه ها از نوعی دیوار مبتنی بر فناوری نانو برای رفع این مشکل استفاده می کنیم.

مدیر بازرگانی و طراحی و توسعه این شرکت عایق صدا را از دیگر ویژگی های این سازه های پیش ساخته می داند و می گوید: بسیاری از آپارتمان ها عایق صدا نیستند اما سازه چالش انتقال صدا را حل کرده است.

وی در خصوص سرعت ساخت با این اسکلت گفت: سازه 100 متری 4 طبقه در کمتر از یک ماه تحویل داده شد.

خادمی با اشاره به میزان استحکام سازه تصریح کرد: معمولاً آنچه در زمان وقوع زلزله به عنوان چالش مطرح می شود خرابی سقف و دیوار است که به آن «بارهای اضافی» می گویند و در این طرح به آن خواهیم پرداخت. این بارها را کاهش دهید. بار اضافی با استفاده از لوله کندوی زنبور عسل را تقویت می کنیم و این روش باعث ایجاد ایمن ترین سازه در هنگام زلزله شده است.

وی با بیان اینکه از این روش ساخت و ساز می توان برای تامین مسکن به ویژه برای مناطق کم برخوردار استفاده کرد، گفت: مزیت مهم این سازه بازیافت است. این سازه را می توان به منطقه دیگری منتقل کرد، زیرا در آنجا از سیمان استفاده نمی شود و اگر این سازه پیش ساخته در یک منطقه بماند، به راحتی می توان آن را به عنوان خانه بهداشت و … تغییر داد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا