اقتصادی

نکاتی درباره هک گوشی و مهم ترین دلایل آن

امروزه تلفن همراه هوشمند رایج ترین رایانه و ابزار ارتباطی است، به طوری که تقریباً همه افراد حداقل یک تلفن همراه دارند و به عبارتی به امکانات ارتباطی زیادی در ابعاد کوچک تبدیل شده است و این ویژگی خاص و جالب تلفن همراه به هدف جدیدی برای مجرمان سایبری تبدیل شده است.

به گزارش میجیک، با توجه به اینکه امروزه این احتمال وجود دارد که هکرها و مجرمان سایبری به دلایل مختلف و نامعلومی علاقه مند به نفوذ و دسترسی به حریم خصوصی کاربران گوشی های هوشمند و رایانه باشند، کاربران باید توجه ویژه ای به اتصال دستگاه های الکترونیکی آنها به اینترنت داشته باشند. توسط غریبه ها و هکرها مورد حمله قرار نمی گیرد.

کارشناس او معتقد است که گاهی اوقات تلفن همراه افراد به دو دلیل هک می شود. اگر نرم افزار تلفن همراه از منبع نامعتبر دانلود شود، برای افراد مشکل ایجاد می کند، مثلاً اگر نرم افزار بانکی از منبع نامعتبر دانلود شود، مشکل ایجاد می کند.

کاربران باید دقت کنند که فایل های نرم افزاری ارسال شده توسط دیگران را بر روی تلفن همراه خود نصب نکنند، بلکه نرم افزارهای موبایل و کامپیوتر باید از فروشگاه های معتبر دانلود و سپس بر روی تلفن همراه خود نصب شوند.

برخی از علائم هک تلفن همراه

نزدیک نشانه ها معمولی مانند کندی عملکرد گوشی و باتری بسیار کم، بسیاری از کاربران اعلام کرده اند که تغییرات ناگهانی و ناخودآگاه در وضعیت دانلود گوشی یکی از اولین نشانه های مهمی است که نشان می دهد هکرها و مجرمان سایبری به اطلاعات و داده های شخصی کاربر نفوذ کرده اند. و دارد. به دست آوردن دسترسی؛ بنابراین تغییرات ناگهانی در دانلودها باید در نظر گرفته شود.

علاوه بر این، قطع ناگهانی تلفن می تواند دلیلی برای هک شدن تلفن همراه باشد، در واقع کاربرانی که تماس تلفنی و ویدیویی آنها به طور ناگهانی قطع می شود اغلب اظهار می کنند که گرفتار حملات سایبری و حملات هکرها به حریم خصوصی خود شده اند.

نصب برنامه های جدید بدون مجوز از دیگر مواردی است که می تواند دلیلی برای هک شدن گوشی موبایل باشد. نصب و دانلود برنامه های جدیدی که تا به حال نام آن ها را نشنیده اید یا سعی در دانلود آن ها داشته اید یکی از اصلی ترین عواملی است که نشان می دهد گوشی هوشمند شما مورد حمله بدافزارهای خطرناک و یا توسط هکرها و جاسوسان قرار گرفته است و یکی از اصلی ترین و مهم ترین آن ها می باشد. نشانه ای که کاربران را از وسایل الکترونیکی هک شده آگاه می کند افزایش قبوض تلفن همراه است زیرا بسیاری از هکرها با جاسوسی از اطلاعات شخصی کاربران و تماس با افراد ناشناس از شماره تماس سوء استفاده می کنند و قبض تلفن همراه خود را افزایش می دهند.

بنابراین، با توجه به اهمیت روزافزون حفاظت از اطلاعات شخصی و امنیت سایبری دستگاه های الکترونیکی و گوشی های هوشمند، امنیت اطلاعات به یکی از بزرگترین مشکلات بسیاری از کاربران در دنیای سایبری تبدیل شده است.

در این رابطه اخیرا رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نسبت وی نسبت به روش های جدید مجرمان سایبری هشدار داد و از افزایش موارد هک و دسترسی غیرمجاز شهروندان به شبکه های اجتماعی خبر داد.

وحید مجید یکی از متداول ترین روش های هک را ارسال لینک های آلوده و تشویق افراد به کلیک بر روی آنها عنوان کرد. دسترسی غیرمجاز به شبکه های اجتماعی قربانی است.

وی تاکید کرد: برای این اقدامات در قانون مجازات پیش بینی شده است و بر اساس ماده یک قانون جرایم رایانه ای، هرکس به طور غیرقانونی به داده ها یا رایانه ها یا سامانه های مخابراتی حفاظت شده با تدابیر امنیتی دسترسی پیدا کند به نود و یک روز حبس محکوم می شود. تا یک سال یا 20 میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

وی در نهایت از ساکنان خواست به پیام های ناشناس پاسخ ندهند و لینک های ارسال شده را باز نکنند. همچنین در صورت دریافت پیامک از سوی یکی از دوستان برای واریز وجه، باید قبل از واریز وجه با وی تماس بگیرد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا