مطالب میجیک

تغییرات هورمونی دوران یائسگی و کاهش سلامت قلب و عروق – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین به نقل از ساینس روزانهزنان معمولاً در سنین 48 تا 52 سالگی یائسه می شوند که منجر به کاهش تولید استروژن و افزایش هورمون محرک فولیکول (FSH) می شود. یائسگی به عنوان استعداد زنان برای ابتلا به بیماری قلبی در نظر گرفته می شود زیرا معمولاً طی 10 سال آینده در مردان رخ می دهد و خطر پس از یائسگی افزایش می یابد.

مطالعات قبلی نشان داده است اند که یائسگی با متابولیت ها های محرک با بیماری قلبی مرتبط است، اما این اولین مطالعه ای است که این تغییرات را با تغییرات هورمون های جنسی زنانه مرتبط می کند. ملیح متابولیت ها با هورمون درمانی (HRT) تا حدودی بهبود می یابند.

دکتر”اینجا لاکونن», استاد راهنما از دانشگاه جیواسکیلا فنلاند گفت: “یائسگی اجتناب ناپذیر است، اما این وضعیت ممکن است.” متابولیت ها منفی بودن را با تغذیه سالم و فعالیت بدنی کاهش دهید. به ویژه، زنان باید به کیفیت چربی در رژیم غذایی خود توجه کنند و به اندازه کافی ورزش کنند تا تناسب اندام قلبی تنفسی را حفظ کنند. HRT گزینه ای است که زنان باید در این مرحله از زندگی خود با پزشک خود مشورت کنند.

تجزیه و تحلیل شامل 218 زن یائسه بود که از HRT استفاده نکردند. مجموع 180 متابولیت ها (لیپیدها، لیپوپروتئین ها و اسیدهای آمینه) و دو هورمون (استرادیول و FSH) از نمونه خون در ابتدا و هر سه تا شش ماه تا یائسگی زودرس حمل شد. در مجموع 35 زن (15%) در طول مطالعه HRT را شروع کردند.

دکتر لاکونن “مطالعه ما به بررسی تغییرات هورمونی در نمایه یائسگی می پردازد متابولیت ها اندازه گیر مدولاسیون نمونه های خون گرفته شده قبل و بعد از یائسگی چگونه است؟ زیرا ورود به یائسگی با همه افراد بسیار متفاوت است.

محققان تجزیه و تحلیل آماری دقیقی را برای تعیین تغییرات در سطوح متابولیت‌ها که در دوران یائسگی رخ می‌دهد و اینکه آیا این تغییرات به تغییرات در سطح هورمون‌های جنسی مرتبط است، انجام دادند. او هم سعی کرد مسیر را انجام دهد متابولیت ها بین کاربران HRT و غیر مصرفی آیا تامین کنندگان متفاوت هستند یا خیر؟

تجزیه و تحلیل نشان داد که تغییرات هورمونی یائسگی بلافاصله در 64 تغییر یافت متابولیت ها از 85 متابولیت ها این شامل کلسترول بد (LDL)، تری گلیسیرید، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه است. تجزیه و تحلیل دوم نشان داد که HRT با افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول LDL مرتبط است.

دکتر لاکونن او گفت: «این مطالعه تغییرات هورمونی در دوران یائسگی را با تغییرات متابولیکی که منجر به بیماری قلبی می‌شود مرتبط دانست.»

در مورد HRT، بر اساس مطالعات مشاهده‌ای خودمان، هیچ نتیجه‌گیری خیلی قوی وجود ندارد، زیرا تعداد زنانی که شروع به درمان می‌کنند کم است و نوع دارو هنوز کنترل نشده است.»

دکمه بازگشت به بالا