برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

با این کارها سلامت قلب خود را تضمین کنید

بله، پیشگیری بهتر از درمان است. در اینجا چند نکته مهم برای کمک به محافظت از سلامت قلب آورده شده است.

همانطور که می دانید قلب یکی از اعضای اصلی و مهم بدن است. پس مراقبت از آن وظیفه اصلی هر فرد است. حفظ سلامت قلب اصلا سخت نیست و هر فردی با رعایت چند نکته ساده می تواند از بیماری قلبی پیشگیری کند.

داشتن یک سبک زندگی سالم و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می تواند تاثیر زیادی در حفظ سلامت قلب شما داشته باشد. بنابراین، اگر می خواهید سبک زندگی سالمی را دنبال کنید و اجازه ندهید سلامت قلبتان آسیب ببیند، بهتر است تا پایان مقاله با ما همراه باشید زیرا در این مطلب قصد داریم برخی از مهم ترین راهکارهای حفظ سلامت قلب را معرفی کنیم.

راهکارهایی برای محافظت از سلامت قلب

برای پیشگیری از بیماری قلبی، باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. تنظیم رژیم غذایی، ورزش یا سبک زندگی برای بسیاری از افراد ممکن است دشوار باشد، اما خوب است بدانید که می توانید با انجام برخی اقدامات ساده از قلب خود مراقبت کنید. پس به مواردی که در ادامه مقاله اشاره می شود توجه کافی داشته باشید.

خواب کافی

سعی کنید به اندازه کافی بخوابید تا از سلامت قلب خود محافظت کنید. مراقب باشید، اگر به اندازه کافی نخوابید، یکسری التهابات در بدن ایجاد می شود و این التهابات می تواند بر عملکرد قلب تاثیر منفی بگذارد. هر فرد بزرگسال باید بین 8 تا 9 ساعت خواب مفید در شبانه روز داشته باشد.

بنابراین شب ها بیدار نمانید و تا حد امکان قبل از خواب از تلفن همراه استفاده نکنید. برای داشتن خوابی راحت، بهتر است خود را با کتاب خواندن مشغول کنید.

خوردن غلات را فراموش نکنید

غلات کامل منبع خوبی از فیبر و مواد معدنی هستند که نقش مهمی در سلامت قلب و کنترل فشار خون دارند. بنابراین سعی کنید به اندازه کافی غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کاهش استرس

یکی از مفیدترین راه ها برای بهبود سلامت قلب که بسیار مهم است، کاهش استرس است. توجه داشته باشید که احساس استرس می تواند بیماری قلبی را افزایش دهد. بنابراین تا حد امکان سعی کنید از عواملی که باعث افزایش استرس شما می شود دوری کنید و در عوض با فعالیت های مناسب آرام شوید. برای کاهش استرس می توانید مدیتیشن یا یوگا انجام دهید.

با توجه به تحقیقات انجام شده می توان گفت که سیگار یکی از عوامل اصلی ایجاد بیماری عروق کرونر قلب است. بنابراین سعی کنید تا حد امکان سیگار نکشید و زمان زیادی را در مکان هایی که دود سیگار وجود دارد سپری نکنید.

مصرف چربی های اشباع خود را کاهش دهید

یکی دیگر از نکات طلایی برای حفظ سلامت قلب که نباید از آن غافل شد، کاهش مصرف چربی های اشباع شده است. در واقع، کاهش مصرف چربی های اشباع شده، سطح کلسترول بد بدن را نیز کاهش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. چربی اشباع شده معمولاً در مرغ یا گوشت قرمز و لبنیات پرچرب یافت می شود.

به طور منظم تمرین کن

ورزش منظم یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است که نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارد. افرادی که به طور منظم ورزش می کنند و فعالیت بدنی کافی دارند، فشار خون پایین تری دارند و قند خون بهتری کنترل می شوند.

بنابراین سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز را به ورزش هایی مانند پیاده روی، حرکات کششی و نرمش، یوگا، والیبال، شنا و آهسته دویدن اختصاص دهید و به اندازه کافی تحرک داشته باشید.

مصرف کربوهیدرات های ساده را کاهش دهید

برای محافظت از سلامت قلب، مصرف کربوهیدرات های ساده مانند غلات صبحانه شیرین، کلوچه ها، نوشابه و آب نبات را تا حد امکان محدود کنید، زیرا این غذاها خطر التهاب داخلی را تا حد زیادی افزایش می دهند و باعث افزایش بیش از حد سطح خون می شوند. به جای کربوهیدرات های ساده، می توانید غذاهایی را انتخاب کنید که فیبر بالایی دارند و به تعادل قند خون کمک می کنند.

سرما خوردگی

بهتر است بدانید که شیوع آنفولانزای فصلی باعث افزایش مشکلات حاد قلبی عروقی می شود. بنابراین اگر قلب خاصی دارید حتما در زمان مناسب واکسن بزنید تا بدتر نشود.

دیابت خود را کنترل کنید

پیشگیری یا مدیریت دیابت راه دیگری برای محافظت از سلامت قلب است. بهتر است بدانید افراد مبتلا به دیابت حدود 2 تا 4 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر حمله قلبی هستند. می توانید با یک رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه از این امر پیشگیری کنید و قلب خود را سالم نگه دارید.

سدیم زیاد نخورید

مقابله با بیماری های قلبی در سنین بالا و عدم تمایل به مراجعه به متخصص قلب یکی از مواردی است که در صورت مصرف بیش از حد معمول سدیم می تواند شما را دچار مشکل کند. با کاهش مصرف سدیم می توانید از حملات قلبی جلوگیری کرده و قلب خود را سالم نگه دارید. بنابراین سعی کنید مصرف غذاهای شور را کاهش دهید و غذاهای پر سدیم را به طور مکرر مصرف نکنید.

متعادل نگه داشتن فشار خون

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، سبک زندگی سالم برای سلامت قلب بسیار مهم است. بنابراین همیشه سعی کنید فشار خون خود را در حد نرمال و پایین نگه دارید، زیرا فشار خون بالا خطر سکته قلبی و بیماری های مرتبط با نارسایی قلبی را افزایش می دهد. با کنترل فشار خون می توانید قلب را به شکل فوق العاده ای تقویت کنید و اجازه ندهید عملکرد آن مختل شود.

استفاده از مواد مفید را افزایش دهید

سعی کنید به اندازه کافی غذاهای مفید برای قلب مصرف کنید. امگا 3، ویتامین D، کلسیم و پتاسیم از جمله مواد مغذی مهمی هستند که می توانند به بهبود عملکرد عضلات و کاهش التهاب کمک کنند.

مصرف منیزیم همچنین در کنترل ضربان قلب مفید است و می تواند به حفظ الکترولیت های مورد نیاز بدن برای ارسال سیگنال های عصبی و کمک به انقباض عضله قلب کمک کند.

روحیه خود را تقویت کنید

برای محافظت از سلامت قلب خود، از اشتیاق خود دست نکشید. اضطراب و افسردگی می تواند بر سلامت قلب و عروق خونی تأثیر بگذارد که می تواند رگ های خونی را منقبض کند و ضربان قلب را افزایش دهد. به همین دلیل سعی کنید با انجام کارهایی که دوست دارید روحیه خود را تقویت کنید و ایمان خود را از دست ندهید.

غذاهای پر انرژی بخورید

سعی کنید غذاها و غذاهایی مانند خرما، سبزیجات تازه، آووکادو، آجیل، دانه های کتان و ماست کم چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید که به باز شدن رگ های خونی کمک می کند.

از آلودگی هوا بپرهیزید

سعی کنید زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانید و از آلودگی شهر دور بمانید. آلودگی هوا تاثیر زیادی بر سلامت رگ های خونی قلب دارد و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. یکی از مهم ترین راه ها برای بهبود سلامت قلب، پیاده روی در مناطق غنی از اکسیژن است.

بنابراین سعی کنید در تعطیلات آخر هفته خانواده یا دوستان خود را به مرکز طبیعت بیاورید تا سلامت کلی بدن خود را بهبود ببخشید.

آب میوه های طبیعی بنوشید

آب میوه های آماده در فروشگاه ها پر از قند هستند و فیبر خود را از دست داده اند. بنابراین سعی کنید به جای آب میوه های آماده و ناپاک از میوه های تازه آب بگیرید.

مصرف کربوهیدرات های پیچیده خود را افزایش دهید

یکی دیگر از راه های عالی برای محافظت از سلامت قلب و جلوگیری از مشکلات عروقی، مصرف کربوهیدرات های پیچیده است. کربوهیدرات های پیچیده شامل گندم کامل، لوبیا، نخود، برنج قهوه ای و کینوا هستند. این نوع غذاها به کندی در روده کوچک جذب می شوند و نوسانات شدیدی در سطح گلوکز خون ایجاد نمی کنند.

نوشیدن مقدار زیادی آب

بهتر است بدانید کم آبی خطرات جدی برای بدن به همراه دارد که یکی از مهم ترین آنها افزایش ضربان قلب در حالت استراحت است. اگر بدن کم آب باشد، تمرینات بدنی خوب پیش نمی روند. البته بهتر است در نظر داشته باشید که نوشیدن آب زیاد مناسب نیست و تعادل سدیم به هم می خورد.

یکی از مهم ترین نکات برای حفظ سلامت قلب، نوشیدن 8 لیوان آب در روز است. بنابراین سعی کنید همیشه بدن خود را هیدراته کنید و اجازه ندهید آب بدنتان کم شود.

لبنیات پرچرب نخرید

محصولات لبنی سرشار از ویتامین D هستند و می توانند به حفظ سلامت قلب کمک کنند. البته به شرطی که از آنها به شکل کم چرب استفاده کنید. لبنیات کم چرب مانند ماست یونانی، کلسیم، پروتئین و ویتامین D فراوانی را برای بدن فراهم می کند و به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

از غذاهای بسته بندی شده خودداری کنید

برای محافظت از سلامت قلب و جلوگیری از فشار خون بالا از خوردن بیش از حد خودداری کنید. غذاها و سبزیجاتی که می توان از آنها به عنوان قند استفاده کرد حاوی نمک زیادی هستند و این امر فشار خون را بسیار افزایش می دهد. فشار خون بالا نیز خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. بنابراین، به جای استفاده از انواع کنسرو، سعی کنید خودتان آنها را بدون نمک تهیه کنید.

وزن خود را کنترل کنید

اضافه وزن با بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت مرتبط است و افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. بنابراین، سعی کنید وزن خود را کنترل کنید و اجازه ندهید چربی در بدن شما جمع شود.

چاقی می تواند باعث نارسایی قلبی و افزایش خطر حمله قلبی شود. بنابراین راه دیگری برای بهبود سلامت قلب خود، حتی بهتر است بدانید که می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند، خوردن یک رژیم گیاهخواری است.

گوشت قرمز زیاد نخورید

گوشت قرمز برای سلامت قلب چندان مفید نیست و افرادی که بیشتر از آن مصرف می کنند در مقایسه با سایر افراد در معرض خطر حمله قلبی و سکته مغزی قرار دارند. بنابراین، به جای خوردن گوشت قرمز، از ماهی آب پز، بخارپز یا پخته استفاده کنید.

از مصرف الکل و نوشیدنی های انرژی زا اجتناب کنید

بیشتر نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقدار زیادی مواد نگهدارنده، قند و ادویه جات هستند که اثرات منفی بر سلامت قلب دارند. نوشیدن الکل می تواند باعث ضربان قلب نامنظم، آسیب به عضله قلب، فشار خون بالا و سایر بیماری ها شود.

افرادی که از سبک زندگی سالم برای قلب پیروی می کنند، نباید زیاد الکل و نوشیدنی های انرژی زا مصرف کنند، زیرا این نوشیدنی ها علاوه بر تاثیر بر سلامت قلب، منجر به افزایش وزن نیز می شوند.

مصرف کافئین را محدود کنید

کافئین یک ماده شیمیایی است که در برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند قهوه، شکلات، کاکائو، چای و کولا یافت می شود. مصرف زیاد این ماده خوراکی می تواند باعث افزایش فشار خون، افزایش سکته قلبی، ضربان نامنظم قلب، افزایش هموسیستئین و افزایش کلسترول خون شود.

سخن پایانی

اگر به فکر حفظ سلامت قلب خود هستید، بهتر است از نکات مهم ذکر شده در این مقاله غافل نشوید. مراقب باشید، برخی از غذاهایی که برای شما مفید هستند نیز می توانند برای قلب مضر باشند. پس بهتر است غذاهای مضر را بشناسید و از آنها دوری کنید. به طور کلی، برای حفظ سلامت قلب و پیشگیری از بیماری قلبی می توان چندین قدم برداشت.

متداول ترین اقدامات شامل معاینات سالانه، سیگار نکشیدن، فعالیت بدنی روزانه و انجام اقدامات مناسب برای کاهش استرس است. همه این موارد می تواند تاثیر زیادی بر سلامت قلب داشته باشد، اما مهم ترین و ساده ترین گزینه، داشتن یک رژیم غذایی سالم است. به همین دلیل سعی کنید یک برنامه غذایی مناسب داشته باشید و به آن پایبند باشید.

اگر قصد مراجعه به دکتر قلب در شیراز را دارید ما به شما بهترین دکتر قلب شیراز را معرفی میکنیم.

دکمه بازگشت به بالا