مطالب میجیک

بروز تغییرات مغزی در زنان بعد از شروع یائسگی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین به نقل از ساینس روزانهافزایش ماده سفید به این معنی است که ضایعات کوچکی که در اسکن مغز ظاهر می شوند با افزایش سن یا فشار خون بالا غیر قابل کنترل شایع تر می شوند. این بیومارکرهای مغزی در چندین مطالعه با افزایش خطر سکته مغزی، بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط هستند.

مونیک برتلر“، نویسندگان این مطالعه از مرکز بیماری هستند عصبی آلمان گفت: “ماده سفید با افزایش سن مغز افزایش می یابد، و این بدان معنا نیست که شما به زوال عقل یا سکته مغزی مبتلا خواهید شد، مقدار بالاتر می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.”

وی افزود: مطالعه ما بررسی می کند که یائسگی چه نقشی در ارزش این بیومارکرهای مغزی دارد. “نتایج ما نشان می دهد که شدت ماده سفید برای مردان و زنان متفاوت است و یائسگی یا عواملی که شروع یائسگی را تعیین می کنند، مانند تغییرات در روند پیری، عوامل تعیین کننده هستند.”

3410 نفر با میانگین سنی 54 سال در این مطالعه شرکت کردند. از این تعداد 58 درصد زنان و 59 درصد زنان یائسه هستند. همچنین 35 درصد از کل شرکت کنندگان فشار خون بالا و نیمی از آنها فشار خون بالا غیر قابل کنترل داشتند.

همه شرکت کنندگان یک اسکن مغزی MRI داشتند. محققان با بررسی اسکن ها، شدت ماده سفید را برای هر شرکت کننده محاسبه کردند. میانگین حجم کل این نشانگر مغزی 0.5 میلی لیتر بود. میانگین حجم کل مغز برای مردان 1180 میلی لیتر و برای زنان 1053 میلی لیتر بود. میانگین حجم ماده سفید کل برای مردان 490 میلی لیتر و برای زنان 430 میلی لیتر بود.

پس از تنظیم سن و عوامل خطر عروقی مانند فشار خون بالا و دیابت، محققان دریافتند که زنان یائسه سطوح بالاتری از نشانگرهای مغزی نسبت به مردان هم سن دارند. در افراد 45 سال و بالاتر، زنان یائسه میانگین حجم کل ماده سفید 0.94 میلی لیتر در مقایسه با 0.72 میلی لیتر برای مردان داشتند. محققان همچنین دریافتند که افزایش سیگنال های مغزی با افزایش سن و در زنان سریعتر از مردان افزایش می یابد.

زنان قبل از یائسگی و مردان هم سن در افزایش میانگین شدت ماده سفید تفاوتی نداشتند.

محققان همچنین دریافتند که زنان یائسه با زنان مقایسه می شوند غیر یائسگی در همان سن، مواد سفید بیشتری دارند. در گروه شرکت کنندگان 45 تا 59 ساله، زنان یائسه میانگین حجم کل ماده سفید 0.51 میلی لیتر در مقایسه با 0.33 میلی لیتر برای زنان پیش از یائسگی داشتند.

صرف نظر از وضعیت یائسگی، زنان مبتلا به فشار خون کنترل نشده دارای سطوح بالاتری از نشانگرهای مغزی نسبت به مردان هستند.

برتلر او گفت: “مشخص شده است که فشار خون بالا که باعث ایجاد رگ های خونی کوچک در مغز می شود، می تواند منجر به افزایش شدت ماده سفید شود.” “نتایج مطالعه ما نه تنها نشان می دهد که تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه چگونه یائسگی ممکن است با سلامت عروق مغز مرتبط باشد مورد نیاز است، بلکه باید مسیرهای مختلف سلامتی برای زنان و مردان و وضعیت یائسگی را نیز در نظر بگیریم.”

دفتر خبر آنلاین در شبکه های اجتماعی دنبال کردن

دکمه بازگشت به بالا