پیوند خون بند ناف از بانک سازمان انتقال خون به کودک ۵ ساله

انتقال خون | کودک

تطبیق بافت و پیوند خون ذخیره شده در بانک ملی بند ناف سازمان انتقال خون به کودک 5 ساله مبتلا به نوعی نقص ایمنی ارثی امید به زندگی سالم را برای او و خانواده اش می دهد.

به گزارش میجیک ارشایا که از یک بیماری نقص ایمنی به نام لنفوسیتوز هموفاگوسیتیک (HLH) رنج می برد، تحت پیوند سلول های بنیادی خونساز با استفاده از واحدهای خون بند ناف ذخیره شده در بانک خون بند ناف در سازمان انتقال خون قرار گرفت. این بیماری با التهاب شدید و اختلال عملکرد اعضا همراه است و می تواند کشنده باشد.

با انجام این پیوند که در بخش پیوند بیمارستان شریعتی انجام شد، تعداد پیوند با واحدهای خون بند ناف ذخیره شده در سازمان انتقال خون ایران به 28 مورد رسید.

لازم به ذکر است که از مجموع بیش از 4250 واحد خون بند ناف ذخیره شده در سال 2009، تنها 86 کودک نیازمند پیوند سلول های بنیادی خونساز دارای نمونه های HLA منطبق بودند و برخی از این نمونه ها در مرحله تایید نهایی HLA با روش با وضوح بالا، سازگاری کامل نداشتند، بنابراین به روش پیوند با وضوح بالا نرسیدند. روش دوم، مطابقت با ویژگی های بافت دهنده را برای پیوند مناسب بررسی می کند.

بر اساس این گزارش، نژادها و اقوام مختلف در ایران باعث می‌شوند نمونه‌های بانک خون بند ناف سازمان‌های انتقال خون با احتمال بسیار پایین سازگاری با متقاضیان داشته باشند و افزایش تعداد ذخایر خون بند ناف و تعداد داوطلبان اهداکننده سلول‌های بنیادی خون‌ساز می‌تواند این شانس را افزایش دهد.

سازمان انتقال خون ایران در هر دو زمینه خدمات ارائه می دهد و مرکز پاساس وظیفه ثبت مشخصات بافت اهدا کننده سلول های بنیادی را بر عهده دارد.

خون بند ناف یکی از منابع غنی سلول های بنیادی است که خونی است که پس از تولد نوزاد در جفت باقی می ماند و در صورت عدم جمع آوری به عنوان مواد زائد بیولوژیکی از بین می رود.

به گزارش وبدا، بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون در حال حاضر تنها بانک خون بند ناف فعال کشور است که از تیرماه 1388 آغاز به کار کرد و تاکنون بیش از 4250 واحد خون بند ناف اهدایی این مرکز جمع آوری، فرآوری و نگهداری شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا