بخش مهمی از مسائل زنان کارگر به ضعف در اجرای قوانین مربوط است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

اخبار ایران

فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار آنلاین درباره مشکلات زنان شاغل و دغدغه های این قشر از جامعه اظهار داشت: زنان کارگر یکی از بخش های مشکل ساز جامعه زنان هستند. و این مشکل در بسیاری از مسائل عمده کارگری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه قانونگذاران در سال گذشته قوانین حمایتی را برای این زنان در نظر گرفته اند، اما همچنان باید به مشکلات ویژه این قشر از زنان توجه جدی داشت.

وی تصریح کرد: بخش مهمی از مشکلات زنان کارگر مربوط به ضعف نظارت بر حقوق کارگران و اجرای قوانین است. یعنی اگر قانون کفایت لازم را داشته باشد از نظر زنان به خوبی اجرا نمی شود و نظارت کافی بر آن نمی شود. به عنوان مثال بسیاری از قوانین موجود در خصوص تسهیلات اشتغال برای زنان شاغل به سختی اجرا می شود و متأسفانه در کارگروه ها این زنان غالباً مجبور به گذراندن نقش خانوادگی یا در مواردی هستند. بچه داشتننداشتن امکانات لازم مانند مرخصی زایمان و ساعات شیردهی و غیره.

قاسم پور با اشاره به برخی تسهیلات شغلی برای زنان گفت: 9 ماه مرخصی زایمان، محدودیت های مربوط به سختی کار برای زنان شاغل، ساعات شیردهی و … برخی از تسهیلات عملاً در قانون در نظر گرفته شده است، اما باید سعی کنیم سازوکار آن را به خاطر بسپاریم. شرایط را فراهم خواهیم کرد تا این تسهیلات منجر به حذف و اخراج زنان کارگر یا عدم جذب زنان نشود.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: بسیاری از زنان جامعه کارگری سرپرست خانوار هستند که وظیفه حمایت از اقتصاد خانواده را بر عهده دارند و طرد شدن از کار یا بی توجهی به مشکلات آنها می تواند ارزش فردی و فردی بالایی داشته باشد. پیامدهای اجتماعی

وی درباره تامین امنیت روانی در محیط کار برای زنان شاغل گفت: یکی از مواردی که قانونگذار باید به آن توجه کند بحث تامین امنیت روانی این زنان است. حفظ امنیت و حرمت زنان در محیط کار یکی دیگر از موضوعات مهمی است که در لایحه ارتقای ایمنی زنان مد نظر ماست.

رئیس کمیسیون آسیب های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره تشکل های صنفی زنان گفت: انجمن نقش مهمی در احقاق حقوق زنان کارگر و ارتقای جایگاه آنان در محیط کار دارد. در عین حال در تعامل با سیاست گذاران می توانند مسائل و مشکلاتی را مطرح کنند که مجلس و دولت نادیده گرفته می شوند. علاوه بر تشکیل اتحادیه ویژه کارگران زن، حضور نمایندگان زنان کارگر در شورای عالی کار نیز می تواند در توجه به مشکلات زنان کارگر مفید باشد.

قاسم پور با تاکید بر لزوم بازرسی دولت برای گروه های کارگری گفت: بازرسی می تواند یک سیستم نظارتی موثر بر عملکرد کارفرمایان باشد و دولت باید به تقویت و ساماندهی بازرسی ها توجه ویژه داشته باشد. توسعه و تقویت نظارت باید شامل همه بخش ها از جمله کارگاه های کوچک باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه هفته آینده برنامه هفتم توسعه دولت به مجلس ارسال می شود و این برنامه توسط نمایندگان اصلاح می شود، اظهار داشت: این برنامه در دستور کار نمایندگان مجلس قرار می گیرد. تاکنون جلسات متعددی با اقشار مختلف زنان کارگر برگزار کرده و مشکلات آنان را شنیده ایم. این موضوعات را در برنامه هفتم توسعه پیگیری خواهیم کرد.

دکمه بازگشت به بالا