مطالب میجیک

تصادف زنان کارگر فصلی صدایی نداشت/ رنج مزرعه را کسی نمی بیند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها – آمنه سپهر: دو روز پیش در محور فسا – ششده و قره بلاغ، مینی بوس حامل زنان کارگر فصلی واژگون شد و 19 کارگر زن فصلی بر اثر قطعات آهنی مینی بوس مجروح شدند (اینجا را ببینید).

این حادثه در حوالی روستای دیندارلو رخ داد که 19 زن کارگر قربانی فقر و محرومیت شدند.

این در حالی است که بر اساس اخبار رسیده حال 4 زن کارگر فصلی وخیم اعلام شده است. اما آیا اقداماتی برای رهایی این زنان از رنج همیشگی وجود دارد یا خیر؟ آیا نهادها و متولیان این زنان برای توانمندسازی آنها تلاش کرده اند تا برای تهیه یک تکه نان از زمین های کشاورزی آواره نشوند؟

غروب زن با یک مینی بوس به میدان رفت و به سمت چادر رفت و وقتی هوا تاریک شد به خانه بازگشت. زنانی که در تابستان از بادهای تند و گرم و در زمستان بر تازیانه ظالمانه گرما و سرما به رقیبان لطافت داده اند و زمستان ها را برای آوردن نان به سفره خانه.

خبرگزاری آنلاین پیش از این گزارشی از زنان شاغل فصلی منتشر کرده بود (اینجا). زنان بدون بیمه یا از کارافتادگی دستگیر شدند. این زنان جوان و سایر زنان میانسال فصلی پس انداز ندارند و هیچ جا حمایت نمی شوند. غذا خوردن با کار سخت بیش از 10 ساعت در زیر آفتاب سوزان یا مواجهه با سرمای طاقت فرسا زمستان با دستمزد کم، بخشی از زنانی است که به دلیل فشار کاری زیاد، پا و پشت ندارند.

کلاس هایی که هیچ بیمه و مزایایی ندارند

سواری های این خانم ها بیشتر نیسان های آبی است که در تابستان حرکت می کنند و در زمستان چادر می پوشند. مزارعي كه درخواست كارگر بيشتري دارند معمولاً كارگران را با ميني بوس به مزرعه مي آورند.

زنان به صورت فصلی کار می کنند و هر روز به مزرعه می روند تا محصول تابستانی را برداشت کنند تا امرار معاش کنند. برداشت محصول و سبزی در فصل تابستان، آبیاری باغ و … از جمله کارهایی است که از دیرباز توسط زنان شاغل فصلی در فاز شناخته شده است.

حوادث زنان شاغل فصلی ساکت است/ هیچکس رنج مزرعه را نمی بیند

تفاوت فاحش دستمزد این زنان و مردان برای کار مشترک موضوعی فراگیر است و اکنون پس از واژگونی مینی‌بوس‌های حامل زنان کارگر فصلی، تصور عمومی این است که آیا این زنان بیمه دارند یا خیر؟

سکوت مسئولین

متأسفانه این زنان فاقد بیمه و امنیت شغلی و زندگی هستند که نمونه آن واژگونی مینی بوس حامل زنان شاغل فصلی در تیرماه امسال در محور فسا – ششده بود.

با تمام این تفاسیر واژگونی مینی بوس حامل زنان شاغل فصلی فسا حتی در فضای مجازی هم سر و صدا به پا نمی کند تا صدای زنان شاغل فصلی به گوش نرسد.

پس از این گزارش، پیگیری های خبرنگار آنلاین با تماس های مکرر و ارسال پیامک های متعدد به خبرنگاران این خبرگزاری برای گفت و گو با مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس به نتیجه کامل نرسید. .

پیامک زهرا یقطین، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری فارس را در پی داشت که از تعداد زنان شاغل فصلی 1200 نفر خبر داد، اما سایر سوالات مطرح شده توسط این خبرگزاری بی پاسخ ماند.

معضل کارگران فصلی زن پدیده ای است که دست کم گرفته می شود، اما رنج مداوم این کارگران در شرایطی که بیمه ندارند، زندگی آنها تامین نمی شود و توجه خاصی به آنها نمی شود، مشکلی است که باید از سوی مسئولان رسیدگی شود.

دکمه بازگشت به بالا