اقتصادی

یک پیشنهاد برای عقب‌نشینی قیمت بلیت هواپیما

زمانی که اواخر سال گذشته نماینده وزارت راه و شهرسازی از بررسی و افزایش احتمالی قیمت بلیت هواپیما در سال 1402 خبر داد، رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف هوایی و دفتر ایرانگردی پیشنهاد داد که به ایرلاین های خارجی داده شود. آزادی پنجم برای کاهش قیمت، یافتن و افزایش ظرفیت ناوگان هواپیمایی در ایران.

حرمت الله رفیعی در گفت وگو با میجیک، بر اساس اظهارات قبلی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، افزایش قیمت بلیت هواپیما در سال جدید را پیش بینی کرد و گفت: اگر قیمت بلیت هواپیما رو به افزایش باشد. برای افزایش مجدد، ایرلاین های خارجی حق «کالیما ایر فریدوم» را دارند.

به گفته وی، «آزادی پنجم» بر اساس معاهده شیکاگو امتیازی است که بر اساس آن شرکت‌های هواپیمایی حق دارند مسافر، بار و پست را مثلاً در مسیر کشور مقصد و وطن حمل و نقل کنند. حتی اگر مسافران ایرانی با ایرلاین های خارجی به کشورهای اروپایی سفر کنند، بر اساس آزادی پنجم، شرکت هواپیمایی حق دارد از آن کشور مسافر در مسیر حمل کند. یا مثلاً وقتی هواپیمایی ملی ترکیه از استانبول به کوالالامپور می رود، اگر حق آزادی پنجم از ایران را داشته باشد، می تواند در تهران توقف کند و مسافران ایرانی را به مالزی برساند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کارکنان دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: در صورت اعطای این حق به شرکت های هواپیمایی خارجی، مسافران ایرانی دیگر مجبور به سفر به امارات، قطر و ترکیه برای مقاصد دوردست مانند به عنوان کانادا و آمریکا با هواپیمای این ایرلاین زمانی که در تهران توقف کنند می توانند مستقیما از ایران به کشور بروند. یا هواپیمای ترکیه ای که از شمال غرب وارد آسمان ایران می شود و مقصد نهایی استرالیا است، اگر آزادی پنجم داشته باشد، مسافران ایرانی را از تهران به استرالیا می برد و مسافران نیازی به رفتن به استانبول یا غیره ندارند. . کشور. این حقوق و امتیازات بخشی از توافقنامه شیکاگو بوده و ایران متعهد و موظف به اجرای بندهای این قرارداد است.

رفیعی گفت: با توجه به اینکه بیش از 50 درصد ناوگان هوایی ایران در اختیار شرکت های هواپیمایی خارجی است، اعطای این امتیاز و حق آزادی قطعاً افت قیمت بلیت هواپیما را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر موجب افزایش قیمت خواهد شد. ظرفیت ناوگان هوایی ایران

وی تاکید کرد: اعطای این امتیاز و حق استقلال به ایرلاین های خارجی نه تنها آسیبی به صنعت هوانوردی ایران وارد نمی کند، بلکه بخشی از منافع مالی برای کشور است.

رفیعی گفت: برای واردات خودروهای خارجی با اصلاح تولید خودروهای داخلی و آسیب رساندن به آن مقاومت وجود دارد، اما در مورد صنعت هوانوردی ما هواپیماسازی نمی کنیم. در کل دنیا فقط دو کشور هواپیماهای بزرگ تولید می کنند، بوئینگ و ایرباس، اگرچه روسیه توپولوف را تولید می کند، اما این کشور از ایرباس و بوئینگ نیز استفاده می کند. بنابراین اگر آزادی پنجم به ایرلاین های خارجی اعطا شود، ناوگان هواپیمایی ما آسیبی نمی بیند، زیرا ظرفیت آن برای رفع نیاز داخلی بسیار کم است و به دلیل ظرفیت پایین، شرکت های هواپیمایی داخلی هر قیمتی را که بخواهند تعیین می کنند.

رئیس هیئت مدیره دفتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ادامه داد: چند سال پیش هواپیمایی قطر به کشورمان آمد و قرار بود بین شهرهای ایران پرواز کند و در مسیرهای داخلی مسافران را جابجا کند، اما اجازه این طرح را نداد. اجرا شود، در صورت وقوع، نه تنها کمبود تقاضا پرداخت می شود، بلکه با توجه به رقابت ایجاد شده، به کیفیت خدمات و تعادل قیمت کمک می کند.

رفیعی سپس اظهار داشت: شرکت های هواپیمایی داخلی از یارانه سوخت استفاده می کنند که از یک بطری آب معدنی ارزان تر است، چرا مردم باید هزینه افزایش قیمت بلیت هواپیما را پرداخت کنند. چرا می گویید چند سال است که قیمت بالا نرفته است!؟ این سال ها هر طور شده قیمت هایشان را بالا برده اند. با این شرایط باید از قوانین و توافقات بین المللی استفاده کرد تا قیمت ها به طور طبیعی کاهش یابد، یکی از این اقدامات می تواند حق آزادی پنجم را به ایرلاین های خارجی بدهد.

سپس با اشاره به رویکرد سختگیرانه وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری برای افزایش قیمت بلیت هواپیما از اواخر سال گذشته و برای ایام نوروز، گفت: برخی شرکت های هواپیمایی در پایان سال گذشته اسراف کردند و پروازها را کاهش دادند. به حداقل رسانده و از این طریق قیمت ها را باید افزایش داد، اما وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی لجاجت کردند و جلوی این کار را گرفتند و اجازه افزایش قیمت را ندادند.

رفیعی بیان کرد: همزمان از سفرهای نوروزی یکسری خدمات را نیز برای مردم اجرا کردند مانند فروش اجباری بلیت هواپیمای رفت و برگشت یا فروش بلیت هواپیما با شب اقامت اجباری، این تخلف است. مهم نیست که این اتفاق برای یک آژانس مسافرتی رخ داده است یا نه. شرکت های هواپیمایی چون هر دو طرف با همکاری و هماهنگی یکدیگر مرتکب چنین تخلفاتی می شوند و خدمات و شرایط اجباری را وضع می کنند، قیمت ها را افزایش می دهند. از بلیط هواپیما و هزینه سفر. البته سازمان های هواپیمایی نسبت به این تخلفات به موقع واکنش نشان می دهند. حال پیش بینی می شود در سال جدید همزمان با بررسی قیمت ها، توافقات و توافقات بین المللی را در نظر بگیرند که منجر به کاهش و عادی شدن قیمت ها شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا