برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

فن استک برج خنک کننده

فن استک برج خنک کننده، قطعه‌ ای است که مانند دودکش در بالای برج خنک کننده قرار می‌ گیرد و به جریان هوای خروجی نظم بخشیده و از عملکرد فن محافظت می‌ کند. فن استک برج خنک کن با نام‌ های تنوره فن و یا فن رینگ نیز نامیده می‌ شود. طراحی فن استک باید به نحوی باشد که اصطحکاک و اتلاف انرژی را به حداقل برساند و سرعت و فشار هوا را کنترل نماید. معمولاً فن استک یا فن رینگ از جنس فایبرگلاس ساخته می‌ شود که با ابعاد دقیق قابل ساخت است و بسیار سبک می‌باشد.

خصوصیات فن استک برج خنک کننده

در سیستم فن و فن استک، برخلاف فن برج خنک کننده که دارای حرکت دورانی است، فن استک برج خنک کن معمولاً فاقد حرکت و تاثیرات مستقیم می‌ باشد. تغییرات در فن استک بدان جهت حائز اهمیت است که نتایج آن بروی بازده سیستم و کارایی فن قابل مشاهده خواهد بود.

از نظر کارکرد، فن استک‌ ها جهت بیشینه کردن راندمان فن، جلوگیری از چرخش برعکس فن و کمینه کردن چرخش مجدد هوای خروجی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

به طور کلی فن استک از سه ناحیه تشکیل شده است:

  • ناحیه ورودی
  • ناحیه صاف
  • ناحیه بازیابی سرعت

سیال از ناحیه پایین فن استک کولینگ تاور وارد و به سمت فوقانی حرکت می‌ کند. ناحیه ورودی فن استک باید طوری طراحی شود که سیال به آرامی و با کمترین اغتشاش وارد و جریان یابد.

ناحیه صاف فن استک برج خنک کن نیز بر کارایی فن موثر می‌ باشد. پره‌ های فن در هنگام عملکرد به دلیل بار محوری، به سمت پایین خم می‌ شوند. به این جهت، حرکت انتهای پره‌ های فن باید در ناحیه صاف فن استک برج محدود شوند. کمینه مقدار ارتفاع ناحیه صاف فن استک برابر مجموع اندازه عمودی پره فن زاویه داده شده، بیشینه خمش انتهای پره‌های فن و مقداری اضافه بر آن می‌ باشد.

ماهیت یک فن استک خوب طراحی شده شامل :

(یک ورودی مناسب و آسان برای تسهیل جریان روان هوا به طرف فن، حداقل فاصله نوک تیغه فن، استحکام ساختاری کافی برای محافظت از پرسنل عملیاتی یا محافظ مش قابل جابجایی)

همه ی این الزامات فیزیکی دارای محدودیت های عملی هستند، که معمولا توسط مصالح ساختمانی مناسب کنترل می شود. پلاستیک تقویت شده با الیاف، بدلیل شکل پذیری آن، استحکام، وزن نسبتا کم، ثبات و مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی، مواردی است که ترجیحا برای این کاربرد استفاده می شود .

سیلندر های فن برج خنک کننده با ارتفاع گسترده (گاهی اوقات پشته فن نامیده می شود) باعث تخلیه جربان هوای اشباع شده در ارتفاع بالاتر می شود. یک پشته فن در قالب یک دیفیوزر شعله ور است، که افزایش تدریجی سطح مقطع فراتر از فن را فراهم می کند و در نتیجه سرعت خروج هوا کاهش می یابد و به طور موثر فشار سرعت را به فشار استاتیک تبدیل می کند که باعث افزایش قابل توجهی در تحویل هوا نسبت به آنچه می توان با یک سیلندر مستقیم در همان قدرت اسب بخار انجام داد، این سیلندرهای بازیابی سرعت مخصوصا برای برج های خنک کننده بزرگ صنعتی کاربرد دارند.

 عرشه فن برج خنک کننده (Fan Deck) چیست؟

عرشه فن استیل برج خنک کننده بخشی از ساختار برج در نظر گرفته می شود که به عنوان یک دیافراگم برای انتقال بارهای مرده و زنده به سازه برج خنک کننده عمل می کند و سطحی افقی است که در بالای برج خنک کننده قرار می گیرد.هم چنین بستری برای پشتیبانی از سیلندرهای فن (فن استک) و دسترسی به تجهیزات مکانیکی و سیستم توزیع آب را فراهم می کند. مصالح و مواد تشکیل دهنده عرشه فن معمولا با چارچوب برج سازگار است.

مثلا برای برج های چوبی به طور معمول از تخته سه لایه شیاردار، از الیاف FRP پلیمرهای تقویت شده با فیبر Fiber Reinforced Polymer برای برج هایی با همین ساختار، فولاد گالوانیزه بر روی برج های خنک کننده فولادی و مقاطع پیش تنیده دوتایی بر روی برج های بتنی استفاده می کنند. طراحی بارگیری یکنواخت بر روی فن استیل برج های خنک کننده ی بزرگ معمولا 60 پوند بر فوت مربع است که در کوچکتر به 40 پوند در فوت مربع کاهش می یابد .

از لحاظ هندسی فن استک ها دارای فرم های هندسی خاصی هستند که توسط سازنده طراحی و تست می گردد. در اکثر فن استک ها، نسبت مشخصی بین این ابعاد وجود دارد.
در کولینگ تاور های مونتاژ در محل سازه بتنی و سازه فایبر – Field erected cooling tower – عموما فن استک ها پس از گذشت مدتی در حدود 15 سال مستهلک شده و دچار ترک خوردگی و پارگی می شوند. در این شرایط کارخانجات و شرکت ها برای اطمینان از صحت عملکرد صحیح پروانه برج خنک کننده اقدام به خرید فن استک های جدید می کنند.
فرآیند تولید فن استک صنعتی فایبر گلاس برای کولینگ تاور، با دریافت نقشه ها و یا نمونه موجود فن استک شروع می شود. در ادامه از روی نقشه ها و یا نمونه موجود قالب تهیه می شود و سپس با استفاده از قالب تهیه شده، فن استک ساخته می شود.

مشخصات عمومی برج خنک کننده MX:

  •  بدنه برج خنک کننده: با طراحی ویژه و قابلیت مونتاژ در محل، تهیه شده از کامپوزیت و با استاندارد خواص ویژه تولید و بسیار مقاوم ( در برابر نور آفتاب، خوردگی، شکست، ضربه و فشار و عوامل جوی ) می باشد.
  • تشت و ستون برج خنک کننده : 5 لایه الیاف سوزنی و 1 لایه الیاف حصیری با رزین ایزو و 4 لایه نواری در لبه ها ( ضخامت 1 سانتیمتر )
  • فن استک و بدنه ها : 3 لایه الیاف سوزنی و 1 لایه الیاف حصیری با رزین ایزو و 3 لایه نواری در لبه ها ( ضخامت 0.7 سانتیمتر )
  • کلیه قطعات : دو لایه ژلکوت ایزو به رنگ سفید دارد.
  • قطعات فلزی: قطعات فلزی داخل و خارج برج خنک کننده با روکش گالوانیزه روی ( گرم ) است.
  • فن: 4 پره ایرفویل NACA1717 ، بلید فایبرگلاس هالو بلید با قابلیت زاویه گیری ، شفت فولاد گالوانیزه ، هاب چدن خاکستری است.
  • سیستم توزیع آب: به صورت ثقلی بدون استهلاک و گرفتگی و دارای عمر نامحدود می باشد.
  • فلنج ها و سیستم کاهش سرعت: از چدن و آلومینیوم یا ABS است و در برابر خوردگی مقاوم می باشد.
  • پکینگ : در نوع فیلمی ،پی وی سی گام 19 ، ضخامت 450 میکرون به رنگ طوسی است در نوع اسپلش از نوع نت اسپلش یا رندم اسپلش از جنس پلی پروپیلن، مقاومت دمایی تا 120 درجه سانتیگراد می باشد. لبه داخلی و بیرونی پکینگ ها به شکل قطره گیر است و از پرتاب آب به بیرون جلوگیری می کند.
  • الکتروموتور زیمنس آلمان، کلاس حرارتی F و IP55 مقاوم در شرایط آب و هوایی است.
  • کاهش دور : در صورت داشتن کاهش دور با تسمه سایز B با بلبرینگ ژاپنی و جنس چدن می باشد.
  • طراحی ویژه: برج خنک کننده سری ام ایکس دارای درب ورود به دستگاه جهت انجام سرویس است، فوندانسیون آن بسیار ساده اجرا می شود و در تناژ های بالا به صورت ماجولار و سلولی در فضای بسیار اندک کنار هم قرار می گیرند.
  • سیستم کنترل هوشمند شامل اجزای اصلی اینورتر، پی آی دی کنترلر و سنسور دما می باشد. این سیستم به صورت پیوسته دمای خروجی از دستگاه برج خنک کننده را اندازه گیری و بر اساس آن دور موتور را به وسیله فرکانس تغییر می دهد که بنا به رکورد های موجود میزان مصرف انرژی کل دستگاه در بازه زمانی یکسال از 30 تا 50 درصد کاهش می یابد و همچنین مصرف آب نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. اینورتر از برند ال اس ساخت کره، تابلو با استاندارد آی پی 66 و پی آی دی کنترلر از برند آتونیکز تهیه می گردد. ( اختیاری )

شرکت تبادل گستر هیراد در زمینه تولید و فروش پکینگ برج خنک کننده فعالیت دارد. برای استعلام قیمت یا خرید پکینگ در سایزها و متریال مختلف با ما تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا