اقتصادی

چرا اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی متوقف شد؟

تاخیر در اجرای اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی با واکنش فعالان کارگری و تشکل های صنفی کارگران ساختمانی مواجه شده و عده ای این تصمیم را کاهش مددکاران اجتماعی می دانند. پوشش بیمه امنیتی

به گزارش میجیک، روز یکشنبه 13 تیرماه با تصویب نمایندگان مجلس، اجرای اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 1401 به مدت دو سال متوقف شد و مقرر شد مصوبه قبلی قانون مصوب 1393 ملاک عمل خواهد بود و مابقی 15 درصد حق پروانه ساخت حق بیمه کارگر ساختمانی باید از سازنده دریافت شود.

اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی که در بهمن ماه سال گذشته به تصویب مجلس رسیده بود، در تاریخ 27 اسفند 1401 به تصویب شورای نگهبان رسید و یک هفته بعد برای اجرا ابلاغ شد. بر این اساس، سازمان تامین اجتماعی موظف است از محل کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی که مستقیماً در ساخت یا توسعه زیربنای ساختمان، بازسازی استفاده می‌شوند، 7 درصد حق بیمه از سهام بیمه‌شده را دریافت کند. ، تعمیرات اساسی یا خسارت و دریافت حق بیمه از قسمت کارفرمای مناسب از محل کارگاه، برای بیمه این کارگر. همچنین کارفرما موظف است به ازای هر مترمربع زیربنا در ساخت و ساز شهری 4 درصد حداقل دستمزد ماهانه و یک درصد در ساخت و ساز روستایی بابت هزینه های بیمه کارگران ساختمانی همان سال مصوب شورای عالی کار را به حساب کاربری واریز کند. سازمان تامین اجتماعی..

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد که برای بیمه 500 هزار کارگر ساختمانی 14 بودجه نیاز است که با تصویب مجلس قطعی شد و به مرور زمان همه کارگران ساختمانی بیمه خواهند شد اما مدتی بعد درخواست فوری اصلاح ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی با امضای نمایندگان برای حل مشکل پروانه های ساختمانی شهرهای کوچک و متوسط ​​و محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از وصول و درج آن خبر داد. دستور کار دو فوریتی طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی برای رفع مشکل توقف صدور پروانه در شهرهای کوچک و متوسط ​​گزارش شده است.

به گفته وی، به دلیل اشتباه در متن نهایی گزارش، نحوه محاسبه صدور پروانه ساختمانی در شهرهای کوچک و متوسط ​​به هم ریخته و امکان صدور پروانه از بین رفته و شهرداری ها با مشکل مواجه هستند. صدور پروانه ساختمانی برای حق بیمه کارگران ساختمانی در شهرهای کوچک و متوسط ​​تکمیل شود.

علی نیکزاد – نایب رئیس مجلس همچنین اعلام کرد که موضوع توقف صدور پروانه ساخت و ساز در شهرهای کوچک و متوسط ​​با اعلام پذیرش سریع این طرح حل می شود و موضوع بیمه کارگران ساختمانی نیز حل می شود. اما نمایندگان مجلس این روند را در جلسه یکشنبه 13 تیرماه ادامه خواهند داد. گزارش کمیسیون اجتماعی و درخواست یک فوریت اصلاح ماده 5 قانون پیشنهادی یکی از نمایندگان برای اصلاح کل ماده 5 به گونه ای که کارگران ساختمانی آسیب نبینند و ساخت و ساز تعطیل نشود. این پیشنهاد باعث شد تا نمایندگان مجلس به تعویق دو سالی اجرای قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 1401 رای دهند و این در حالی است که پیش از این در جلسه علنی روز 27 اردیبهشت ماه به اجرای فوری رای داده بودند. بر این اساس نمایندگان مقرر کردند که ضوابط قانونی مصوب 1392 باشد و در زمان توقف ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، اصلاحیه 25 آذرماه 1392 اجرا شود.

چرا اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی متوقف شد؟

اما این اقدام باعث واکنش برخی از فعالان کارگری و کانون سندیکای کارگران ساختمانی شد تا اینکه اکبر شوکت، رئیس کانون، تصمیم به توقف اجرای ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی را در نظر گرفت. کارگران ساختمانی با قشر زیرزمینی کارگران ساختمانی رفتار عجیبی کردند و به این مصوبه نه گفتند. نه تنها هیچ کارگر ساختمانی بیمه نمی شود، بلکه حداقل 250 هزار کارگر به دلیل کمبود منابع قطع می شوند.

وی با بیان اینکه 500 هزار کارگر ساختمانی در انتظار بیمه هستند، گفت: انجمن صنفی کارگران و فعالان ساختمانی این حوزه و مرکز پژوهش های مجلس با اعداد و ارقام ثابت می کنند که بار مالی بیمه کارگران ساختمانی نیم درصد است و همینطور است. تعهد قانونی و ذاتی کارفرما به پرداخت حق بیمه برای قسمت کارفرما.

به گزارش شوکت، اگر منبع ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی 1392 ملاک قرار می گیرد چرا در حال بازنگری در قانون هستیم و تلاش دو ساله بی نتیجه است؟

برخی دیگر از فعالان کارگری صنعت ساختمان نیز معتقدند قانون بیمه کارگران ساختمانی قبل از سال 1393 دارای ایراداتی است که به رفع ماده 5 این قانون اضافه شده است، اما این قانون نیز اشکالاتی دارد و بر این اساس بحث اصلاح این ماده مطرح شده است. . 5 منصوب در مجلس شود. به گفته آنها، با توقف اجرای قانون، اکثر کارگران ساختمانی از حق اولیه خود که بیمه است، محروم خواهند شد.

هادی ساداتی – نایب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در گفت وگو با میجیک، در ارزیابی تصویب اصلاحیه قانون بیمه کارگران ساختمانی، گفت: بیش از دو سال است که پیگیر تفاهم نامه بوده و به دلیل منبع درآمدی است. . سازمان تامین اجتماعی بر اساس قانون مصوب سال 1395 برای پوشش بیمه همه کارگران ساختمانی کافی نیست، خواهشمندیم اصلاحیه طرح به مجلس ارسال شود. متأسفانه به دلیل ناکافی بودن هزینه های سازمانی تعداد کارگران ساختمانی بیمه گران به صورت یک طرفه کاهش یافت و همین امر موجب شد تا پیشنهاد اصلاح ماده 5 این طرح که از سوی سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شده بود را مطرح کنیم. از سوی دیگر برخی از نمایندگان مجلس نیز به این ماده واحده نظر دارند و اصلاح این طرح مدت هاست چالش برانگیز است اما در نهایت اعضای کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگران. حمایت کرد و پس از چند مرحله و دو رای کامل، این طرح در صحن علنی مجلس تصویب شد.

اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی بهمن ماه سال گذشته به تصویب مجلس رسید. این اصلاحیه با هدف رفع ایرادات قانون قبلی و کمک به منبع درآمد سازمان های تامین اجتماعی برای تامین اعتبار بیمه کارگران ساختمانی تصویب شد اما اکنون با دو سال تاخیر از قانون مصوب و بازگشت به قانون. . در سال 1393 کانون کارگران ساختمانی معتقد است موضوع بیمه 500 هزار کارگر ساختمانی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است زیرا فلسفه مصوب اصلاح ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در سال گذشته نقص است. قانون قبلی و با این تصمیم دو سال تلاش بی وقفه نمایندگان مجلس و اتحادیه های کارگری ساختمانی بی نتیجه مانده است.

به گزارش میجیک، بر اساس آمار، بیشترین حوادث ناشی از کار مربوط به کارگاه های ساختمانی است و کارگران ساختمانی در لیست بیشترین قربانیان حوادث کار هستند که اکثر آنها بیمه اجتماعی ندارند. با پیشنهاد تاخیر دو ساله اجرای پروژه و بازگشت به قانون قبلی بیمه کارگران ساختمانی مصوب 1393، همچنان 15 درصد حق صدور پروانه به عنوان بیمه کارگران ساختمانی از سازندگان و کارفرمایان اخذ می شود. حق بیمه

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا