اقتصادی

موافقت مجلس با بررسی دو فوریتی طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی

نمایندگان شورای اسلامی با درخواست گروه نماینده مبنی بر بررسی طرح اصلاح ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به صورت دو فوریتی موافقت کردند.

به گزارش میجیک، نمایندگان شورای اسلامی در دومین جلسه علنی امروز مجلس با درخواست جمعی از نمایندگان برای بررسی سریع طرح اصلاح ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی موافقت کردند.

محمدرضا پورابراهیمی به عنوان نماینده درخواست کننده برای بررسی این طرح به دو صورت اظهار داشت: اواخر سال گذشته است که طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و هدف از این اصلاحیه این است که منابع مربوط به ساخت بیمه کارگری که آنها از قشر محروم جامعه هستند بهبود یابد اما آنچه در عمل اتفاق افتاد خلاف اهداف طراحان و کل مجموعه بود. همکاران ارجاعات زیادی در مورد هزینه های گزاف صدور پروانه ساختمانی به خصوص در شهرهای کوچک دارند.

وی ادامه داد: ما وارد این عرصه شدیم و طرحی برای حل این مشکل تهیه کردیم. طبق قانون فعلی چهار تا شش درصد حداقل دستمزد در سراسر کشور مبنای پرداخت حق بیمه است. با توجه به ثبات ارقام در سراسر کشور، در برخی مناطق هزینه صدور پروانه ساختمانی تا 25 برابر افزایش یافته است، اما در کلان شهرها این افزایش کمتر است.

وی در ادامه گفت: به تبع با این اقدام صدور مجوزها مشکل ساز می شود. در شهرهای بزرگ تعداد پروانه های صادر شده در مدت مشابه سال قبل 45 درصد کاهش داشته است. حتی درآمد سازمان تامین اجتماعی را نیز کاهش داده است. همچنین ساخت و سازهای بدون مجوز را گسترش داده و بخش مسکن را به یک چالش تبدیل کرده است. با این طرح دو فوریتی امکان تغییر قانون در کمیسیون مربوطه با جلب نظر کارشناسان فراهم می شود تا منابع بیمه ای کارگران ساختمانی تامین شود و شاهد ایجاد رفاه در ساخت و ساز باشیم.

در نهایت، نمایندگان موافقت کردند که این طرح را به صورت دو مرحله ای بررسی کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا