برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

راهنمای انتخاب کارخانه تولیدی مقاطع فولادی برای پروژه‌های ساختمانی

امروز همراه با معرفی یکی از انواع مقاطع فولادی، بهترین کارخانه تولیدی منطقه را به شما معرفی می کنیم. میلگرد جزء مهمی از صنعت ساختمان است و نمی توان تاثیر آن بر قیمت مسکن را نادیده گرفت. به همین دلیل داشتن اطلاعات کامل در مورد خواص و کاربردهای مختلف میلگرد برای مهندسان و افراد فعال در زمینه ساخت و ساز بسیار مهم است. در این متن به سوالات زیر پاسخ داده و اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می دهیم:

کارخانه های زیادی در زمینه تولید میلگرد فعال هستند که ذوب آهن اصفهان، کویر کاشان و … از جمله آنها می باشد اما یکی از مهمترین کارخانه ها آناهیتا گیلان است.. استفاده از این نوع میلگرد و محبوبیت آن را می توان به مهم ترین عواملی مانند عدم افزایش وزن نهایی سازه نسبت داد، ، استفاده از آن از فلزات بالا مواد اولیه مرغوب مانند شمش فولادی SP5، رعایت دقیق استانداردها باعث به وجود آوردن این ویژگی در محصولات این کارخانه شده است.. این کارخانه محصولات خود را به سراسر ایران ارسال می کند اما ل قیمت میلگرد آناهیتا درب کارخانه به دلیل هزینه حمل و نقل با هزینه ارسال به تهران متفاوت است. از آنجایی که این کارخانه در رشت یکی از شهرهای صنعتی استان گیلان واقع شده است، هر چه سفارش دورتر باشد، قیمت آن برای مردم بیشتر می شود.

میلگرد چیست؟

میلگردها پروفیل های فولادی استوانه ای بلند و جامد هستند که عمدتاً برای تقویت بتن در ساختمان سازی استفاده می شوند. این قطعات فولادی نقش مهمی در ایمنی و استحکام سازه بتنی دارند، زیرا فشار کم بتن باعث فروریختن ساختمان در اثر نیروهای وارد بر سازه می شود. ماده اولیه تولید این پروفیل شمش فولادی SP5 است اما گاهی از ضایعات به عنوان ماده اولیه برای تولید یراق آلات استفاده می شود.

علاوه بر این، استانداردهای مورد استفاده در هر کارخانه متفاوت است، اما رایج ترین آنها موارد زیر است:

• استاندارد GOST 5781 روسی

طبقه بندی اتصالات با استفاده از استاندارد روسی به 4 دسته تقسیم می شود: A1، A2، A3 و A4 که در آن A1  ساده و سه نوع باقی مانده آجدار هستند. در این استاندارد میزان کربن مصرفی در هر یک میلگرد ها به ترتیب افزایش می یابد.

  • استاندارد ژاپنی JIS G3112

    استفاده از این استاندارد استحکام بیشتری را برای میلگردها فراهم می کند، زیرا ژاپن کشوری زلزله خیز است. بنابراین توجه داشته باشید که به دلیل شکنندگی بالای میلگرد معمولی از این استاندارد برای تولید میلگرد آلیاژی استفاده می شود.

    • استاندارد اروپایی DIN 488

    میلگردهای تولید شده بر اساس این استاندارد کمتر شکننده هستند زیرا پس از فرآیند نورد گرم از روش خنک کننده با آب استفاده می کنند. به عبارت دیگر در روش استاندارد اروپایی DIN 488 پس از اتمام فرآیند نورد گرم، آب بر روی میلگرد ریخته می شود که حرارت داخلی باعث تغییر شکل پروفیل فولادی می شود که باعث بهبود خواص مکانیکی میلگرد می شود.

    •استاندارد ملی ISIRI 3132

    استاندارد ملی ISIRI 3132 یکی از استانداردهای مرجع برای تولید میلگرد در ایران است بر اساس این استاندارد، میلگردها به دسته هایی مانند دسته‌هایی چون میلگرد ساده، میلگرد آجدار مارپیچ یکنواخت یا دوکی، میلگرد آجدار جناقی یکنواخت یا دوکی و میلگرد آجدار مرکب یکنواخت یا دوکی تقسیم می‌شوند

 

آشنایی با میلگرد ها:

تنوع میلگردها بسیار زیاد است، بنابراین این قطعات بر اساس شرایط، استانداردها، ظاهر، نوع و موارد دیگر به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

• انواع میلگرد بر اساس جنس

در قسمت قبل با گریل های استاندارد مورد استفاده در ساخت و ساز و شکل ظاهری آنها آشنا شدیم، اما این محصولات در گریل های کربن استیل، اپوکسی، گالوانیزه، فایبرگلاس، ضد زنگ یا استنلس استیل و گریل کامپوزیت نیز عرضه می شوند.

• انواع میلگرد بر حسب نوع کاربرد

میلگرد بر اساس شکل، خم، کاربرد و نوع میله‌ها دسته‌بندی‌های دیگری نیز دارند که می‌توان به میلگرد کلاف، میلگرد HSD، میلگرد زیگزاگ، میلگرد ترانس، میلگرد حرارتی، میلگرد تقویتی، میلگرد نرمال، میلگرد بستر، میلگرد ممان منفی و میلگرد اروپایی شناخته می‌شود.

جالب اینجاست که طبقه بندی دیگری که برای میلگردهای گرم استفاده می شود سایز این اقلام است که بین سایزهای 8 و 50 تقسیم می شود. البته سایزهای دیگری نیز برای میلگرد وجود دارد، اما مهم ترین سایز های مورد استفاده شامل 8.، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28 و 32 می باشد.

مهم‌ترین میلگردها در صنعت ساختمان‌سازی

اکنون که مفهوم میلگرد را به خوبی درک کرده اید، می دانید که این مقاطع فولادی در صنایع مکانیکی، سدسازی و … کاربرد دارند، اما مهم ترین صنعتی که از میلگرد استفاده می کند، ساختمان سازی است. به همین دلیل می خواهیم به مهم ترین میلگردهای مورد استفاده در این صنعت و کاربرد آنها بپردازیم.

• میلگرد راستا

این میلگرد برای افزایش مقاومت بتن در ستون ها، فونداسیون یا فونداسیون ساختمان استفاده می شود که عمدتاً در صنعت ساختمان استفاده می شود.

• میلگرد سنجاقی

از این میلگرد برای اتصال میلگردهای طولی به میلگرد خاموت و همچنین افزایش مقاومت خاموت استفاده می شود.

• میلگرد خرک

در برخی موارد علاوه بر میلگردهای معمولی از دو ردیف میلگرد افقی به نام خرک که معمولاً در بالای فونداسیون قرار می گیرند برای افزایش مقاومت پی ساختمان استفاده می شود.

• میلگرد رکابی

گاهی اوقات هنگام نصب دیوار لازم است از یک سری میلگرد به نام خود نگهدارنده برای نگه داشتن آن به صورت افقی و عمودی استفاده شود.

در انتها

ما سعی کرده ایم ابتدایی ترین نکات میلگرد را به شما ارائه دهیم، اما اگر می خواهید بیشتر بدانید می توانید از سایت هایی مانند www.metalsdepot.com استفاده کنید.

جهت مطالعه کامل مقاله به این وب سایت مراجعه نمایید.

 

دکمه بازگشت به بالا