مطالب میجیک

نواقص غربالگری قابل اصلاح است/ خروج ژنوم از کشور صحت ندارد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین؛ گروه_سناز باقری راد گروه: موضوع غربالگری زنان باردار برای شناسایی مشکلات احتمالی جنین در چند روز گذشته در محافل غیر علمی مورد بحث قرار گرفته است و برخی نظرات در این باره بدون توجه به صحت صحت آنها در شبکه های اجتماعی گسترش یافته است. به همین منظور ، دکتر مرضیه وحید دستجردی ، وزیر بهداشت سابق ، مشاور رئیس سازمان تبلیغات در امور بهداشت ، در مورد جزئیات آزمایشات غربالگری ، یافتن آمار دقیق مربوط به سقط جنین ، هزینه آزمایش و برخی ابهامات دیگر گزارش داد. و ما برای پی بردن به حقیقت ادعاها به متخصص زنان رفتیم.

وحید دستجردی در گفتگو با آنلاین ، مرزهای نهایی مشکل غربالگری زنان باردار را تشریح کرد و گفت: در سال 1984 ، همه پرسی های متعددی از رهبر عمومی در مورد اختلالات شدید جنین گرفته شد. یکی از همه پرسی ها این بود که “آیا می توان جنین را در جنینی که نقص ژنتیکی دارد یا مادری مبتلا به بیماری عفونی شدید در حین بارداری ، قبل از تولد کودک ، یعنی 4 ماه 10 روز قبل ، تشخیص داد؟” پاسخ رهبری “که با کودکان معلول ، عقب مانده ، و نقص بیش از حد برای یک پیرمرد بسیار مشکل می کند تا زمانی که مشکل ، سقط جنین زندگی قبل را به دردسر بیندازد.

این متخصص زنان و زایمان افزود: چندین استفتا other دیگر نیز از حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در این باره گرفته شد و پس از همه پرسی در سال 1984 ، در مقاله ای اشاره شد كه بیماری های شدید ژنتیكی و خونی در جنین باعث پریشانی و خجالت می شود. طبق سیاست سه پزشک ، وی اجازه سقط جنین قبل از انزال را خواهد داشت. این مورد به تصویب مجلس رسیده و سپس به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

وی افزود: طبق علم پزشکی در تمام مناطق دنیا و ایران 2 تا 2.5 درصد از جنین ها دارای اختلالات اساسی و 8 درصد دارای اختلالات جزئی هستند. این قوانین همچنین در مورد ناهنجاری های بزرگ است ، نه موارد کوچک.

سال گذشته ، سقط جنین های پزشکی 64 درصد از کل تولدها را تشکیل می داد

مشاور ارشد آژانس تبلیغات در امور بهداشت اظهار داشت: سال گذشته حدود 12000 درخواست سقط درمانی به دلیل اختلالات شدید جنین و مشکلات و خطرات جدی مادر به سازمان پزشکی قانونی ارسال شد که از این تعداد 9000 مورد توسط سازمان پزشکی قانونی مجاز بود سقط جنین پزشکی را ارائه دهید. از این تعداد ، 8360 مورد سقط درمانی به دلیل اختلالات ساختاری شدید جنین مانند آنانسفالی و مابقی به دلیل مشکلات و اختلالات ژنتیکی مانند تریزومی 13 ، 18 و 21 و سندرم ادواردو SLOS مورد تأیید قرار گرفتند. حدود 600 مورد سقط جنین به دلیل مشکلات جدی مادران و خطر برای زندگی مادر مجاز است. این رقم معادل 64 درصد از تولد 1.2 میلیون نوزاد در سال 1998 است که 64 درصد از تعداد سقط جنین است که نمی تواند جمعیت را کاهش دهد.

وی گفت: “به طور کلی ، آزمایش غربالگری خون در هفته دوازدهم بارداری انجام می شود که حدود 94٪ از سلامت جنین را نشان می دهد ، علاوه بر این ، باید توجه داشت که بیش از 90٪ از زنان باردار به صورت آزمایش غربالگری انجام می شوند.” او داوطلبانه قصد فیلتر شدن داشت.

پشتیبانی اولیه بیمه برای آزمایشات غربالگری اولیه

وزیر اسبق بهداشت ، با بیان اینکه انجام آزمایش های غربالگری چندان صعودی نیست ، گفت: هزینه های آزمایش در هفته ششم دو برابر کمتر از 200 هزار تومان ، با بیمه پایه نیز پوشش داده می شود.

دستجردی ادامه می دهد: در غربالگری اجباری وجود ندارد. این کتاب در کتابهای درسی پزشکی است و به اکثر متخصصان زنان و زایمان توصیه می شود غربالگری برای اطلاع مادران علمی از سلامت جنین به همان اندازه امکان پذیر است و در صورت عدم تمایل مادر ، غربالگری انجام نمی شود.

هیچ کس نمی گوید که غربالگری بی عیب است ، اما مسلماً مانند هر مشکلی باید ایرادات برطرف شود تا اینکه به طور کامل برطرف شوند.

وی اظهار داشت: هیچ کس نمی گوید غربالگری بی عیب است ، اما باید مانند هر مشکل دیگری دارای ایراداتی باشد که باید برطرف شود تا اینکه به طور کلی دور ریخته شود.

ارسال ژنوم به خارج از کشور دروغ واقعی است

وی ضمن اشاره به این مسئله که آیا ژنوم افراد در کشورهای خارجی باید باشد ، اظهار داشت: اگر نتیجه غربالگری مشکوک یا پرخطر باشد ، مادر آزمایش خون را انجام می دهد که “DNA بدون سلول” تشخیص داده می شود ، در ایران در حال انجام است و واقعیت این است که ژنوم مردم ایران به خارج از کشور فرستاده شده است زیرا این آزمایش نادرست بوده است و براساس اطلاعات دقیق ، این آزمایش در داخل کشور و در آزمایشگاه های داخلی انجام شده است.

وزیر بهداشت سابق بیان داشت که 94٪ افرادی که آزمایشهای غربالگری زودرس دارند و اعلام کرده اند که سالم هستند نیازی به آزمایشهای اضافی ، آزمایش خون و DNA بدون سلول ندارند که تقریباً 5٪ آنها نتیجه اولین آزمایش مشکوک یا پرخطر است. گزارش ، انجام شد. هزینه آزمایش DNA بدون سلول بین 3 تا 3.5 میلیون نفر تومان است که بیمه نامه آنها را پرداخت نمی کند. البته وزیر بهداشت در تلاش است تا با بیمه پایه از این آزمایشات محافظت کند.

شایعه شده است که ژنوم جامعه ایرانی برای انجام آزمایشات غربالگری به خارج از کشور ارسال شده است و براساس اطلاعات دقیق ، این آزمایشات در داخل کشور و در آزمایشگاه های داخلی انجام شده است.

دستجردی در پاسخ به این س doctorال از پزشک که مادران را برای سقط جنین تحت فشار قرار می دهد ، گفت: هیچ اجباری وجود ندارد و پزشکان فقط آزمایش های غربالگری را برای مادر توصیه می کنند. اگر در تست های غربالگری مشکلی وجود داشته باشد ، هیچ اجباری یا مشوقی برای سقط جنین وجود ندارد و همه کارها مستقیماً از والدین انجام شده است.

وی با اشاره به مرحله سقط قانونی گفت: مواردی كه طبق آزمایشات غربالگری و نظر پزشكان داروهای قانونی نامیده می شوند ، باید كاریوتیپ اختلال ژنتیك تحت آمنیوسنتز و یك مورد داروهای قانونی را تأیید كنند ، و حتی اگر امروز بیش از در این تاریخ ، سقط جنین حتی اگر اختلالات و مشکلی وجود داشته باشد ، مجاز نیست.

متخصصان زنان و زایمان می گویند: در سال 1998 ، 12000 مورد سقط جنین به دلیل آزمایشات غربالگری و ناهنجاری های کوچک یا بزرگ در جنین بوده است که از این تعداد فقط 8360 مورد مجوز سقط جنین دریافت کرده اند. در همین حال ، اگر مشکلی وجود دارد که می دانید رفتن و مراقبت از مرد است ، مشکلی ایجاد نمی شود و با پزشک وی پشتیبانی نمی شود.

هیچ تاثیری در سقط جنین پزشکی در کاهش جمعیت ندارد

مشاور رئیس سازمان امور بهداشتی با بیان اینکه موارد سقط جنین پزشکی شامل موارد ضد جمعیت نیست ، گفت: و عواقب زیادی برای مادران به همراه دارد ، اما اکنون اگر یک نقص جدی شناسایی شود ، می تواند به صورت قانونی انجام شود و از نظر علمی و حداقل برای مادران.

دستجردی اظهار داشت: در حالی که برخی می گویند مادران پس از مشكل در اولین آزمایش غربالگری بلافاصله سقط می كنند ، این امر در مورد درمان سقط جنین و مجوز پزشکی قانونی برای سقط جنین وجود ندارد.

برخی از افراد می گویند مادران پس از اولین آزمایش غربالگری سقط جنین کرده اند ، اما این درست نیست.

وی گفت: این ارقام که 20 هزار سقط جنین نامیده می شود نادرست است. اگر دولت و مجلس درخواست کمک می کنند ، پس باید به جای اغراق در مسئله ، آزمایش “DNA بدون سلول” را آزمایش کنند. این موضوع نیازی به تصویب مجلس ندارد و فقط به توافق وزارت بهداشت و سازمان بیمه بستگی دارد.

رئیس آژانس تبلیغاتی سلامت و سلامتی ، با تشریح رسوایی ایجاد شده در مورد آسیب غربالگری مادر و ایجاد استرس روانی در زنان ، گفت: “البته آزمایشات غربالگری و اطمینان از سلامت مادر باعث اضطراب نمی شود. عدم اطمینان مادر درباره جنین. سلامت یک علت است. اضطراب و استرس برای مادران باردار.

این متخصص زنان و زایمان در توضیح خطای آزمایش غربالگری 16٪ که غلط بود ، گفت: تمام آزمایشات در رده های مختلف و در سراسر دنیا دارای برخی خطاها هستند و این تست ها بی نتیجه نیستند. با این حال ، این آزمایش باید در یک مرجع و آزمایشگاه مخصوص کشور انجام شود. آزمایشگاه های مرجع 5 تا 6 درصد مثبت کاذب دارند که معادل هنجارهای جهانی است.

وی در پاسخ به این سوال که همه شهرها و شهرهای کشور به چنین آزمایشگاه هایی مجهز نیستند ، توضیح می دهد: راه حل این مشکل بسیار ساده است. به جای تحریم چنین آزمایشاتی ، باید استانداردهای آزمایشگاهی ایجاد کنیم و وزارت بهداشت باید آزمایشگاه های استاندارد را در مناطق مختلف کشور توسعه دهد.

متخصصان زنان و زایمان ادامه دادند: “وزارت بهداشت می تواند با انجام دوره های آموزشی برای بزرگسالان برای کلیه آزمایشگاه های کشور و استاندارد سازی تجهیزات مورد نیاز و آزمایش پروتکل ارتباطی مورد نیاز آزمایشگاه ، استاندارد مرجع آزمایشگاهی را برای آنچه مهم است ایجاد کند و آزمایشگاه را به دست آورد.” خیر استانداردهای مناسب لازم برای آزمایشهای غربالگری سلامت جنین تا زمان کامل مجاز نیست.

داستان مصوبه جدید مجلس در مورد “لغو غربالگری”

وی با اشاره به مصوبه جدید مجلس درباره حذف غربالگری از شبکه های بهداشتی گفت: طبق متن ماده 40 طرح تعالی جمعیت ، غربالگری باید از شبکه های بهداشتی حذف شود. یک سوم زنان در کشور تحت شبکه های بهداشتی قرار دارند و دو سوم آنها هنوز خارج از شبکه بهداشت هستند. غربالگری از سال 1995 در شبکه های بهداشتی گنجانده شده است و اکنون با حذف این شبکه ها ، انجام آزمایشات غربالگری برای زنان تحت پوشش شبکه های بهداشتی ، به ویژه در مناطق روستایی و حومه ، غیرممکن است.

طبق متن ماده 40 برنامه مزایای جمعیت ، غربالگری باید از شبکه بهداشت حذف شود. با حذف این شبکه ها ، می توانیم آزمایشات غربالگری زنان را در مناطق روستایی و حومه شاهد باشیم.

مشاور مشاور سازمان تبلیغات برای بهداشت و پزشکی خاطرنشان می کند: مقاله زیر یک مقاله است. تشویق ، اجبار یا خودداری از غربالگری پزشک ممنوع است و اگر به هر دلیلی سقط جنین در حین معاینه انجام شود ، پزشک مسئول این امر است. این مورد منجر به 20 تا 25 درصد سقط جنین غیر طبیعی و خود به خودی در کشور شد که به پزشکان بازگشت.

دستجردی گفت: تشویق و اجباری كه باید توسط پزشك بررسی شود قبلاً وجود نداشته و پزشك فقط آن را توصیه می كند.

وی گفت: ما بیش از 4500 متخصص زنان و زایمان در کشور داریم. “اگر یک زن باردار از تشخیص و روش درمان پزشک راضی نیست یا احساس می کند پزشک می خواهد او را مجبور به بررسی کند ، با توجه به تعداد متخصص زنان در کشور ، می توانید پزشک دیگری برای او انتخاب کنید.

امکان اصلاح نقایص غربالگری به جای رفع آنها

مشاور رئیس سازمان تبلیغات امور بهداشتی با بیان اینکه بیان مشکلات غربالگری غیر علمی فقط باعث تشدید مشکل می شود ، گفت: در حال حاضر دستورالعمل های غربالگری در حال بازنگری است. کارکنان غربالگری در وزارت بهداشت در حال بررسی دستورالعمل ها هستند و از سال گذشته اصلاحات غربالگری در کشور انجام شده است.

دستجردی اظهار داشت: غربالگری از سال 1995 در شبکه بهداشت و درمان وجود دارد و ممکن است اجرای آن کم باشد ، اما ما باید این کمبود را اصلاح کنیم ، همه آن را برطرف نکنیم و یا متخصصانی که این کار را انجام می دهند ، نترسانیم.

دکمه بازگشت به بالا