مطالب عمومی

آزمایش غربالگری نَت «NAT» فناوری جدید سازمان انتقال خون

عباداله سالک مقدم با حضور در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه ایران خبرگزاری آنا در گفتگو با خبرنگاران گروه سلامت این خبرگزاری گفت: سازمان انتقال خون همواره از بهترین فناوری استفاده می کند؛ همچنین برخی فناوری های نوین. این مهم به سازمان انتقال خون اضافه شده است.

وی افزود: یکی از فناوری های جدید سازمان انتقال خون، تست غربالگری NAT است که یک آزمایش مولکولی برای تشخیص بیماری های ویروسی مانند هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز است. تشخیص زودهنگام بیماری های ویروسی و آلودگی در خون باعث بهبود ایمنی خون و همچنین کوتاه شدن زمان ورود ویروس به تشخیص آزمایشگاهی می شود.

سالک مقدم گفت: در حال حاضر آزمون نت فقط در تهران انجام می شود و تا دو ماه دیگر کل کشور تحت پوشش قرار می گیرد.

معاون فناوری سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: غربالگری آنتی بادی های خون اهدایی کشورهای پیشرفته دنیا در حال انجام است که خوشبختانه دستگاه های مرتبط با این فناوری در تمام استان های کشور نصب شده است و این غربالگری انجام خواهد شد. انجام شد. در چند روز آینده عملیاتی می شود.

ذخایر خونی بالایی داریم

معاون فناوری سازمان انتقال خون ایران اهدای خون در ایران را 100 درصد داوطلبانه عنوان کرد و گفت: مردم همیشه می دانند که باید به موقع خون اهدا کنند تا سازمان انتقال خون توانایی رساندن خون به بیماران نیازمند را داشته باشد. . به موقع. در حال حاضر ذخایر سازمان انتقال خون ایران بین 8 تا 10 روز به آمار می رسد و این رقم برای این سازمان در سطح جهانی آمار بسیار خوبی است و با توجه به وضعیت آماری می توان گفت که ذخایر خون ایران. توانایی پاسخگویی به بیماران در شرایط حساس، حتی تصادف را داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرایط بحرانی و حوادث قابل پیش بینی و برنامه ریزی نیست، گفت: عزیزان همچنان در مواقع بحرانی با سازمان انتقال خون در ارتباط بوده و از اهدای خون غافل نشوند تا سازمان انتقال خون برای بیماران کم کمکی نداشته باشد. ..

سالک مقدم با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون همواره پذیرای اهداکنندگان است، گفت: با افزایش ذخایر خونی، اعتماد به این سازمان افزایش می یابد.

معاون فناوری سازمان انتقال خون با اعلام اینکه با تعطیلات نوروزی و ایام روزه داری در ماه مبارک رمضان گفت: در این ایام اهدای خون در کشور کاهش می یابد و اهداکنندگان باید هوشیار باشند. مشکل نیازهای مداوم بیمار بیمارانی که به خون نیاز دارند باید همیشه به مدت نگهداری خون توجه کنند.

وی افزود: هر فرآورده خونی را می توان برای مدت معینی نگهداری کرد و هر کدام عمر مشخصی دارند، مثلا پلاسما 3 سال، گلبول های قرمز 35 تا 42 روز و پلاکت ها 3 روز ماندگاری دارند.

حدود 300 هزار لیتر ذخیره پلاسما در سال 1402

سالک مقدم در خصوص میزان ذخیره پلاسما در سازمان انتقال خون گفت: به دلیل اهدای خون بالا در ایران و با استفاده از روش تامین پلاسمای خون کامل، در سال 1402 حدود 300 هزار لیتر ذخیره پلاسما داریم، پلاسما خون استراتژیک است. محصولات موجود در دنیا و ارزشمند است و خوشبختانه میزان بالای و ارزشمند این ذخیره در ایران تنها به دلیل کمک های خوب در کشور است.

سالک مقدم گفت: پلاسما نه تنها در درمان بیماران ارزشمند است، بلکه در تولید نزدیک به 20 داروی بسیار ارزشمند و مهم توسط شرکت های دارویی استفاده می شود.

دکمه بازگشت به بالا