مطالب عمومی

“مکمل‌ها” و “ویتامین‌ها” جایگزین مواد غذایی نیستند

یکی از اعضای هیات علمی تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن هشدار نسبت به مصرف خودسرانه مکمل ها گفت: مکمل ها همانطور که از نامشان پیداست مکمل هستند و نباید جایگزین غذای مصرفی شوند.

به گزارش میجیکدکتر غزاله اسلامیان تصریح کرد: افرادی که دچار بیماری، سوء تغذیه و آلرژی غذایی نیستند و از رژیم غذایی سالم پیروی می کنند نیازی به دریافت مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی ندارند.

به گفته وی، در برخی افراد بنا به نظر پزشک ممکن است نیاز به تجویز یک یا چند ماده غذایی خاص و یا حتی مولتی ویتامین معدنی باشد.

نوزادان، کودکان و زنان باردار، مبتلا به بیماری های مزمن (دیابت، نارسایی کلیوی و …)، مبتلا به آلرژی های غذایی، سوء تغذیه، برخی گیاهخواران، برخی ورزشکاران، افراد بستری در بخش مراقبت های ویژه و غیره. با تجویز پزشک، ممکن است مصرف مکمل در افراد ضروری باشد.

اسلام رول حاوی ویتامین های A و D را به عنوان اولین مکملی که پس از تولد به نوزادان بر اساس دستورالعمل های کشور داده می شود، می داند و خاطرنشان می کند که رول آهن نیز با شروع تغذیه کمکی برای کودکان آغاز می شود.

وی اظهار داشت: مکمل های ویتامین D تنها مکمل هایی هستند که به اکثر افراد جامعه (پس از آزمایش و اندازه گیری سطح سرمی) داده می شود زیرا منابع غذایی این ویتامین بسیار محدود است.

به گفته وی، میزان و مدت مصرف این ویتامین بر اساس غلظت سرمی و سن فرد (کودک یا بزرگسال) توسط پزشک تعیین می شود.

اسلام استفاده از مکمل‌های اسید فولیک در زنان باردار را برای پیشگیری از نقص لوله عصبی جنین ضروری می‌داند و می‌گوید: زنان باید حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری، مصرف مکمل‌های اسید فولیک را به صورت روزانه آغاز کنند.

وی با اشاره به اینکه از طریق رژیم غذایی می توان اسید فولیک کافی را تامین کرد، تصریح می کند: با توجه به اینکه اکثر خانم ها رژیم غذایی غنی از اسید فولیک ندارند، لازم است قبل و در دوران بارداری از اسید فولیک استفاده کنند.

مسلمانان هنگام هشدار در مورد مصرف خودسرانه مکمل ها هشدار می دهند: مصرف خودسرانه مکمل ها به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا باعث تداخل با برخی داروها و یا بروز عوارض در افراد می شود. به عنوان مثال، مصرف دوزهای بالای مکمل های ویتامین C می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود یا مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در چربی می تواند باعث ایجاد مسمومیت در افراد شود.

وی با اشاره به تعیین حد مجاز مصرف برای مصرف بیشتر مواد مغذی، خاطرنشان کرد: دریافت مقدار زیاد آن می تواند باعث ایجاد مسمومیت شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در خاتمه خاطرنشان کرد: برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف طولانی مدت مولتی ویتامین ها و مواد معدنی می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا