اقتصادی

مروری بر عملکرد ۱۲ ساله شورای عالی فضای مجازی

شبکه ملی اطلاعات، سیاست مدیریت خدمات ارزش افزوده پیامکی و پیامک انبوه در شبکه ارتباطی، سیاست تنظیم کننده برنامه ملی بازی های رایانه ای و سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی از مهم ترین آنها است. اقدامات شبکه ملی اطلاعات مرکز فضای مجازی در طول سال ها اجرا شده است.

به گزارش میجیک، در 26 اسفند 1390 رهبر معظم انقلاب با دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی، ایران را به یکی از کشورهای اصلی حکمرانی و سیاست گذاری در این فضا معرفی کردند تا بتواند فعال باشد. بازیکن. در جامعه جهانی و در نتیجه در کشور آزادی، آزادی، قدرت و هویت ایران اسلامی همراه با حریم خصوصی حفظ می شود و نیازها و خواسته های مردم در فضای مجازی برآورده می شود.

این شورا 12 سال است که گام های مثبتی برای حکمرانی در فضای مجازی برداشته و با تصویب و ابلاغ شورای عالی فضای مجازی، علاوه بر خودکفایی و استقلال کشور در این فضا، توانایی و تخصص ایرانیان در جهان به نمایش گذاشته شده است در این گزارش گزیده ای از مصوبات و اطلاعیه های شورای عالی فضای مجازی در این سال ها وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

شبکه ملی اطلاعات؛ زیرساخت های ارتباطی کشور

در اواسط سال 1392، شورای عالی فضای مجازی تعریف و الزامات اساسی شبکه ملی اطلاعات را به عنوان شبکه ای مبتنی بر اینترنت اما مستقل با خدمات پایه و مرکز داده داخلی پرکاربرد تصویب کرد. همچنین برای تجمیع مفهوم این طرح، در نیمه اول سال 1395 طرح تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات به تصویب رسید.

همچنین شورای عالی فضای سایبری در سال 1396 با توجه به گسترش کاربردهای فضای مجازی و پیشرفت‌های فناوری مرتبط با این حوزه در سه رکن کلان داده، هوش ماشینی و ارتباطات، به ضرورت حفظ و نگهداری پی برد. و تقویت حاکمیت فضایی سایبری، الزام استاندار برای تایید اینترنت اشیا در شبکه ملی اطلاعات. تحقق این مهم باعث ایجاد فعالیتی نظام مند و همه جانبه برای تقویت، مدیریت و توسعه محتوا و خدمات کاربردی فضای مجازی می شود که شورای عالی فضای مجازی در سال 1398 طرح جامع و معماری شبکه ملی اطلاعات را برای رسیدگی به آن ایجاد کرد. این نیاز به دلیل تأثیر مسقطیم بر ارتقای کیفیت خدمات و محتوا است.

سیاست مدیریت خدمات پیامک ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه های ارتباطی

در پایان سال 1393 مرکز ملی فضای مجازی در راستای مطالبات و مطالبات به حق مردم برای ارسال و دریافت خدمات پیامکی این طرح را تصویب کرد که بر این اساس مقرر شد خدمات پیامک انبوه و خدمات پیامکی ارزش افزوده ارائه شود. در چارچوب قانونی و مقرراتی که از وزارت معارف اسلامی اخذ شده است، ارائه شود. بر اساس این مصوبه، ارائه دهندگان خدمات ارتباطی نیز موظفند دریافت پیامک انبوه را برای کاربران فعال یا غیرفعال کنند.

راهکارهای توسعه صادرات نرم افزار

بر اساس این مصوبه که در اسفند ماه سال 1392 به منظور تشویق تولید نرم افزار، تسهیل صادرات نرم افزار و خدمات مهندسی در کشور به تصویب رسید، دولت از سوی شورای عالی فضای مجازی موظف است موانع این مسیر را برطرف و زمینه های لازم را فراهم کند. آموزش. در این زمینه نیز ارائه می کنند

توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن

مصوبه توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن نیز در پایان سال 1392 در شورای عالی فضای مجازی برای فضاسازی برای مردم کشور تصویب شد. در این مصوبه بر تولید و توزیع محتوا و خدمات سالم، مفید و ایمن و جلوگیری از انتشار مطالب و خدمات مضر، ناسالم و ناایمن تاکید شده و باید محتوا و خدمات مفید با رعایت موازین اسلامی در اختیار کاربران قرار گیرد. و ارزش ها و قوانین و مقررات کشور؛ این طرح همچنین بر محافظت از کاربران در برابر محتوا و رفتار مضر تاکید دارد.

خط مشی حاکم بر برنامه ملی بازی های رایانه ای

بازی های رایانه ای به دلیل رواج و اهمیت آن در بین جوانان یکی از اولویت های شورای عالی فضای مجازی است که در اواسط سال 1393 این سیاست حاکم را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه اولویت با محتوا، فرهنگ عمومی و گردش فرهنگی در داخل و خارج از کشور، تقویت و ارتقای سطح آموزش و پرورش سرمایه انسانی، ایجاد فضای رقابتی، توسعه برنامه های پژوهشی، حمایت از نخبگان و ارتقای حفاظت از مالکیت کار و کسب خودکفایی یکی از اهدافی است که برای مدیریت این حوزه در نظر گرفته شده است.

مستند تحول حوزه فرهنگ و آموزش با توجه به تحول فضای مجازی

در واقع این سند با هدف رسیدگی هوشمندانه و فعالانه به توسعه فضای مجازی در حوزه فرهنگی و آموزشی و بر اساس یکی از مهم ترین گام ها برای کاهش جایگاه دولت در زمینه ظرفیت غیردولتی بر اساس سیستم چند ذینفعی با استفاده از رویکرد توسعه فراملی و ایجاد و توسعه بسترهای مورد نیاز در حوزه تحول.

سیستم هویتی معتبر در فضای مجازی دولت

یکی از مهم ترین موافقت نامه های شورای عالی فضای مجازی، موافقت با این سامانه است، زیرا بر اساس آن، رعایت حقوق فردی و جمعی در روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فناوری در اکوسیستم فضای مجازی برای کاربران مورد تاکید قرار گرفته است، بنابراین با شفافیت فعالیت‌های کاربران در این فضا، لازم است برای توسعه کسب‌وکار دیجیتال، سیستم‌های فنی، رسانه‌های تعاملی و خدمات اداری در کشور ایجاد شود.

الزامات پیشگیری و رسیدگی به انتشار اطلاعات، اخبار و محتوای اخبار نادرست در فضای مجازی

با گسترش روزافزون فضای مجازی در زندگی مردم، این فضا نه تنها محلی برای تعامل و ارتباط روزانه است، بلکه منبع مهمی برای پاسخگویی به نیازهای محتوایی افراد در همه زمینه ها و حفظ سلامت روانی و ایمنی آنهاست. جامعه و کاهش آسیب های نشر. انتشار مجدد اطلاعات، اخبار و مطالب نادرست و نادرست، شورای عالی فضای مجازی را بر آن داشت تا در سال ۱۳۹۸ این سند را به فوریت بررسی و تصویب کند.

این سند در اصل فصلی بلاغی برای اقدامات پیشگیرانه و پیشگیرانه و افزایش سطح مسئولیت و پاسخگویی هماهنگ و به موقع برای مقابله با ناهنجاری ها و پیامدهای تولید و انتشار اطلاعات، اخبار و محتوای نادرست است که با توجه به توسعه هوش مصنوعی در سال جدید و نتیجه چالش محتوای تولید واقعی اثر، اهمیت این سند را دو چندان می کند.

سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

کودکان و نوجوانان نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان اولین مخاطبان سیاستگذاران در فضای مجازی هستند و مصونیت و صیانت یکی از اولویت های مسئولان در این فضا است. برهمین اساس شورای عالی فضای مجازی در سال 1400 این سند را در راستای تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات و طرح و معماری کلان این شبکه با هدف ارتقای استفاده از فضای مجازی و حفاظت از آن تصویب کرد. از کودکان کوچک، نوزادان و نوجوانان. اخیراً طرح‌های مشابهی در چندین کشور اروپایی برای حمایت از کودکان و نوجوانان آنلاین اجرا شده است.

الزامات سیستم آموزش الکترونیک و شبکه آموزش دانش آموزی (شاد)

شیوع کرونا و بحران ارتباطات به ویژه دانش‌آموزان باعث شد تا شورای عالی فضای مجازی کشور در سال 1400 این سند را به عنوان بخشی از اکوسیستم جدید آموزش رسمی برای افزایش پایداری و تداوم ارائه خدمات در کشور صادر کند. شبکه آموزش کشور و عموم مردم کشور باید این سیستم را تایید کنند.

جلوگیری و مقابله با قمار آنلاین

یکی دیگر از خطرات فضای مجازی این است که شورای بزرگ فضای مجازی سند مهمی را در قمار سال 1401 تصویب کرد. این سند در راستای طرح جامع و معماری شبکه ملی اطلاعات برای کاهش نرخ رشد جرایم فضای مجازی و ترویج بهداشت و کاهش محتوای مضر و مجرمانه در فضای عمومی به تصویب رسیده است.

سهم ترافیک داخلی را افزایش دهید و درآمد را با کاربران به اشتراک بگذارید

شورای عالی فضای مجازی در سال 1402 سندی را تصویب کرد که بر اساس آن کاربران بتوانند بر اساس فعالیت ها و محتوای خود در این پلتفرم درآمدزایی کنند. طرحی که برای حفظ منافع عمومی، بسترهای فضای مجازی و کسب و کارها را می طلبد تا با ایجاد سازوکارها و سیاست های مختلف، این اکوسیستم را در حوزه های اقتصادی و امنیتی تقویت کنند.

دسترسی به پلتفرم های محبوب

این مصوبه که گمان می رود یکی از آخرین مصوبات شورای عالی فضای سایبری در سال 1402 باشد، به بینندگان این امکان را می دهد که با حفظ مکانیسم حاکمیتی، به پیام رسان ها و پلتفرم های خارجی پرکاربرد دسترسی داشته باشند.

بر اساس این مصوبه، رگولاتوری باید خدمات و پلتفرم‌های خارجی را که در حوزه نظارتی خود به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند شناسایی کند و امکانات فنی دسترسی کاربران به خدمات مفید خارجی را در قالبی قابل مدیریت بررسی کند و ضوابط ارائه این خدمات را به سازمان ملی ارائه کند. مرکز فضای مجازی

راهنمای مقابله با کلاهبرداری تلفن همراه

کمیسیون عالی تنظیم فضای سایبری ایالت برای ایجاد امنیت در توسعه اقتصاد دیجیتال برای مقابله با کلاهبرداری از طریق تلفن همراه و جعل هویت کاربران در فضای مجازی در سال 1402 نیز دستورالعملی برای مدیریت انتقال شناسه های ارتباطی تهیه کرد. و این دستورالعمل توسط دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی تهیه می شود. فضای مجازی اعلام شد این بخشنامه نظارتی با هدف کاهش سوء استفاده از شناسه های ارتباطی و تسهیل در تعقیب جرم و کلاهبرداری، شرایط ویژه ای را برای توسعه مشاغل خصوصی ایجاد می کند.

دستورالعمل های اجرایی برای حفاظت از حریم خصوصی کاربر

بخشنامه اجرایی حفاظت از حریم خصوصی کاربران و نحوه جمع آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران شامل سایر قراردادهای اعلام شده در سال 1402 می باشد که برای کاهش خطر نقض حریم خصوصی کاربران و محافظت در برابر تهدیدات سایبری، این بخشنامه نیازمند اشخاص حقوقی و دستگاه های اجرایی غیردولتی است. کشور برای رعایت قوانین جدید در زمینه پردازش و ذخیره داده های مربوط به کاربران در دنیای مجازی. سیستم و پلتفرم..

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا