مطالب میجیک

بررسی فعالیت زنان مسلمان در فضای مجازی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از پژوهشگاه فضایی ، دومین جلسه از سلسله نشست های علمی “جهان اسلام در فضای مجازی” با موضوع “حضور زنان مسلمان در فضای مجازی ؛ هسته ها و بایدها” توسط دفتر مطالعات و ارتباطات اسلامی حوزه علمیه این نهاد پژوهشی معاون روابط بین الملل و حوزه علمیه ، مجتمع علوم تربیتی اسلامی کوثر ، خبرگزاری BNA ، پژوهشگاه آینده رهبران جهان اسلام و نمایندگان پردیس فارابی ، دانشگاه تهران و به زبان انگلیسی برگزار می شود.

حجت الاسلام محمود رفیعیان ، دبیر علمی جلسه ، با اشاره به اهمیت فضای مجازی در عصر حاضر ، گفت: فضای مجازی در همه حوزه های زندگی بشر نفوذ می کند. فناوری های نوین ارتباطی ، با رشد روزافزون ، تغییرات زیادی را در ساختار جامعه ایجاد می کنند. از این رو ، شناخت این فضا برای زنان و مادرانی که نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند بسیار مهم است.

تعاملات با دنیای مجازی چیست و چرا

در جلسه ، حجت الاسلام دکتر یحیی جهانگیری ، استاد حوزه های علمیه و دانشگاه ها ، سه نکته را به عنوان مقدمه متذکر شد: نکته این است که ما باید درباره رابطه با فضای مجازی ، اینکه چیست و چرا یاد بگیریم. “تعامل با فضای مجازی” یا “تعامل در فضای مجازی” تعداد دو نکته قابل بررسی است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که کاربران باید در مورد نحوه تعامل با فضای مجازی بیاموزند که این درست نیست ، اما کاربران در فضای مجازی زندگی می کنند. فضای مجازی چیزی نیست که هیچ ارتباطی با ما نداشته باشد و ما باید یاد بگیریم که چگونه کنار بیاییم ، اما فضای مجازی مانند زندگی واقعی است که ما کار می کنیم و کاربران باید نحوه و شیوه زندگی را در این محیط جدید بیاموزند. فرا گرفتن.

وی ادامه داد: نکته سوم این است که مقایسه فضا با ابزاری که هم تهدید و هم فرصت باشد نادرست است. برخی بر این باورند که فضای مجازی مانند چاقویی است که اگر انسان را در دست جراح ماهر قرار دهید انسان را نجات می دهد و اگر به دست افرادی که علم نمی فهمند بیفتد انسان را می کشد. این تشبیه درست نیست زیرا ما فضای مجازی و دستوراتی برای اطاعت نداریم ، اما در یک دنیای مجازی هستیم و در دام کنترل هستیم.

این استاد دانشگاه افزود: فضای مجازی نتیجه و محصول پست مدرنیسم است که سعی در گسترش واقعیت ندارد بلکه سعی در گسترش آنچه واقعیت تلقی می شود دارد. فضای ابری به ما اجازه می دهد هر آنچه فرمانده به ما دستور می دهد را بپذیریم یا رد کنیم. تفکر پست مدرنیستی شیوه زندگی را ترویج می کند که برای رسیدن به اهداف و آرزوها محدودیتی ندارد. انسان در انجام فعالیت های قانونی آزاد است و برای دیگران مضر نیست. فضای ابری نیز مهارت های نامحدودی دارد. کاربران می توانند محتوا و ایده ها را با افراد دیگر ، بدون در نظر گرفتن مذهب و سلیقه ، بدون محدودیت خاص قانون ، به اشتراک بگذارند.

محتوای منتشر شده توسط زنان مسلمان در فضای مجازی حداقل است

وی وضعیت زنان مسلمان در فضای مجازی را بررسی می کند و می گوید: “زنان مسلمان با وجود اینکه نیمی از جمعیت مسلمانان جهان را تشکیل می دهند ، اما درصد مطالب منتشر شده در فضای مجازی با جمعیت آنها مطابقت ندارد و بسیار ناچیز است. “در این فضا ، تنها فعالیت زن مسلمان بودن انتخاب عکس پروفایل با حجاب یا نوشتن در توضیح نام کاربری” من مسلمان هستم “. همچنین ، تعالیم و آموزه های اسلام مورد حمایت زنان مسلمان بسیار پیش پا افتاده و بی تأثیر است ، زیرا فاقد عناصر عقل و بیان عقلی است. راه حل درست در این زمینه بسیاری از زنان فعال است.

وی با تشریح وضعیت زنان استفاده کننده در جامعه ایران ، به تقسیم بندی به دو گروه مدافعان حجاب و فعالان ضدحجاب اشاره کرد و گفت: متأسفانه فعالان ضدحجاب به دلیل روش های مناسب انتشار آرا successful موفق تر شده اند. دلیل آن این است که از یک طرف ، افرادی که در زمینه تبلیغ حجاب فعالیت می کنند ، آموزش حرفه ای ندارند و کار آنها فقط خواندن برخی حدیث ها ، نوشتن عکس و ارسال عکس حجاب در فضای مجازی است. علاوه بر این ، افرادی که تحصیلات تخصصی دارند و مطالب را در این زمینه مهم فرا گرفته اند ، فعالیتی در فضای مجازی و رسانه ها ندارند.

کاربران توییتر فقط مصرف کننده محتوا هستند

حجت الاسلام جهانگیری با توصیف وضعیت فعلی کاربران مسلمان مسلمان در عربستان ، برخی از آمارها را متذکر شد و گفت: “طبق آمار منتشر شده ، اکثر زنان عرب در توییتر فعال هستند.” اما آنچه قابل توجه است این است که تولید و انتشار عمومی محتوای حجاب در اینستاگرام انجام می شود. این آمار نشان می دهد که بسیاری از کاربران توییتر فقط مصرف کننده محتوا هستند و هیچ تلاشی برای تولید و انتشار محتوای حجاب ندارند. برعکس ، زنان مسلمان ساکن اروپا ، اگرچه جمعیت آنها بسیار کمتر از زنان مسلمان کشورهای عربی است ، اما محتوای بیشتری نسبت به زنان عرب تولید می کنند. علاوه بر این ، زنان مسلمان اروپایی تحصیلات دانشگاهی دارند و محتوایی با این پیشینه علمی تولید کرده اند. افسوس که فقط 4٪ از افراد با حجاب در فضای مجازی تحصیلات آکادمیک دارند.

وی با اشاره به یکی از آسیب های فعالان مطالعات خانواده و خانواده در فضای مجازی ، خاطرنشان می کند: کاربران فضای مجازی هنوز زمین بازی را به خوبی یاد نگرفته اند. این بدان معنی است که برای کار در دنیای مجازی ابتدا باید فلسفه و نیازهای دنیای مجازی را درک کنید و سپس بتوانید کار کنید. اشتباهی که می تواند ادعای شما را رد کند ، عدم موفقیت است. برخی از فعالان فقط برای انجام عملیات در کشورهای خود به رسانه اعتماد می کنند و از یادگیری و استفاده از ابزارها و رسانه های دیگر که مخاطبان بیشتری در سراسر جهان دارند تمایلی ندارند. بنابراین ، در میان 100 زنی که به طور فعال در سطح جهان بالاترین سطح را دارند ، تعداد کمتری از مردم مسلمان و شیعه هستند.

دکمه بازگشت به بالا