برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

علت روشن نشدن چراغ استندبای تلویزیون

ممکن است در تمامی مدل‌ها و برندهای تلویزیونی، با مشکل شایع روشن نشدن تلویزیون روبرو شویم. ولی علت روشن نشدن تلویزیون چیست؟ روشن است دلایل فراوانی سبب بروز این مشکل می‌شوند. خرابی و فرسودگی برخی از قطعات داخلی و عیبی جزئی در تنظیمات تلویزیونی از جمله این دلایل هستند. ما در این مقاله به بررسی این مسئله و روش‌های عیب یابی آن می‌پردازیم.

همه آنچه در این نوشتار گفته خواهد شد شامل موارد عمومی و شایع است که برای مدل‌ها و برندهای گوناگون تلویزیونی کاربرد دارند. شایان ذکر است پیش از دست زدن به هر عملی، به جدا کردن هر گونه دستگاه خارجی‌ از تلویزیون اقدام کنید. منظور هرگونه فلش مموری، کنسول‌ بازی، ریسیور، پخش‌کننده DVD و همه دستگاه‌های دیگری است که با کابل HDMI به تلویزیون متصل می‌شوند.

حالت‌‌‌های مختلف روشن نشدن تلویزیون

  1. تلویزیون روشن نمی‌شود اما چراغ استندبای روشن است

روشن بودن چراغ استندبای تلویزیون نشانگر خاموش بودن دستگاه اما آماده به کار بودن آن است. یعنی اگر این چراغ روشن باشد، برای روشن کردن تلویزیون کافی است دکمه پاور روی بدنه دستگاه یا کنترل از راه دور آن را بفشارید. بنابراین، در صورت وصل بودن تلویزیون به پریز برق و نبود هیچ مشکلی؛ روشن بودن این چراغ امری طبیعی است.

در واقع، زمانی مشکلی پدید آمده که پس از زدن دکمه روشن/خاموش روی ریموت کنترل، تلویزیون روشن نمی‌شود. در این حالت احتمال دارد کنترل از راه دور خراب یا باتری آن تمام شده باشد.

برای اطمینان از این مسأله، باید تلویزیون را بدون استفاده از ریموت کنترل و با دکمه روشن/خاموش روی خود دستگاه، که معمولا در قسمت کناری یا پشت آن قرار دارد، روشن کنید. اگر دکمه پاور را پیدا نکردید، با مراجعه به دفترچه راهنمای تلویزیون‌تان یا جست‌وجوی مدل دستگاه در اینترنت، آن را بیابید.

اگر دستگاه روشن شد ایراد از کنترل است. پس از بررسی باتری و تعویض آن در صورت نیاز، اگر مشکل رفع نشد باید سالم بودن خود کنترل را امتحان کنید. اگر مشکل آن قابل تعمیر نبود یک کنترل نو تهیه کنید. اگر کنترل سالم است اما همچنان تلویزیون روشن نمی‌شود، باید از یک تعمیرکار ماهر برای رفع مشکل کمک بگیرید. شایان گفت است، گاهی قفل کودک دکمه‌‌‌های تلویزیون فعال است، در چنین شرایطی، برای روشن کردن تلویزیون باید تنها از ریموت کنترل بهره گرفت.

  1. تلویزیون روشن نمی‌شود و چراغ استندبای خاموش است

اگر چراغ پاور تلویزیون شما خاموش است، در گام اول باید از رسیدن جریان برق به تلویزیون خود مطمئن شوید. برای بررسی وجود هر گونه مشکل برق در تلویزیون، بهتر است آن را از جریان برق جدا کنید و پس از 30 ثانیه آن را به پریز دیگری متصل کنید که از سالم بودن آن مطمئنید. اگر مشکل همچنان باقی است، به بررسی کابل تلویزیون بپردازید. استفاده از اُهم‌متر برای این کار مناسب است. ولی اگر به آن دسترسی ندارید، از فازمتر استفاده کنید. آنگاه پس از اطمینان از وارد شدن برق به دستگاه مراحل زیر را گام به گام انجام دهید.

در ابتدا دکمه پاور کنترل را فشار دهید. چراغ پاور باید پس از فشردن دکمه توسط شما چشمک بزند و روشن بماند. اگر بعد از زدن دکمه پاور چراغ استندبای تلویزیون روشن شد، معنایش خرابی تلویزیون شماست. یا بک لایت خراب شده و تصویر ندارید یا مین برد خراب شده و تلویزیون صدا و تصویر ندارد.

همچنین می‌توانید با استفاده از ریموت کنترل، کارکرد تلویزیون را بررسی کنید. اگر زمانی که با کنترل کار می‌کنید چیزی روی نمایشگر نشان داده شد، تأییدی است بر روشن بودن تلویزیون شما. در این حالت، تلویزیون را 30 ثانیه از برق بکشید و آن را به پریزی دیگر که از درست بودن آن مطمئن هستید، متصل کنید. اگر چیزی روی صفحه ظاهر نمی‌شود (منظور نشان کم و زیاد کردن صدا یا میوت و غیره است)، باید ریموت کنترل را بررسی کنید، چون احتمالاً مشکل دارد.

در صورتی که چراغ استندبای روشن شود، فارغ از چشمک زدن یا نزدنش، مشخص می‌شود دستگاه در حال دریافت برق است و احتمالاً روشن می‌شود. اگر چراغ روشن نشد، نشانگر آن است که مشکلی در خروجی اصلی یا در محافظ برق، وجود دارد.

  1. تلویزیون روشن نمی‌شود و چراغ استندبای چشمک می‌زند

اگر محافظ برق به فرسودگی دچار شده باشد و یا از بین رفته باشد، نمی‌تواند ولتاژ کافی برای تلویزیون را تأمین کند. از این‌رو، وسیله روشن نمی‌شود و چراغ استندبای آن همیشه چشمک می‌زند. ولی اگر مطمئن هستید محافظ برق تلویزیون هیچ مشکلی نداشته و سالم است، پس به احتمال زیاد، تلویزیون شما به مشکل فنی دچار شده است و بهتر است از کمک یک تعمیرکار مجرب بهره‌مند شوید.

عیب یابی و بررسی دلایل روشن نشدن تلویزیون

دلایل روشن نشدن تلویزیون‌ می‌تواند گوناگون و از ساده تا پیچیده باشد و بروز آن در تلویزیون‌های برندهای گوناگون رایج است. در بسیاری موارد این مشکل ممکن است در اثر آسیب‌‌‌های فیزیکی همچون سقوط دستگاه از بلندی یا خراب شدن صفحه نمایش در اثر ضربه، رطوبت و… رخ دهد. اما دلایل مهم دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تعمیر تلویزیون ال جی در اصفهان با قظعات اصلی و اورجینال که یکبار تعمیر کنید و هزار روز بدون استرس تماشا کنید

  • روشن نشدن تلویزیون‌‌‌ به علت خرابی یا فرسودگی قطعات

گاه ممکن است تلویزیون شما به دلیل مشکلات سخت‌افزاری و فرسودگی قطعات روشن نشود. بدیهی است در چنین شرایطی باید قطعه یا قطعات خاص آسیب دیده را تعمیر و یا تعویض کنید. در بیشتر تلویزیون‌‌‌ها مشکل ناشی از خرابی برد پاور دستگاه یا خازن‌‌‌های آن در اثر گذر زمان است. به یاد داشته باشید، در این مورد برای رفع مشکل باید از تعمیرگاه مجاز و تخصصی برند تلویزیون خود کمک بگیرید. همچنین کابل HDMI خراب و نامرغوب هم می‌تواند سبب بروز این مشکل شود؛ بنابراین، از مراکز معتبر این کابل را تهیه کنید.

  •  ویروسی شدن مین برد تلویزیون یا روشن نشدن تلویزیون به علت ویروسی شدن مین برد تلویزیون

ویروسی شدن مین برد تلویزیون يکي از دلايل مهمی است که سبب بروز این مسئله می‌شود. ویروسی شدن در تلویزیون‌‌‌های اندروید یا دیگر اسمارت تی وی‌ها رخ می‌دهد. وقتی شما به اينترنت متصل می‌شود، دستگاه در معرض خطراتی مانند هک سیستم و یا ویروسی شدن قرار می‌گیرد. بنابراین ناگفته پیداست با رشد و گسترش کانال‌‌‌هاي مختلف اینترنتی (شبکه‌های تلویزیونی که با اتصال به اينترنت در دسترس هستند) و نیز افزايش دریافت انواع فيلم‌‌‌ و برنامه از اينترنت، احتمال آلوده شدن دستگاه به ويروس افزایش یافته است.

یکی از کارهای ویروس‌‌‌ها اختلال در اجرای برنامه‌‌‌های تلویزیون و روشن شدن دستگاه است. کاملاً احتمال دارد شما از وجود ویروس‌ها به هیچ روی آگاه نشوید. ولی تعمیرکار مجرب نرم‌افزار تلویزیون به خوبی می‌تواند از وجود و شدت آسیبی که ویروس‌ها به تلویزیون وارد نموده‌اند آگاه شود.

برای جلوگیری از ویروسی شدن تلویزیون خوب است یک بار در ماه تلویزیون خود را اسکن کنید. همچنین، پیش از اتصال ‌‌‌هارد یا فلش مموری و دیگر دستگاه‌ها و حافظه‌های جانبی به تلویزیون همواره آن‌ها را ویروس‌کشی کنید.

علت روشن نشدن تلویزیون و آموزش عیب یابی آن - خانه سونی

با این همه، باز هم ممکن است تلویزیون شما ویروسی شود؛ به‌ویژه اگر دیگر اعضای خانواده نیز از این وسیله عمومی خانه استفاده کنند. اگر تلویزیون شما دچار آلودگی ویروسی شود، احتمال دارد در برنامه شروع به کار تلویزیون نیز اختلال پدید آید. به همین دلیل هنگام زدن دکمه روشن شدن تلویزیون، چراغ پاور دستگاه چشمک می‌زند ولی تلویزیون همچنان خاموش است.

باید توجه داشت به جهت مشکلات متفاوتی که ویروس باعث بروز آن در دستگاه می‌شود، نوع تعمیر تلویزیون نیز متفاوت خواهد بود. اما به هر روی، معمولا در این حالت برای تعمیر دستگاه و برطرف شدن مشکل می‌توانید:

  • تلویزیون را آپدیت کنید.
  • با یک مرکز تعمیر مطمئن تماس بگیرید تا کارشناس آن، در صورت لزوم، آی سی برنامه تلویزیون را تعویض نماید.
  • روشن نشدن تلویزیون‌‌‌ به علت خرابی cpu مین برد

مهم‌ترین بخش مین برد تلویزیون، cpu و آی سی فلش یا همان برنامه است. اگر تلویزیون به دلیل خرابی سی پی یو مین برد، روشن نشد، نخست باید یک تعمیرکار تلویزیون به بررسی این مشکل بپردازد و سپس به انجام تعمیرات دستگاه اقدام کند. اگر تعمیرکار به شما پیشنهاد خرید تلویزیون جدیدی داد می‌توانید به خرید یکی از سایزهای تلویزیون سونی سری X95K، نیز بیندیشید.

  •  دیر روشن شدن تلویزیون به علت خرابی برد پاور

گاهی تلویزیون دیر روشن می‌شود یا برای روشن کردن آن باید دوشاخه تلویزیون را چند بار از پریز برق کشید و دوباره آن را به جریان برق وصل کرد. معمولاً برد پاور سبب بروز این نقص در تلویزیون می‌شود.

به طور معمول پس از 5 یا 6 سال کارِ تلویزیون، قطعات برد پاور آن فرسوده و معیوب می‌شوند. با تعمیر به هنگام این قطعه، می‌توان از ادامه کار بدون مشکل آن طی چندین سال مطمئن شد.

ولی روشن است گاهی برخی کاربران با همان وضعیت معیوب از تلویزیون استفاده و در تعمیر آن تعلل می‌کنند. این تاخیر در رسیدگی به وضعیت دستگاه باعث خراب شدن کامل برد پاور و در مواردی نیز سبب خرابی برد اصلی می‌شود که دومی بر هزینه تعمیر بسیار می‌افزاید. برای نجات زودتر تلویزیون‌تان از مشکل و صرفه‌جویی در هزینه‌های آتی باید بدانید، برای تعمیر برد پاور نیازی به منتقل کردن دستگاه به تعمیرگاه نیست و این کار را می‌توان در خانه نیز انجام داد. بنابراین، اگر تلویزیون شما با مسئله دیر روشن شدن روبروست، بهتر است پیش از خاموش شدن همیشگی آن به تعمیر دستگاه بپردازید.

با تعمیر و سرویس به موقع تلویزیون خود، از رسیدن آسیب جدی به آن جلوگیری کرده و از کارکرد چندین ساله و بدون مشکل آن اطمینان پیدا کنید. برای این منظور، تعویض قطعات فرسوده و به‌روزرسانی تلویزیون می‌تواند بسیار مفید واقع شود. در واقع با به‌روزرسانی تلویزیون خود می‌توانید با کیفیت بهتری از تلویزیون خود بهره ببرید.

اگر برد پاور دستگاه شما قابل تعمیر یا تعویض نیست و ناچار به خرید تلویزیون تازه شده‌اید؛ در صورتی که در پی دستگاه سایز کوچکتر اما با بهترین کیفیت‌ها هستید؛ پس از بررسی ، می‌توانید اقدام به خرید یکی از مدل‌های آن نمایید.

تعمیر تلویزیونی که روشن نمی‌شود

وقتی با صفحه سیاه تلویزیون مواجه می‌شوید و موفق نمی‌شوید تصویر را برگردانید باید بدانید که بروز این مشکل می‌تواند ریشه در مسائل مختلفی داشته باشد. بنابراین بهتر است تشخیص و رفع این مشکل را به یک مرکز معتبر تعمیرات تلویزیون بسپارید.

زیرا فقط تعمیرکار و تکنسینی کارآزموده و با تجربه می‌تواند به شما بگوید چرا تلویزیون روشن نمی‌شود و ریشه این مسئله را به درستی بیاید؛ و سپس جهت تعمیر تلویزیون به‌طور دقیق اقدام کند. پس پیشنهاد ما به شما این است هنگامی‌که تلویزیون روشن نمی‌شود؛ اگر به بررسی مواردی مانند تنظیمات آنتن، اتصال به منبع برق و از این دست مسائل پایه‌ای پرداختید ولی مشکل همچنان وجود داشت، بهتر است دست نگه دارید و از کمک متخصصین بهره‎‌مند شوید.

هنگام روشن نشدن تلویزیون، در گام نخست باید با عیب‌یابی دقیق دلیل این اختلال کشف شود. این کار به شناسایی و یافتن سرچشمه اصلی مشکل کمک شایانی می‌کند. به این ترتیب، تعمیر در مسیر درست خود پیش می‌رود. البته گاهی، هنگام تعمیر، ممکن است اختلال تا حدی شدید باشد که تعمیرکار راهی جز پیشنهاد تعویض دستگاه به کاربر نداشته باشد. در این شرایط می‌توانید با توجه به بودجه و شرایط خود، تلویزیون جدیدی تهیه کنید. در این میان، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

ریست کردن برای رفع مشکل روشن نشدن تلویزیون

هیچ بعید نیست مشکل روشن نشدن تلویزیون با ریست کردن رفع شود. از این‌رو، برای ریست کردن دستگاه خود مراحل زیر را انجام دهید:

  • دو شاخه تلویزیون را از پریز برق بکشید.
  • دکمه پاور (خاموش/روشن) تلویزیون را دست‌کم 10 ثانیه نگه دارید‌‌‌.
  • پس از چند دقیقه، کابل تلویزیون را دوباره به برق متصل کنید.
  • اکنون دستگاه را روشن کنید.

سخن پایانی

در این مطلب علت روشن نشدن تلویزیون را بررسی کردیم. دیدیم که این مشکل می‌تواند در اثر استهلاک یکی از قطعات یا ویروسی شدن دستگاه رخ بدهد. راهکارهایی نیز برای رفع آن پیشنهاد دادیم. با توجه به اینکه مشکل مورد بحث می‌تواند در اثر نقص‌های فنی و تخصصی نیز رخ بدهد، در صورت برطرف نشدن آن پس از عمل به راهکارهای ارائه شده، بهتر است حتما از یک کارشناس ماهر تعمیرات تلویزیون کمک بگیرید.

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا