برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

شرایط واردات خودرو گذر موقت

واردات خودروهای سنگین به مناطق آزاد مجاز است

آبان 1402: رسول بهزادی، مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد چابهار، اعلام کرد براساس مصوبه هیات وزیران، واردات انواع خودرو‌های کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون که سن خودرو در زمان ورود به کشور بر مبنای سال ساخت کمتر از 5 سال باشد، به مناطق آزاد، مجاز است.

وی توضیح داد تسهیل تجارت و صادرات در منطقه آزاد چابهار موجب رضایتمندی مردم و نوسازی حمل‌و‌نقل و ترانزیت و ناوگان شهری خواهد شد. بندر چابهار از لحاظ موقعیت استراتژیک بسیار مورد توجه و برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل و ترانزیت نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مهم و مجهز است. واردات خودرو دست‌دوم فرصتی برای رونق و احیای تجارت و ترانزیت و نوسازی در ناوگان حمل‌و‌نقل شهری است که منافع زیادی برای مردم خواهد داشت.

ورود نخستین خودرو عراقی به منطقه آزاد اروند

مهر 1402: علی زارعی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، اعلام کرد که نخستین خودروی عراقی از مرز شلمچه براساس توافقات انجام شده، به طور نمادین وارد شده است. استفاده شهروندان عراقی از مجوز «کارنه دو پاساژ» و معافیت از پرداخت عوارض‌های مرتبط، می‌تواند موجب رونق گردشگری و اقتصادی در منطقه شود و اثرات مثبتی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خواهد داشت. ورود خودروهای عراقی به کشور در قالب این مجوز از سر گرفته شده است. این مجوز به کشورهایی که عضو این کنوانسیون هستند تعلق می‌گیرد و بر این اساس خودروهای عراقی با پلاک بین المللی می‌توانند از طریق مرز شلمچه وارد کشور شده و تردد کنند. با توجه به این مسئله، متقاضیان عراقی در کشور مبدا، باید به نهادهای متولی مراجعه و سازوکار تردد خودروهای خود را انجام دهند و سپس نسبت به تردد اقدام کنند. فرآیند تردد این خودروها از مرزهای کشور نیز در حداقل زمان ممکن و با کمترین هزینه انجام خواهد شد.

اجاره ماشین در دبی با بهترین و مناسب ترین قیمت را از ما بخواهید.

وی افزود ورود این خودروها در صورت دارا بودن پلاک بین‌المللی، به کشور بلامانع است اما در غیر این‌ صورت مالکان خودروهای خارجی که از مرز شلمچه در منطقه آزاد اروند وارد کشور می‌شوند، به اداره راهنمایی و رانندگی خرمشهر ارجاع داده شده تا با نصب پلاک گذرموقت، امکان تردد در خاک ایران را پیدا کنند. مدت زمان این مجوزها 5 ماه است. تردد آزاد خودرویی دو منطقه مجاور در استان‌های خوزستان و بصره عراق تحولی بزرگی در حوزه‌های مختلف به دنبال خواهد داشت. این سازمان موضوع تردد مجدد خودروهای عراقی در منطقه را به فال نیک گرفته و برنامه‌ریزی لازم جهت استقبال گسترده، نظام‌مند و سودآور از این مسئله را در دستور کار قرار خواهد داد.

آقای زارعی گفت حمایت سازمان منطقه آزاد اروند از تردد خودروهای خارجی در منطقه نافی حمایت از کسب و کارهای خرد نخواهد بود و به ‌طور حتم فعالیت‌هایی که در منطقه منجر به درآمدزایی و امرار معاش از طریق تردد اتباع می‌شود را طی سازوکاری تضمین خواهیم کرد. در بحث تامین سوخت این خودروها نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد و اتباع می‌توانند با استفاده از کارت سوخت جایگاه، نسبه گزارش به نقل از خودرو ۴۵: خرید و یا اجاره خودروهای گذر موقت در ایران پیش‌تر تنها برای مسافران خارجی غیر مقیم، توریست‌ها و برخی افرادی بود که قصد سفر با خودروی شخصی به ایران را داشتند، بود. طی سال‌های اخیر و با رونق گرفتن بازار واردات خودرو، این امکان برای ایرانیان نیز فراهم شد تا بدون محدودیت سال ساخت خودرو و حجم موتور خودروهای لوکس را برای مدتی وارد ایران کنند و از آن استفاده کنند که البته این امر در مناطق آزاد رونق بیشتری داشت. اما در همین زمان هم افراد زیادی نسبت به واردات خودروهای گذر موقت و دریافت پلاک خاص آن مبادرت کردند. حالا با ممنوعیت واردات خودرو به کشور از تابستان ۹۷ و محدودیت در واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی، شرایط حضور و پلاک شدن این خودروها سخت‌تر شده و پلاک شدن این خودروها به دلیل نوسانات نرخ ارز با حساسیت بیشتری انجام می‌شود.

صدور پروانه خروج موقت خودرو در کیش

روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اعلام کرد:

مالکان خودروهای این منطقه می‌توانند پروانه خروج موقت خودرو بگیرند.

این افراد می‌توانند برای دریافت پروانه خروج موقت خودرو به گمرک منطقه آزاد کیش مراجعه کنند و بعد از  دفاتر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در جزیره کیش و یا سایر شهرها و اسناد ترانزیت خودرو را دریافت کنند.

شرایط جدید گمرک برای واردات خودرو

قوانین تردد خودرو با پلاک گذر موقت و ملی

سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور، اعلام کرد:

  • تاکنون ابلاغیه‌ای به پلیس درباره تبدیل پلاک مناطق آزاد به پلاک ملی ابلاغ نشده است.
  • هنوز پلاک گذر موقت، قابل تبدیل به پلاک ملی نیست.
  • خودروهای پلاک گذر موقت، قابل اجاره کردن نیستند.
  • خودرو پلاک گذر موقت باید در زمان تعیین‌شده از کشور خارج شود. در غیر این صورت کالای قاچاق محسوب شده و توقیف خواهد شد.
  • خودروهای پلاک مناطق آزاد، می‌توانند یک ماه خارج از سرزمین اصلی جغرافیایی خود خارج و در کشور تردد کنند.
  • خودروهای وارد شده از امارات، یک ماه و خودروهای وارد شده از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان، دو ماه اعتبار تردد در کشور دارند. مهلت تردد سایر خودروهای گذر موقت سه ماه است. این زمان‌‌ها قابل تمدید نیستند.

شرایط نقل و انتقال خودروهای گذر موقت

  • خرید و فروش آن غیرقانونی است و اقدام به فروش آن قاچاق کالا محسوب می‌شود.
  • خودرویی که پلاک گذر موقت دارد تنها شش ماه حق تردد در کشور را دارد.
  • تمدید مجوز گذر موقت امکانپذیر نیست.
  • در صورت تردد غیر قانونی، پرونده قضایی برای آن تشکیل می‌شود.
  • تنها مالک حق استفاده از خودرو را دارد.

قوانین واردات خودروهای گذرموقت

با توجه به افزایش مشکلات و قاچاق خودروهای گذرموقت، گمرک کشور قوانین و سختگیرانه‌تری نسبت به این محصولات اعمال خواهد کرد. از جمله این ضوابط جدید می‌توان به اخذ تضمین بیشتر از صاحبان خودروهای مورد نظر اشاره کرد.

قوانین بخشنامه گمرک

  • تضمین مورد نیاز برای ورود خودرو، سه برابر ارزش خودرو خواهد بود.
  • این رقم به صورت سپرده نقدی دریافت می‌شود.
  • فروش و اجاره این خودروها توسط دلالان ممنوع و غیرقانونی است.
  • ورود پورشه، بوگاتی، هامر، مازراتی و خودروهای تشریفاتی به کشور ممنوع است.
  • پایان مهلت سه ماهه و عدم پیگیری، مصداق قاچاق است.
  • مسافران ایرانی و غیر ایرانی مقیم خارج به جواز بین‌المللی (کارنه دوپاساژ) نیاز دارند.

شرایط مجوز ورود خودروهای گذر موقت

  •  براساس ماده ۱۴۱ آیین نامه اجرایی قانون گمرکی و تبصره ۲ آن،‌ مسافران غیر مقیم ایران می‌توانند با خودرو شخصی خود وارد کشور شوند.
  • مسافران برای دریافت مجوز باید جواز عبور (کارت دوپاساژ، تربیتیک یا دیپیتیک) را از کانون‌های جهانگردی دریافت کنند.
  • با استفاده از مجوز عبور، مسافران غیر مقیم ایران می‌تواند به مدت ۳ ماه و بدون اظهارنامه یا تایید وجه الضمانی به گمرک از خودرو شخصی خود در داخل کشور استفاده کنند.
  • طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، این مرکز می‌تواند با توجه به درخواست متقاضی و با داشتن عذر موجه او، مدت استفاده از خودرو در داخل کشور را تا پایان مجوز تمدید کند.
  • مسافران در صورتی می‌توانند از این مقررات استفاده کنند که قبل از ورود به کشور، حداقل ۳ ماه در خارج اقامت داشته باشند.

روش‌ های واردات خودرو گذر موقت

افراد مقیم و غیر مقیم ایران می‌توانند با اخذ دستور از گمرک، ضمانت‌نامه معتبر بانکی و یا نقدی (به اندازه‌ای که خودرو ارزش دارد) و در نهایت حق و سود ورود خودرو برای دریافت خودرو گذر موقت اقدام کنند.

دریافت دفترچه کارنه دوپاساژ

این روش برای کشورهایی است که عضو کنوانسیون کارنه‌دوپاساژ هستند و مسافران می‌توانند از این طریق نسبت به دریافت خودرو‌های گذر موقت اقدام کنند. اگر مسافری اعتبار ویزا نداشته باشد امکان استفاده از کارنه‌دوپاساژ را ندارد. کارنه دوپاساژ تنها برای مسافرانی است که ویزای معتبر دارند.

*دفترچه کارنه دوپاساژ، دفترچه عبور گمرکی از طریق مرزهای زمینی و   عبور ترانزیتی وسایل نقلیه از کشورهای متعدد به یک کشور است.

شرایط اقامت در مناطق آزاد و جواز عبور خودرو

اشخاصی که در مناطق آزاد زندگی می‌کنند با شرط اثبات آن می‌توانند از خودروهای گذر موقت استفاده کنند. این روش یکی از روش‌های پر ریسک است چرا که امکان کلاهبرداری وجود دارد.

قوانین اخذ پلاک گذر موقت

افرادی که در مناطق آزاد سکونت دارند می‌تواند با استفاده از مدارکی که سکونت فرد در منطقه را اثبات می‌کند نسبت به دریافت پلاک گذر موقت اقدام کند. اشخاصی که پلاک گذر موقت در منطقه آزاد دریافت می‌کنند نمی‌توانند با خودرو خود در سراسر کشور تردد کنند و استفاده از خودرو تنها در همان منطقه امکان پذیر است.

مدارک اخذ پلاک گذر موقت

افرادی که قصد استفاده از خودروهای گذر موقت را دارند باید از گمرک معرفی‌نامه ویژه‌ای دریافت کنند. این معرفی‌نامه باید دارای مهر برجسته باشد. دیگر مدارک مورد نیاز پرونده سبز گمرکی (کارنه‌دوپاساژ) و مدارک شناسایی مالک است. اشخاصی که مقیم ایران نیستند می‌توانند از پاسپورت یا  استفاده کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت youtube.com مراجعه کنید.

اعتبار پلاک گذر موقت

دوره‌ پلاک‌های گذر موقت سه تا شش ماهه است. درصورتی که افراد پس از گذشت این زمان خودرو زا به گمرک تحویل ندهند برای راننده اخطاریه صادر می‌گردد و تا ۱۰ روز فرصت دارد که خودرو را به گمرک تحویل دهد در غیر این صورت مجرم شناخته شده و برای او پرونده قاچاق خودرو تشکیل می‌شود.

بت به سوخت‌ گیری اقدام کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا