اقتصادی

راهی برای حل مشکل تملک زمین‌های شمال در پروژه رشت – آستارا

به گفته یکی از معاونان سابق راه آهن، وزارت راه و شهرسازی می تواند از بزرگراه های موجود در این وزارتخانه برای حل مشکل تملک زمین های کشاورزی در پروژه رشت – آستارا استفاده کند.

عباس قربان علی بیک در گفت وگو با میجیک، با اشاره به پروژه رشت – آستارا، اظهار کرد: در حال حاضر مسیرهای متعددی داریم که به روسیه و آسیای میانه متصل می شوند، از جمله راه آهن سرخس و اینچه برون که هر دو با بیانیه اول متفاوت است. “قبلا، پیش از این. بنابراین باید به روش مطالعه اجزا و جزئیات سیستم توجه کرد، روش مورد استفاده در پروژه می تواند کلانشهر آبادان یا پروژه با برکت باشد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اینجاست که باید بدون تعصب این پروژه را با دقت بررسی کنیم و برای گزینه های مختلف وقت بگذاریم. ما نمی خواهیم فقط از یک مشاور مشاوره بگیریم، زیرا اکثر مشاوران تحت تاثیر کارفرما هستند و بدون پرداختن به ابعاد واقعی مشکل، نظرات و طرح های توجیهی را طبق دستور ارائه می دهند که خوب نیست.

این پیشکسوت حوزه حمل و نقل بیان کرد: از سوی دیگر باید گزینه های مختلفی را نیز برای این پروژه در نظر بگیریم چرا که احداث خط ریلی زمان بر است و در مورد زمین شمال هزینه بیشتری خواهد داشت. . به دست آوردن زمین در آنجا بسیار سخت است، زیرا قیمت زمین در آن زمین افزایش می یابد، با استفاده از قطار کاهش می یابد، بر خلاف افزایش قیمت زمین اگر جاده باشد.

قربان علی بیک ادامه داد: ما برای این مشکل راه حلی پیشنهاد کردیم که از این فرصت استفاده کنند و آن هم موازی راه و راه آهن است. جاده حد و مرز دارد و این بزرگراه متعلق به وزارت راه است و هیچکس نمی تواند تا مسافت معینی ساخت و ساز انجام دهد. بنابراین وزارت راه می تواند از این منطقه استفاده کند و خط ریلی احداث کند. این مشکل مشکل تملک زمین در مناطقی مانند شمال را حل می کند که زمان بر و پرهزینه است. چون سال هاست در کشورهای اروپایی این کار را انجام می دهند.

وی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه برای آن پروژه اقدام کنیم باید به آن فکر کنیم و گزینه های مختلف را ببینیم. زیرا اگر زوایای مختلف پروژه قابل مشاهده نباشد با اعتبار و بودجه راه به جایی نمی برد. سرمایه ای که روسیه در اختیار ما قرار می دهد، اگرچه فکری به حال آن نکرده ایم، اما باعث می شود که اثر مثبت پروژه برای ما کمتر و اثر منفی آن بیشتر شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا