مطالب عمومی

تصمیم آمریکا برای خارج کردن سامانه‌های پاتریوت از عربستان به مفهوم اختلاف دو کشور نیست

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، روابط بین ریاض و واشنگتن ، که بیش از 70 سال است که وجود دارد ، در پی بحران جهانی نفت بدتر شده است. این تنش های نفتی زمانی رخ داده است که روابط دو کشور تغییر نکرده است ، علی رغم توهین های مکرر رئیس جمهور آمریکا به دونالد ترامپ به عربستان سعودی و حتی عدم موفقیت خانواده سعودی در توجه به دستورات ترامپ.

پلیس نفت عربستان سعودی از تمایل و شدت روابط دو کشور خبر داده است ، و این انرژی دیگر دلیلی نیست که زمین حجاز را برای خرج دلارهای آمریکا ترغیب کرد.

بیشتر بخوانید:

در پایان صحنه ، تصمیم آمریکا برای خروج سیستم پاتریوت از عربستان سعودی بود

براساس گزارش رسانه های آمریکایی ، واشنگتن پس از فراخواندن ترامپ و تهدید به خروج نیروهای آمریکایی ، سیستم ضد موشکی پاتریوت را از عربستان سعودی پس گرفت. به دلیل روابط تحمل واشنگتن و ریاض ، تسلیم شدن از اسلام می تواند سعودی ها را بیشتر تشدید کند ، آنها را آسیب پذیر جلوه دهد و مخالفت خود را با این هژمونی شدت بخشد. با این حال ، مقاومت و طرد نیز عواقب خاص خود را خواهد داشت.

تصمیم ترامپ مشخص نیست

نصرت الله تاجیک ، کارشناس امور بین الملل ، به خبرگزاری فرانسه گفت: “مسئله انتقال وطن پرست های آمریكا از عربستان سعودی است و احتمال انتقال به عراق گزارش های رسانه ای است و پنتاگون یا كاخ سفید نیز پاسخ می دهد.” او این زمینه را ارائه نمی دهد؛ بنابراین از آنجا که رئیس جمهور دونالد ترامپ هنگام نمایش و اجرای یک برنامه استراتژیک بد است ، معمولاً هنگام اجرا تصمیماتی با اصلاح یا لغو گرفته می شود.

نصرت الله تاجیک

وی افزود: مواردی در مورد لغو ترامپ یا تجدید نظر در سیاست وی وجود داشته است که مهمترین آنها خروج نیروهای وی از منطقه سوریه و حتی انتقال بخشی از قدرت وی به مرز عراق است اما در نهایت توسط مشاوران و فرماندهان وی تحت فشار قرار گرفت. ارتش آمریكا از این تصمیم خارج شده و ادعا كرده است كه باید از نفت سوریه محافظت كرده و به ساختن حضور نظامی در خاک سوریه ادامه دهد.

تاجیک اظهار می کند که باید ارزیابی صحیحی از تصمیمات دولت آمریکا انجام شود. موضوع انتقال سیستم ضد موشکی پاتریوت اکنون موضوع گزارشات رسانه ای است و اگر می خواهد یک برنامه عملیاتی باشد باید به این زمینه نگاه کنیم. من فکر نمی کنم انتظار داشته باشیم که این اتفاق بیفتد زیرا همه اینها یک موضوع حاشیه ای در متن تاریخ طولانی روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی است.

میهن پرستان عربستان

سیستم ضد موشکی پاتریوت

یک کارشناس امور بین الملل گفت: عربستان سعودی یکی از ستون های مهم سیاست خارجی ایالات متحده در منطقه است. این امکان وجود دارد که در بعضی مواقع اختلافاتی بین دو کشور ایجاد شود ، اما اختلافات با منافع دو کشور و روابط استراتژیک بین آنها مغایرت ندارد و بر روابط تأثیر نمی گذارد.

تاجیک گفت: “در حال حاضر ایالات متحده و عربستان سعودی بعید است که نفت داشته باشند و ممکن است درگیری لفظی بین ترامپ و دولت سعودی رخ دهد ، اما به دلیل روابط استراتژیک بین دو کشور ، سرمایه گذاری سعودی در ایالات متحده افزایش یافته است.” با توجه به لابی در واشنگتن ، D.C ، به احتمال زیاد تضاد منافع می تواند در روابط آرام بین دو کشور نقش داشته باشد.

ایالات متحده عرب به جیب نگاه می کرد

وی گفت: سامانه های ضد موشکی و تجهیزات نظامی با حمله موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین یمن انصارالله یمن به عربستان سعودی می آمدند. در همین زمان ، سعودی ها از آمریکا به دلیل ساختار ضعیف این کشور انتقاد کردند. وقتی گزارش های رسانه ای روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی را عمیق تر كردند ، انتقادها بیشتر شد. ایالات متحده به شدت از سوءاستفاده از حقوق سعودی ، به ویژه ترور جمال خاشقجی ، یک فعال مخالف سعودی و حمله عربستان به یمن انتقاد کرده است.

تاجیک گفت: حمله به اتوبوس های حامل کودکان یمنی و سایر جرائم مرتکب شده توسط کارگران سعودی موجب شده است که دادستان های آمریکا از دولت ترامپ بخاطر حمایت از پادشاهی عربستان انتقاد کنند و ترامپ نیز بر این کار فشار آورده است. در همین زمان ، قانون گذاران آمریکایی خواستار عقب نشینی سیستم موشکی آمریکا از عربستان یا اتحاد آن با عربستان سعودی شدند. وال استریت ژورنال گزارش داد که اگرچه سامانه موشکی پاتریوت خارج شده بود ، اما 12 اسلحه از موشک های دفاع هوایی تاد در خاک عربستان سعودی باقی مانده است. به نظر من ، این یک تغییر چشمگیر نیست.

جنایات یمن

یک پسر یمنی از محاصره ائتلاف سعودی رنج می برد

وی گفت: “مهمترین عاملی که می تواند تصمیم ترامپ یا تصمیم خارج کردن سیستم موشکی یا نیروها از مرز سعودی را توجیه کند ، کاهش هزینه های تحمیل شده توسط رئیس جمهور آمریکا در شعار انتخابات است.” . در همین راستا ، آمریکایی ها تصمیم می گیرند تا برای مدتی حضور خود در کاخ سفید را حفظ کنند و آنها نیاز به اصلاح شعار قبل از کاهش استفاده نظامی دارند. از سوی دیگر ، تأمین هزینه های نظامی توسط کشورهای عربی شعار دیگری از شعار ترامپ است؛ اگر ما به این دو شعار گوش فرا دهیم ، مخرج عمومی این است که ترامپ می خواهد با خارج کردن نیروهای خود ، برای کاهش هزینه ها قدم بردارد و سپس به کشورهای عربی یادآوری کند که برای حفظ امنیت خود ، هزینه پرداخت کنند. بنابراین کشورهای عربی برای داشتن سیستم میهن پرست باید به ایالات متحده بپردازند.

ترامپ سلمان

دونالد ترامپ – محمد بن سلمان

وی گفت: “عربستان چاره ای جز پرداخت سیستم موشکی آمریکا ندارد.” وی اظهار داشته است که سالانه میلیاردها دلار برای خرید اسلحه دارد و نمی خواهد به سلاح های پیشرفته دسترسی پیدا کند. به همین دلیل ، من معتقدم خشم از ظاهر ترامپ ، همانطور که در رسانه ها منعکس شده است ، با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی همراه خواهد بود که می تواند جمهوریخواهان را در ایالات متحده متقاعد کند و سلاح های بیشتری به سعودی ها بفروشد. این می تواند بخش بزرگی از ایجاد شغل در ایالات متحده و توجیه انتقال تسلیحات به عربستان سعودی باشد.

همانطور که وال استریت ژورنال گزارش می دهد ، ایالات متحده هنوز تصمیمی برای خروج سیستم موشکی پاتریوت از عربستان سعودی نگرفته است.

تاجیک گفت: “برخی از تحلیلگران و سایت های خبری حرکت آمریکا را چراغ سبز برای ایران توصیف کرده اند که من آن را کار درستی نمی دانم و آن دوباره برقراری روابط بین عربستان سعودی و ایالات متحده است.” من معتقدم که ایالات متحده از عربستان سعودی پشتیبانی نمی کند و اساس سیاست خارجی ایالات متحده در منطقه آل سعود است. با این حال ، به دلیل موضوعاتی مانند کاهش هزینه ها یا درگیری های کوچکتر مانند اختلاف در قیمت نفت ، ممکن است تغییری در سطح روابط دو کشور ایجاد شود.

وی گفت: “یکی از دلایل این تغییر می تواند تغییر ساختار سخت افزاری به نرم افزار باشد.” “با این حال ، ایالات متحده در مورد عربستان سعودی در عراق کاری انجام می دهد ، و ما می بینیم که برخی از کار های اساسی به ارتش عراق و همچنین سربازان آن داده می شود.” وی سیستم دفاعی پاتریوت را به پایگاه هوایی التاجی منتقل کرد. من به عنوان یک تحلیلگر سیاسی ، معتقدم که ترامپ در راستای شعار دو بخشی خود با عنوان “کاهش هزینه ها و پذیرش نظامی کشورهای عربی” گام بر می دارد و سعی می کند تا سیاست خود را از ذهن بازتر به فصاحت منحرف کند.

نصرت الله تاجیک

نصرت الله تاجیک گفت: “فکر می کنم ترامپ به دنبال یک دولت متحد و متمرکز است ، اما اگر کاری را در کشور در حال حرکت یا در حال خروج انجام دهد ، می خواهد سیاست های دلخواه عربستان ، در بازار نفت و امور دیگر را کنترل کند.” این واقعیت که قصاب خاشقچی در سفارت عربستان سعودی در استانبول باعث ناراحتی در چهره های سعودی شد ، غیرقابل انکار است ، بنابراین بدین ترتیب تصویری زشت از غرب به ویژه آمریکا در حمایت از ریاض و تضعیف افکار عمومی در جهان ایجاد می شود. قدم خودسرانه عربستان سعودی باعث شد كه این قانون فشار قانونی بر آمریكا علیه ترامپ وارد كند و همه اینها باید با حملات علیه یمن و قتل عام كودكان و كسانی كه اشتباه نمی كنند مقایسه شود.

وی گفت: “از آنجا که ترامپ یک تاجر حرفه ای است ، وی در تلاش است تا از منافع خود در زمینه اسلحه محافظت کند و حتی از مخالفت آمریکا با عربستان سعودی به نفع منافع خودش استفاده کرده است.”

تاجیک گفت: “ما باید به یاد داشته باشیم که هیچ تغییر استراتژیک خاصی بین عربستان سعودی و ایالات متحده وجود ندارد و ما باید سعی کنیم مسائل منطقه را در منطقه حل کنیم و دخالت در دخالت های خارجی نکنیم.”

انتهای پیام / 4106/4033 /

دکمه بازگشت به بالا