مطالب عمومی

اقدامات آمریکا در جزیره «سقطری» یمن پس از دست رد عربستان

به گزارش میجیک، این مشکل در این مرحله کوچک تلقی نمی شود، مرحله ای که آمریکا گاهی سعی می کند صنعا را وسوسه کند و گاه بدون گوش دادن به عربستان تهدید به بازگشت به جنگ می کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی الخنادق، این عربستان سعودی با مداخله واقعی در مقابل فشارهای آمریکا «ایستاده» و افزایش می دهد – در صورت لزوم و ایجاد شرایط میدانی – نشان می دهد که ریاض چقدر در بستن پرونده جنگی که 9 سال پیش در یمن آغاز شده است، جدی است. در این مدت عربستان سعودی شاهد بمباران غول نفتی آرامکو و کاهش اقتصاد و سرمایه گذاری خارجی در نتیجه بی ثباتی بود.

این مقام دفاعی آمریکایی در گفت و گو با اسکای نیوز تاکید کرد که «استفاده از سامانه دفاع موشکی آمریکا در عربستان برای آمریکایی ها علیه ارتش یمن ممنوع است».

به گزارش میجیک، وی افزود: ریاض به هواپیماهای جنگی آمریکایی تنها در فرودگاه پایگاه های نظامی این کشور اجازه سوخت گیری می دهد.

در عین حال، دولت ایالات متحده در مواجهه با تشدید عملیات نظامی در یمن با مشکل پیچیده ای مواجه است. پس از شکست ائتلاف ایجاد شده برای این مأموریت و استفاده از ناوشکن های بی مصرف آمریکایی-انگلیسی وارداتی برای این منظور، واشنگتن به تکمیل پروژه ای که حدود 6 سال پیش با امارات در جزیره سکوتری یمن راه اندازی شده بود، ادامه داد. که در اجلاس دریای عرب و دریای سرخ و اقیانوس هند قرار دارد آغاز شده است.

ابوظبی اولین بار در سال 2018، زمانی که یک پایگاه نظامی در این جزیره ایجاد کرد، نظامی کردن سقطری را آغاز کرد. بدون مخالفت ایالات متحده، اما با حمایت مخفیانه، شروع به ساخت پایگاه های نظامی و باند فرودگاه برای تسهیل فرود و برخاستن هواپیما کرد.

بر اساس مقاله ای که در مجله Breaking Defence منتشر شده است، ابوظبی در حال بررسی قرار دادن حسگرهای دفاع موشکی در این جزیره است که از ائتلاف متجاوزان به رهبری آمریکا و چندین کشور عربی به بهانه مبارزه با «توسعه طلبی ایران» حمایت می کند. حضور او

در واقع این تلاش ها که در گذشته تکمیل نشده بود، با آغاز جنگ اشغالگران نوار غزه دوباره احیا شد.

این مقام دفاعی آمریکایی درباره «بحران دریای سرخ» خاطرنشان کرد: این اقدامات برای رهگیری موشک های دوربردی است که حوثی ها (انصارالله) می توانند پرتاب کنند.

وی افزود: اقدامات ما در سکوتری پیش بینی حملات حوثی ها به پایگاه های آمریکایی در منطقه است.

پس از آنکه تلاش‌های ایالات متحده در ابتدا بر پایان دادن به عملیات نظامی یمن با هدف قرار دادن کشتی‌هایی که در حال حرکت به سمت سرزمین‌های اشغالی بودند، متمرکز شد، به نظر می‌رسد این اهداف محدود شده‌اند. با تغییر لحن مقامات آمریکایی از حذف «تهدید ناوبری» به «عملیات محدودکننده» و در نهایت تلاش‌ها بر یافتن راه‌هایی برای کاهش و محدود کردن تلفات، نیروهای آمریکایی از حالت تهاجمی به دفاعی رفتند.

علی مبارک محمد، سخنگوی رسمی “کمیته متحصن” در استان المهره نیز نسبت به خطرات استقرار نیروهای آمریکایی و استقرار سامانه های دفاعی در مجمع الجزایر سکوتری و تبدیل آن به پایگاه نظامی هشدار داد. وی گفت: آنچه آمریکا درباره تقویت سامانه موشکی جزایر سکوتری اعلام کرده است، تاییدی بر اهداف شومی است که در سال های گذشته به دلیل مشروعیت بخشیدن به شورای ریاست جمهوری و دولت در تبعید به آن هشدار داده شده است. ما در کمیته تحصن مسالمت آمیز تاکید می کنیم که استقرار نیروهای موشکی در مجمع الجزایر سوکوتری و تبدیل آن به پایگاه نظامی یک اشغال خارجی است که بر اساس تمامی قوانین بین المللی و جهانی مردود است، لذا آن را قاطعانه رد می کنیم و می دانیم. ما همچنین تاکید می کنیم که مقاومت در برابر مهاجمان یک حق تضمین شده برای همه در همه قوانین است.

نیروهای مسلح یمن از زمان عملیات طوفان الاقصی تا کنون 96 عملیات انجام داده و حمایت خود را از مردم غزه اعلام کرده و 62 کشتی در حال حرکت به سمت فلسطین اشغالی یا پشتیبانی در جنگ با نوار غزه، دریای سرخ، دریای عرب و دریا را هدف قرار داده اند. موشک‌های اقیانوس هند 479 و پهپادهای ارتش یمن به چندین هدف از جمله 32 مورد در فلسطین اشغالی حمله کردند.

310310

دکمه بازگشت به بالا