مطالب میجیک

تدابیرجدید برای زنان زندانی/از ممنوعیت اجبارچادر تارژیم غذایی خاص – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، بر اساس آمار حدود ۴ درصد از زندانیان کشور را زنان تشکیل می دهند که ۶۴ درصد آنها متاهل و تعدادی نیز مادر هستند. در این راستا موضوع زندانیان زن و شرایط خاص در زندان ها همواره مورد تاکید است که در آخرین بخشنامه های سازمان زندان ها نیز قابل مشاهده است.

روز گذشته سازمان زندانها در راستای رویکرد تحول آفرینی در این مجموعه بخشنامه ای مبنی بر تضمین تقویت حقوق زندانیان و مشمولان و رعایت شئونات اسلامی، اخلاقی و انسانی در رسیدگی به آنها صادر کرد.

همانطور که رئیس سازمان زندان ها به زندانیان سراسر کشور اعلام کرد، باید تغییراتی در شرایط همه زندانیان به ویژه طبقه بندی زندانیان ایجاد شود.
در مورد زنان زندانی نیز طبق این بخشنامه باید تسهیلات ویژه ای برای زنان زندانی در نظر گرفته شود.

رژیم غذایی ویژه مادران زندانی

بند دوم بخشنامه است جزوه برنامه های افزودنی بسیار و جامع ترین آن بحث رعایت کرامت انسانی متهمان و زندانیان در داخل زندان است و بر اساس این بند باید تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شود. آه تو آن را برای برخی از زندانیان امتحان کنید.

در بخشنامه جدید سازمان زندان ها ضمن تاکید بر رعایت عدالت در نحوه و نحوه توزیع و نوع غذا به متهمان، تسهیلاتی برای زنان باردار، مادران و زندانیان بیمار، به گونه ای که مسئولان زندان، زندانیان بیمار را مکلف کنند. زنان باردار، نوزادان و مادران به رژیم غذایی خاصی نیاز دارند.

در این بخش ضمن تاکید بر رعایت انصاف در نحوه و نحوه توزیع و نوع غذا به متهم، تسهیلاتی برای زنان باردار، مادران و زندانیان بیمار در نظر گرفته شده است تا مسئولان زندان زندانیان بیمار، زنان باردار، نوزادان را مکلف کنند. و مادر به رژیم غذایی خاصی نیاز دارد.

همچنین آمده است که مادران زندانیان می توانند نوزاد خود را تا دو سال در زندان نگه دارند و با رعایت قوانین مربوطه می توانند این مدت را تا شش سال افزایش دهند.

تدابیر جدید برای زندانیان زن/ از ممنوعیت فشارهای غذایی خاص

زندانها موظف به تهیه اقلام بهداشتی برای زندانیان زن و تغذیه مناسب برای مادران و فرزندان همراه زندانی هستند و رئیس زندان با همکاری سازمان ذی صلاح نسبت به ایجاد مهدکودک در زندان اقدام لازم را انجام دهد. کودکان 2 تا 6 ساله با رضایت مادر در صورت لزوم باید در آنجا آموزش مناسب به کودک داده شود.

ممنوعیت سلول انفرادی برای زنان باردار

در ادامه این ارتباط آمده است: جداسازی یا ذخیره سازی جداگانه در یک اتاق تک اشخاص حقیقی (افراد) برای زنان باردار و زنان دارای فرزند ممنوع است و همچنین بر اساس بند «هـ» ماده 6 قانون جرائم سیاسی مصوب 1374، بازداشت و سلول انفرادی متهمان جرایم سیاسی ممنوع است، مگر در مواردی که مراجع قضایی باشند. ترس از تبانی یا شما نیاز به تکمیل تحقیقات دارید که در هر صورت از 15 روز تجاوز نمی کند.

ممنوعیت اجبار زنان به حجاب

در ادامه این اطلاعیه برای زنان و زندانیان جرایم سیاسی و مطبوعاتی تسهیلاتی فراهم شده و آمده است: در موارد تبعید، اجبار زنان به استفاده از چادر و یا متهمان جرایم سیاسی و مطبوعاتی، متهمان جرایم مالی (حقوقی) و افراد زیر سن قانونی. هجده نفر مجاز به پوشیدن لباس زندان بودند.

ضمانت اجرایی بخشنامه چیست؟

اگرچه برخی از بندهای بخشنامه دیروز سازمان زندان ها به تنهایی قابل تقدیر است، زیرا در صورت اجرا منجر به تغییر می شود، اما سوال اصلی در مورد تضمین اجرایی این بخشنامه است. به عنوان مثال، در بخش‌هایی از بخشنامه به وضعیت برخی از زندانیان زن اشاره شده است که برای اعدام بسیاری از آنها باید بودجه تامین شود.

همچنین سازمان زندان ها که همواره نسبت به کمبود بودجه انتقاد داشتند، اکنون اقلام لازم را در این شکل از تیراژ در اختیار دارند. اجرا درک کنید که اجرای آنها حداقل به مقداری بودجه نیاز دارد.

همچنین بر گسترش مهدکودک ها در زندان ها تاکید شده است، هرچند در برخی استان ها پروژه مهدکودک در زندان ها هنوز تکمیل نشده است.

تدابیر جدید برای زندانیان زن/ از ممنوعیت فشارهای غذایی خاص

همچنین بر گسترش مهدکودک ها در زندان ها تاکید شده است، هرچند در برخی استان ها پروژه مهدکودک در زندان ها هنوز تکمیل نشده است.

رژیم غذایی ویژه برای زنان باردار زندانی و همچنین تاکید بر بهبود بهداشت در بخش های زنان نیز نیاز به بودجه دارد.

محسنی اژه‌ای: زندان‌های زنان باید توسط زنان اداره شود

محسنی اژه آه تو 12 اردیبهشت 1400 در دیدار با اعضای فراکسیون زنان مجلس تأکید ویژه آه تو در رابطه با یک زن زندانی. رئیس دادگاه در این دیدار بر اولویت ارائه خدمات زنان توسط زنان تاکید کرد و گفت: اگر زندان های نسوان به گونه ای مستقل شوند که تمام امور توسط زنان انجام شود، مسائل قضایی مربوط به زنان بسیار آسان می شود.

هر چند محسنی اژه آه تو وی بر این موضوع تاکید کرد اما هنوز در بخشنامه اخیر این موضوع مطرح نشده است.

به طور کلی دایره ای بودن 8 ماده ای سازمان زندان ها با محوریت تغییر است، اما ظرفیت زندان ها باید دیده شود. ی چند کشور آماده اجرای این دستورالعمل ها هستند؟

دکمه بازگشت به بالا