مطالب عمومی

بی‌خوابی می‌تواند ریسک سکته قلبی را در شما افزایش دهد

آفتاب نیوز :

محققان دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا در ریچموند، ایالات متحده در مطالعه ای دریافتند که گزارش یک یا چند علامت بی خوابی توسط یک فرد، خطر ابتلا به بیماری های جدی را تا 16 درصد افزایش می دهد. این مشکل در افراد کمتر از 50 سال شدیدتر است و افرادی که 5 تا 8 علامت دارند حدود چهار برابر بیشتر از سایرین در معرض سکته مغزی هستند.

در این مطالعه، محققان بیش از 31 هزار داوطلب با میانگین سنی 61 سال را مورد بررسی قرار دادند که هیچ یک از آنها در ابتدای مطالعه سابقه سکته مغزی نداشتند. سپس آنها به طور متوسط ​​9 سال مشاهده شدند.

محققان از شرکت‌کنندگان پرسیدند که هر چند وقت یک‌بار برای به خواب رفتن مشکل دارند، آیا در طول شب از خواب بیدار می‌شوند و آیا صبح‌ها زودتر از حد معمول از خواب بیدار می‌شوند و سپس برای به خواب رفتن مشکل دارند یا خیر. همچنین از آنها پرسیده شد که صبح چقدر احساس خستگی می کنند.

دانشمندان پاسخ ها را با در نظر گرفتن عواملی مانند مصرف الکل، سیگار کشیدن و سطح فعالیت بدنی مقایسه کردند. نتیجه این است که در طول این دهه، 2101 مورد سکته مغزی رخ داده است. 1300 سکته مغزی مربوط به افراد با یک تا چهار علامت، 436 مورد مربوط به افراد با پنج تا هشت علامت و 365 مورد مربوط به افراد بدون علامت بوده است.

دانشمندان می گویند افرادی که از یک یا چند علامت بی خوابی رنج می برند، نسبت به افرادی که از این مشکل رنج نمی برند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های جدی از جمله بیماری قلبی و سکته هستند. جالب است که این پیوند برای افراد کمتر از 50 سال قوی تر است.

به گفته محققان، افرادی که دارای پنج تا هشت علامت بی خوابی هستند، 51 درصد بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند. این خطر برای افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی و افسردگی حتی بیشتر است.

درمان‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد؛ بنابراین شناسایی مشکلات خواب که باعث افزایش خطر می‌شوند می‌تواند به تشخیص زودهنگام یا استفاده از درمان رفتاری برای افراد مبتلا به مشکلات خواب کمک کند و احتمالاً خطر سکته مغزی را در آینده کاهش دهد.

اکنون محققان امیدوارند که در آینده بتوانند با تحقیقات بیشتر متوجه شوند که چه چیزی می تواند در کاهش مشکلات خواب و کاهش خطر سکته موثر باشد.

منبع: خبرفوری

دکمه بازگشت به بالا