اقتصادی

بهینه‌سازی مصرف انرژی باید در برنامه هفتم توسعه در اولویت قرار گیرد

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: بهینه سازی مصرف، ذخیره سازی گاز و اکتشاف و استحصال با اولویت در حوزه عمومی سه محوری است که باید در حوزه انرژی با اولویت در لایحه برنامه هفتم توسعه دیده شود. .

رمضانعلی سنگدوینی در گفت وگو با میجیک، درباره محورهایی که در حوزه انرژی در توسعه 7 باید در نظر گرفته شود، گفت: کمیته کمیسیون تلفیق برنامه هفتم و خود کمیسیون جلسات متعددی برای بررسی لایحه برنامه برگزار کرده اند. لایحه طرح حوزه انرژی چندین بخش باید در نظر گرفته شود. یکی از آنها گاز و فرآورده های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل و سایر مشتقات نفتی است. دیگری مصرف آب در کشاورزی و شرب است.

وی ادامه داد: گفته می شود در همه این بخش ها نارضایتی داریم اما من اعتقادی به نارضایتی ندارم، هرچند کشور باید روی سه مشکل سرمایه گذاری کند. اولویت اول کشور باید بهینه سازی باشد. اولویت بعدی مصرف مناسب است. بهینه سازی می تواند سهم درآمد کشور از انرژی را افزایش دهد. زیرا زمانی که فرآورده های نفتی و مشتقات مصرف بهینه شود، می توانیم مازاد آن را صادر کنیم و ارز برای کشور کسب کنیم.

اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کردند: در بخش گاز 900 تا 1 میلیارد مترمکعب گاز تولید می کنیم اما در زمستان بیش از 700 میلیون مترمکعب فقط در محیط خانگی و تجاری مصرف می کنیم که این میزان است. یک رقم بسیار بالا به همین ترتیب در حوزه بنزین نیز روزانه حدود 110 میلیون لیتر بنزین تولید می کنیم و به همین میزان مصرف می کنیم که مقدار بالایی است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در شورای اسلامی تصریح کرد: باید روی بهینه سازی مصرف انرژی تمرکز کنیم و متولیان آن را در نظر بگیریم. بالاخره عادلانه نیست افرادی که 3 تا 10 ماشین دارند از بنزین ارزان استفاده کنند. من از گران شدن آن صحبت نمی کنم، مصرف درست و توزیع عادلانه یارانه ها را می گویم. در حوزه گازوئیل نیز چنین است. ما روزانه بیش از 90 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می کنیم. این عدد هم بالاست.

وی سپس با بیان اینکه روزانه حدود 210 میلیون لیتر فرآورده های نفتی مصرف می کنیم، گفت: می خواهد بهینه سازی مصرف در اولویت اول برنامه هفتم توسعه باشد و لازم است به این موضوع رسیدگی شود.

سنگدوینی با تاکید بر لزوم ذخیره سازی گاز طبیعی تصریح کرد: در ذخیره سازی گاز طبیعی با دنیا فاصله زیادی داریم، باید بتوانیم در تابستان گاز ذخیره کنیم و در فصل سرد سال از آن استفاده کنیم و مشکل وجود دارد. ذخیره گاز در شمال و شرق کشور باید مورد بحث قرار گیرد. آنها در زمستان مشکلاتی دارند، بنابراین باید در مورد آن فکر کرد.

وی افزود: اولویت بعدی در لایحه برنامه هفتم توسعه باید موضوع اکتشاف و استخراج با اولویت در عرصه های عمومی و سپس در سایر بخش ها باشد. این سه محور را باید در برنامه هفتم در اولویت قرار داد اما محور سوم نیازمند منابع مالی است. البته سایر بخش ها نیازی به منابع مالی ندارند، اما بحث بهینه سازی مصرف کمترین منابع مالی را می طلبد. ما می توانیم مزایای مردم را در زمینه بهینه سازی مصرف ببینیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: حدود 22 میلیون خانوار مصرف‌کننده گاز طبیعی داریم که از بخاری‌های گازی استفاده می‌کنند که اگر راندمان بخاری‌های گازی افزایش یابد و در طول شبانه روز 3 تا 4 مترمکعب در مصرف صرفه‌جویی شود، این رقم می‌تواند. محقق شود.” توجه در مورد بنزین هم همینطور است، ماشین باید مصرف بهینه داشته باشد.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: برق در حوزه وزارت نیرو نیز بسیار مهم است. در حال حاضر وزارت نیرو و منابع معدنی و وزارت نفت مشوق هایی در نظر گرفته اند و در صورت کاهش مصرف، این مشوق ها لحاظ می شود. وقتی مردم سود می برند و می توانند با صرفه جویی در هزینه ها هزینه ها را کاهش دهند، وارد میدان می شوند و هزینه ها را کاهش می دهند. مشارکت مردم زمانی حاصل می شود که مردم سود ببرند. شرکت ملی گاز امسال این مشکل را دیده است. توانیر نیز از سال گذشته به این موضوع توجه کرده است.

سنگدوینی گفت: مشارکت جامعه برای کاهش مصرف بسیار مهم است. از طرفی اگر در حوزه خانگی و صنعتی اقتصاد می خواهیم باید تجهیزات استاندارد را هم تهیه کنیم. به عنوان مثال، سیستم های گرمایش و سرمایش باید استاندارد شوند. باید از صنعتگران بخواهیم بخاری های گازی تولید کنند که 80 درصد راندمان باشد.

ادامه: در زمینه آب نیز باید به بخش کشاورزی توجه کنیم. 80 درصد منابع آبی کشور در کشاورزی مصرف می شود و توجه به مکانیزه شدن کشاورزی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری در برنامه هفتم ضروری است. با بهینه سازی مصرف انرژی، کشورها می توانند به منابع مالی بزرگ دسترسی پیدا کنند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا