اقتصادی

بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از محورهای اساسی برنامه هفتم است

یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی گفت: بحث بهینه سازی مصرف انرژی با دولت واحد انرژی یکی از اولویت هایی است که باید در تصویب برنامه هفتم توسعه دیده شود.

عبدالعلی رحیمی مظفری در گفت وگو با میجیک، درباره محوری که در تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه انرژی باید در نظر گرفته شود، اظهار کرد: آنچه امروز در کشور رایج است رقابت نادرست مصرف در حوزه انرژی است. ما دائماً به دنبال تولید انرژی هستیم و از طرفی میزان مصرف نیز رو به افزایش است در صورتی که به طور متوسط ​​۲.۷ برابر سرانه انرژی جهان مصرف کنیم.

وی سپس با بیان اینکه باید سیستمی را اجرا کنیم که مصرف انرژی را بهینه کند، البته به دنبال محدودیت در مردم یا صنایع نیستیم، اظهار داشت: باید به دنبال بهینه سازی مصرف باشیم. بحث حاکمیت واحد انرژی بسیار مهم است تا بتوانیم موضوع انرژی را به صورت یکپارچه و منسجم دنبال کنیم.

وی ادامه داد: بحث انرژی به برخی وزارتخانه ها برمی گردد. درست است که متولی اصلی وزارت نفت است و وزارت نیرو و سازمان انرژی اتمی به عنوان یکی از متولیان امر شناخته می شوند، اما وزارت مصرف غالب، وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

نماینده مردم سروستان در شورای اسلامی افزود: وزارت حراست به دلیل کارخانه های انرژی بر و از سوی دیگر به دلیل تولید دستگاه های غیراستاندارد نقش مهمی در مصرف انرژی دارد. محصولات این حوزه مانند بخاری، مشعل و خودرو به طور مستقیم بر مصرف انرژی و مصالح ساختمانی که امروزه تولید می شوند و به طور غیرمستقیم از ساختمان های ما استفاده می کنند، تأثیر می گذارند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: وزارت حراست یکی از ارکان اصلی برای بهینه سازی مصرف انرژی است. پیشنهاد ما ایجاد یک معاون راهبردی رئیس جمهور در انرژی است که بتواند این موضوع را در همه وزارتخانه ها مدیریت کند.

رحیمی مظفری گفت: معتقدیم اگر وزارت نفت و نیرو هم ترکیب شود مشکل حل نمی شود. سیستم های حمل و نقل شهری و بین شهری برای بهینه سازی مصرف انرژی بسیار مهم هستند. پارامترهای بار نیز مهم هستند. بحث مصرف در کشاورزی نیز از مواردی است که باید به آن توجه شود. تمامی این پارامترها باید در مدیریت واحدهای انرژی در نظر گرفته شود تا از شدت مصرف انرژی کاسته شود. قطعا به دنبال این هستیم که این اهداف در برنامه هفتم توسعه ظاهر شود.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا