مؤلفه‌های قانون مطلوب عفاف و حجاب – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، رضا بخشلو پژوهشگر حوزه قانون گذاری در یادداشتی درباره مولفه های قانونی عفاف و حجاب آرمانی اظهار داشت: تکلیف قانونی رعایت حجاب شرعی از روز اول بعد از آن پیگیری شده است. پیروزی انقلاب اسلامی و در راستای تحقق خواسته های امام راحل (ره) مدتی است که در قوانین رسمی کشور منعکس شده است.

تصویب نهادهای رسمی و قوانین کشوری مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد.

دسته دوم جرم انگاری عدم رعایت حجاب اسلامی است که مهمترین مصداق آن تبصره ماده (638) کتاب پنجم ق.م.ا. متأسفانه هر دو دسته از مواد قانونی به هدف خود نرسیده اند و هر یک به دلایل متعددی قادر به تحقق این هدف نیستند. اگر چه آسیب شناسی چرایی تحقق نیافتن هدف قانون نیاز به بحث مفصل دارد و در این جمع بندی قابل انجام نیست، اما با توجه به ارائه لایحه عفاف و حجاب و اجماع قوای سه گانه بر لزوم تعدیل قانون. . در رابطه با عفاف و حجاب لازم به نظر می رسد برای برخی از مهم ترین مولفه های قانون بهینه در این زمینه ذکر شود:

1. به ابعاد منفی و مثبت قوانین توجه کنید

قوانین فرهنگی دارای دو جنبه منفی و مثبت هستند. منظور از بعد مثبت، فعالیت برای تقویت فرهنگ رسمی مردم، از طریق نهادها، نخبگان، آموزش، رسانه ها و تبادل فرهنگی است. طراحی مکانیزم‌های تشویقی و هدایتی، تعریف ارزش‌های متعالی و تلاش برای سوق دادن جامعه به سمت این ارزش‌ها، رفع موانع دستیابی به ارزش‌های متعالی و آماده‌سازی بسترهای لازم برای تحقق ارزش‌های جامعه از نمونه‌های مثبت آن است. بعد قوه مقننه

البته پر واضح است که اثربخشی فعالیت های فرهنگی منوط به توجه ویژه در مراحل اجرایی و عملیاتی است و در نهایت می توان پیش بینی وظایف قانونی را گامی اولیه در این زمینه دانست. در واقع استفاده از بعد مثبت قوانین فرهنگی در مقایسه با بعد منفی اولین است. با این حال، اولویت استفاده از ابعاد مثبت قانونگذاری فرهنگی به این معنا نیست که استفاده کنندگان از ابعاد منفی قانونگذاری مستثنی شوند.

2. تعیین وظایف دقیق و روشن برای دستگاه اجرایی دولت

تعیین تکلیف قانونی برای نهادهای مختلف کشور یکی از متداول ترین و یقینا مشکل سازترین شیوه های قانون گذاری در شرایط کنونی نظام قانون گذاری کشور است. بر اساس بند (9) سیاست کلی قانونگذاری، قانون باید شفاف و قابل سنجش باشد. تعیین تکلیف نهادهای دولتی با عنوان کلی بدون تعیین زمان بندی و بدون مشخص شدن مراحل اجرا روشی است که تاکنون در این زمینه استفاده شده و کارآمد نیست. تعیین وظایف دستگاه باید ملموس، واضح و شفاف، با جدول زمانی و جزئیات منطقی باشد تا بتوان با استفاده از ابزارهای نظارتی انجام داد.

3. استفاده منطقی و متوازن از فناوری فعلی

استفاده از ابزارهای جدید برای مبارزه با بی قانونی نه اولین و نه تنها حجاب است. استفاده از دوربین در سطح شهر برای رسیدگی به تخلفات رانندگی و سایر جرایم از جمله جرایم مربوط به امنیت ملی از دیرباز در کشور رواج داشته و با توجه به دقت ابزار و ثبت جرایم و تخلفات، همچنین فواید زیادی داشته است. . طبیعی است که استفاده از این ابزارها با رعایت ملاحظات مربوط به موضوع حجاب توصیه می شود، اما استفاده انحصاری از این ابزارها غیر منطقی است و ممکن است عقب مانده تلقی شود. درست مانند استفاده از روش های مختلف که در مواجهه با جرایم و سایر تخلفات پذیرفته شده است، این کار نیز باید با ابزارهایی که در دسترس است انجام شود.

4. توجه به نقش «مردم» در حفظ سلامت اخلاقی جامعه

یکی از مهمترین وظایف حکومت دینی، تسهیل در اجرای دستورات دینی است. امر به معروف و نهی از منکر دو مصداق مهم فرع دین است که شارع نباید فراموش کند. بدیهی است که این تکلیف شرعی مختص موضوع حجاب نیست و شاید به همین دلیل است که قانون مستقلی با عنوان حمایت از امر به معروف و نهی از منکر در نظام حقوقی ایران وجود دارد. اما قانون جدید در حوزه عفاف و حجاب نمی تواند اجبار به فراموشی را نادیده بگیرد باید در جهت رفع مشکل باشد.

دولت مردم و مجلس انقلاب که معتقد به «جمعیت» و «مردم‌محوری» هستند، باید به این نکته توجه کنند که راه‌حل‌های کاذب جایگزین راه‌حل‌های واقعی نمی‌شود. این مشکل بدون حضور و حمایت «مردم» حل نمی شود. بنابراین، طراحی سازوکار منطقی برای نقش عموم مردم در حفظ و صیانت از سلامت اخلاقی جامعه با رعایت سطح نظم عمومی و الزامات شرعی باید در قانون جدید عفاف و حجاب مورد توجه قرار گیرد.

5. قوانین مختلفی برای اهداف مختلف رفع حجاب وضع کنید

ارائه راه حل بهینه برای مشکل موجود، درک ماهیت و علت دقیق مشکل ضروری است. واضح است که اکنون کشف حجاب در جامعه ایران علل متعددی دارد که عوامل مختلف سیاسی را تا عوامل فرهنگی درگیر می کند. یکسان سازی انواع رفع حجاب در متن قانون، نوعی ساده اندیشی در مقام قانونگذاری است. برای رفع حجاب برای اهداف سیاسی و خرابکارانه و رفع حجاب برای سادگی و عدم اطلاع لازم است قوانین متفاوتی در نظر گرفته شود.

6. تفاوت انواع عدم رعایت حجاب اسلامی

روشن است که نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مدرسه ای نمی تواند پوششی غیر از حجاب اسلامی بشناسد، اما منطقی نیست که همان ضمانت اجرای عدم رعایت حجاب اسلامی را تعیین کند. حجاب و کفن و استفاده از لباس نیمه برهنه و آشکار کردن بدن. . قانون جدید باید موضوع اطمینان از اجرای متناسب برای مفروضات مختلف حجاب را در نظر بگیرد. شاید مهم ترین اشکال تبصره ماده (638) کتاب پنجم قانون جزا، ساده دانستن مشکل عدم رعایت حجاب اسلامی باشد.

7. تعیین مؤثرترین ضمانت اجرای پیشگیرانه برای قانون شکنان

یکی از مهم‌ترین الزامات تدوین قوانین جدید، در نظر گرفتن ضمانت‌های اجرایی مناسب برای کسانی است که با استفاده از فضای مجازی یا استفاده از ظرفیت اجتماعی، تخلفات قانونی را ترویج می‌کنند. اگر قانون جدید برای این دسته از افراد بازدارنده نباشد، این توافق دردی را دوا نخواهد کرد. تعیین ضمانت اجرایی مناسب برای این دسته از افراد یکی از نیازهای قانون جدید محسوب می شود.

دکمه بازگشت به بالا