لایحه مربوط حجاب و عفاف باید بازبینی شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، نشست خبری نخبگان در نقد لایحه عفاف و حجاب با حضور محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه، فیروز اصلانی مدیر گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق سیاسی دانشگاه تهران و محمدمهدی توکلی. ، وکیل و استاد دانشگاه مروز برگزار شد.

صادق کوشکی در این مراسم اظهار داشت: اگر فردی می خواهد ببیند بحث عفاف و لایحه حجاب کجاست باید مقدمه را بخواند.

وی افزود: نیروی انتظامی و وزارت کشور نکاتی درباره این لایحه دارند، انتقادات زیادی وجود دارد و لایحه نیاز به تغییر دارد.

لایحه عفاف و حجاب باید از اول بازنگری شود

کوشکی گفت: در مقدمه لایحه می بینیم که مشکلات زیادی وجود دارد. این لایحه شکسته شده است و باید این لایحه از ابتدا بازنگری شود. در مقدمه از شریعت خبری نیست و اساساً سکولار است. با حذف کلمه نظام اسلامی می توان این لایحه را به زبان فرانسه نوشت. آنچه در این لایحه نیامده این است که حجاب حکم خدا و حجاب اجماع فقهای شیعه و سنی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این لایحه دارای جزئیات حقوقی زیادی است، گفت: موازین حقوقی از نظر فقهی و حقوقی چیست که در این لایحه مشخص نشده است. فقدان تاورج است. در این لایحه حد حجاب چقدر است؟ اگر مثلاً خانمی کلاه بیسبال بپوشد آیا حجاب پیدا می کند؟

وی گفت: قانونگذار در این لایحه از پدیده ای تحت عنوان تخلف صحبت می کند که حد آن مشخص نیست. اگر به معنای حجاب شرعی است باید نوشته شود که مطابق ماده 638 با حجاب شرعی مطابقت ندارد، اما چنین نوشته ای وجود ندارد، نمی گویم این مشکل شعور است، بلکه کلمه ای مبهم است. . نوشته شده است که می توان آن را به هزاران تعبیر کرد، یا گفت، هزار او در آبی رفت.
کوشکی گفت: انشالله این اتفاق نمی افتد وگرنه بعضی از خانم ها می گویند مثلا کلاه بیسبال گذاشتم یا دستمال بستم و این یعنی حجاب. در هر صورت ابهام در قانون به معنای عدم اجرای قانون است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: روح شرع در مورد جرائم جنسی در لایحه کاملاً قابل مشاهده نیست و کاملاً اقدام متقابل است که هیچ بازدارنده ای ندارد و در این لایحه آمده است که اگر شخصی یک بار مرتکب تخلف شود. ، اخطار و پیامک و غیره. در صورت تکرار جریمه نقدی و چهار برابر یا بیشتر به دادگاه معرفی و جریمه خواهد شد. حالا با دوربین های پلیس مثل عقاب رفتار می کنیم. هر باند بلافاصله یک نفر را به صورت کسری شناسایی می کند و پیامکی ارسال می شود که در واقع این کمی نیست، بنابراین اجرای این قانون غیرممکن است که مثلاً یک نفر بگوید من برای کی به خانه شما می آیم. شام و شخص پاسخ می دهد “شنبه” یعنی هرگز.

این استاد دانشگاه گفت: مگر همه جای کشور دوربین نمی شود و مثلا همه در آرشیو پلیس فیلمبرداری دارند، شاید ده سال دیگر پوشش این دوربین ها 100 درصد نباشد الان در این قبض گفته می شود چند بار اگر حجاب پیدا کنید جریمه محسوب می شود یا مانع است؟

اسلام در مجازات به تنبیه و بازدارندگی می اندیشد

وی با اشاره به لزوم اجرای قانون گفت: در تهران پانسیون سگ داریم و مردم ماهیانه 5 تا 10 میلیون تومان برای نگهداری سگ هزینه می کنند و حتی برخی زیورآلات 140 میلیون تومانی می خرند، حالا شما. انتظار جریمه داشته باشید.» 2 تا 5 میلیون تومان برای حجاب یابی مشکل حل می شود؟! خب مردم فکر می کنند اگر دولت به بحث حجاب توجه کند نباید جریمه شود.

با اشاره به اینکه مفاد قانونی این لایحه در صورت تصویب مقایسه می شود، گفت: طبق ماده 543 اگر مغازه یا محل کسب شخصی توسط قانونگذار پلمب شود و خود شخص آن را پلمب کند از 6 تا 1 سال مجازات خواهد شد. یا طبق ماده 720 هرکس خودروهای پلاک را معدوم کند به حبس از سه تا دو ماه محکوم می شود، اما در این لایحه آمده است که هزار بار تخلف از دستور خدا در صورت پرداخت. برای آن مشکل حل می شود و مردم می گویند جمهوری اسلامی پول ندارند و می خواهند مثل طرح ترافیک از مشکل حجاب پولی دربیاورند.

از این گذشته، اسلام در مورد مجازات، اولاً سعی می‌کند فرد را مجازات کند، یعنی انسان را متوجه خطای خود کند، و هدف دوم پیشگیری است، اگر خطا شخصی باشد، مجازات همان مجازات است. در اسلام برای برخی از گناهان حد شرعی در نظر گرفته شده است، مقداری کفاره بین مردم و خداست، مثلاً انسان در خانه روزه می گیرد و کسی نمی بیند، کارش بعد اجتماعی ندارد و باید کفاره بدهد. اما اگر این شخص در ملاء عام روزه بگیرد، اگر چه مسافر باشد، عذابش زیاد می شود، ممکن است گناه کند، فقط جایش عوض می شود و بار اجتماعی در خانه نیست. همچنین اگر مثلاً در ملاء عام مشروب بنوشد، حدود و شرع مشخص است که در آن گناه می توان انجام داد، ممکن است مجازات متفاوت باشد و در اسلام برای مشکلات اجتماعی مجازات شدید در نظر گرفته شده است.

فرمود: از نظر خدا و تورات مقدس، بعضی از گناهان هر چند زیاد باشد، عذابی بزرگتر ندارد، مثلاً کسی را به ناحق بکشد و کسی را بکشد، عذابش قصاص است. حتی اگر هزاران نفر را هم بکشد، مجازاتش اعدام است و یک نفر را نمی توان سه بار اعدام کرد، حتی اگر یک نفر 3 هزار بار مجازات شود، باز هم یک بار اعدام می شود.

کوشکی گفت: اما خداوند عذاب فوق را برای یک دسته از گناهان در نظر گرفته است، گناهی است که در ملاء عام انجام می شود و مجازات مذکور مربوط به عفت عمومی و گناه جنسی از این دسته است. اگر شخصی با پرچم رنگین کمانی به دلیل ارتکاب جرم اجتماعی و حضور شاهدان و تجاوز به عفت، نفرین شده و وارد جمعی شود، مجازات آن است که از کوه پرتاب شود، یا زنده زنده سوزانده شود یا در کنار آن قرار گیرد. دیوارها و دیوارها بر سرشان تخریب است، در حالی که اگر یک نفر بمباران کند و 10000 نفر را بکشد، مجازات اعدام تیرباران می شود یا به دار آویخته می شود.

وی تصریح کرد: مجازات اعمال منافی عفت عمومی و روابط نامشروع، شدید یا مثلاً سنگسار است و شدیدترین حد ممکن اعدام در نظر گرفته می شود. مرگ با سنگسار تا دو ساعت هم به طول می انجامد، حال این سوال پیش می آید که چرا دین برای موضوع مجازات سخت، دردناک و حتی ناپسند دارد؟

وی افزود: اعمال منافی عفت عمومی و گناهان جنسی با هدف بازدارندگی مردم مجازات می شود نه مجازات، خداوند فرموده است که نجابت و عفت برای من بسیار مهم است، بنابراین شدیدترین مجازات در اسلام در امور جنسی عفت و حیا است.

نشان دهید که این مشکل روح فقه شیعه است و تا آنجا که من می دانم اهل سنت در این زمینه با ما اشتراکاتی دارند و می گویند: قوانینی که به حوزه طهارت، حجاب، حیا برمی گردد. عفت عمومی و مسائل جنسی از نظر فقه شیعه باید بازدارنده باشد، یعنی مردم جرأت انجام آن را نداشته باشند.

کوشکی گفت: مجازات عدم اجرای قانون در مرحله اول صدور پیامک و در مرحله دوم و سوم به بالا جریمه نقدی است. بیایید فرض کنیم که دوربین پلیس در کسری از ثانیه فرد را شناسایی کرده و پیامک ارسال می کند. آیا تمام مناطق کشور تحت پوشش دوربین پلیس قرار دارد؟ آیا تصاویر همه افراد در آرشیو پلیس وجود دارد؟

وی گفت: با همه اینها حتی اگر دوربین چهره ده هزار عامل را بشناسد فقط کسانی جریمه می شوند.

این استاد دانشگاه گفت: در نهایت این لایحه یک ماده صد شهرداری است که عملا جای خرید تخلف دارد و به همین دلیل هزار بار تخلف می شود. حتی امروزه، بسیاری از زنان حجاب را از ثروتمندان و پرداخت جریمه آسان می‌یابند.

کوشکی در ادامه گفت: در تهران پانسیون مخصوص سگ ها وجود دارد و عده ای با هزینه هنگفت ماهیانه سگ های خود را در این پانسیون نگهداری می کنند و مشخص است که پرداخت 3 و 5 میلیون برای بی حجابی برای آنها پیش پا افتاده است.

بعضی ها می گویند برای حجاب پول طلب می کنند مثل طرح ترافیک

ادامه: یکی می گفت مثل طرح ترافیک برای حجاب پول می خواهند و هر که پول دارد می تواند بی حجاب سفر کند.

این لایحه اختیارات پلیس را حذف می کند

کوشکی بیان کرد: این لایحه اقتدار پلیس را نیز خدشه دار می کند چرا که تنها عامل برخورد با بی حجابی دوربین است و همه افراد حاضر در محل نباید در موضوع حجاب دخالت کنند و پلیس هم نباید دخالت کند. در کل بحث حجاب

وی افزود: مردم وقتی می بینند که جزای نقدی تنها مجازات این تخلف است، احساس می کنند که این تخلف چندان برای نظام مهم نیست، در صورتی که مجازات تنها جزای نقدی باشد.

هشدارهای عادی سازی و جرم زدایی از حجاب

این منتقد لایحه حجاب و عفاف گفت: نمی خواهم بگویم نویسنده این لایحه عمدا این گونه عمل کرده است، اما اگر این لایحه تصویب شود به عادی سازی و جرم زدایی از اختراع حجاب منجر می شود. و اختراع حجاب یک اتفاق عادی و حتی ممنوعیت در پارک دیده می شود، کم است و مردم فکر می کنند که مسئولان از طریق این قانون فقط برای درآمدزایی هستند.

کوشکی گفت: سوال من از دستگاه قضایی این است که شما با تصویب این لایحه از آبروی خود نمی ترسید؟! چرا باید اعلام شود که دو ماه از خرید اینترنتی منع می شوید؟ واضح است که این مانع از آن نمی شود. یا مثلا بر اساس این لایحه صفحه شخص متخلف را در شبکه های اجتماعی مسدود می کنید؟ به هر حال با هر هویتی می توانید در تلگرام کار کنید. آیا شما از Guwa Sahabat Guwa آمده اید و صورتحساب را گرفته اید؟

گفت: آیا اینستاگرام قانونی است؟ مجازات ترویج برهنگی چه بخشی از این لایحه است؟ مجازات افراد باحجاب چیست؟ این یعنی حفظ حجاب؟

وی بیان کرد: از خلاءهای قانونی دیگر این است که برخی شرکت های غذایی با سوء استفاده از زنان تبلیغ می کنند و طبق قانون زنان جریمه می شوند اما شرکت جریمه نمی شود؟

هیچ کس جرات آسیب رساندن به سلامت عمومی را ندارد

کوشکی گفت: حجاب یابی سلامت جامعه را به خطر می اندازد بنابراین باید مجازاتی در نظر گرفته شود تا کسی جرات آسیب رساندن به سلامت جامعه را نداشته باشد.

وی با اشاره به محدودیت ها گفت: فرجه قدرت ندارد و سپاه، بسیج و … باید همکاری کنند. توقیف گذرنامه، توقیف گواهینامه و مصادره امکانات اجتماعی از موانع است. زندان جای این افراد نیست. آنها باید از خدمات خودداری کنند.

کوشکی گفت: دادگاه در اجرای ماده 638 قانون مجازات اسلامی ابایی نداشت. طبق قانون مکتوب، افراد باید مجازات شوند، اما اگر دادگاه به وظیفه خود عمل نکند، عمل را ترک کرده و مجازات نمی شود. این یک نقص جدی در مجلس و قوه قضائیه است. مردم سوال دارند که اگر دانشکده ققاغ به وظیفه خود عمل نکند چه باید کرد؟

علی کیهانیان دبیرکل جمعیت پندوکنگ انقلاب اسلامی نیز با اشاره به اینکه در این لایحه تاثیر آشکاری در تعیین ارزش ها وجود دارد، گفت: در لایحه عفاف و حجاب توصیه های نادرستی به دوستان خود کرده اند. و لایحه باید بازنگری شود.

وی به اغتشاشات سال گذشته اشاره کرد و گفت: با دانش آموزان زیادی صحبت کردیم و گفتند خود معلمان ما را تشویق به اغتشاش کردند و گفتند در مقابل نظام بایستیم. دانشجویان حضور ندارند، در این زمینه موثر نیست و نظارت لازم است.

کیهانیان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از سناریوهای رویداد جدید، جذب 29 هزار معلم ابتدایی و ورود به آموزش و پرورش بدون انتخاب دینی است، زیرا این انتخاب بر عهده بخش خصوصی و زنان بی اعتقاد به مبانی اسلامی است. بنابراین همه این مسائل باید با هم رصد و بررسی شوند.

دکمه بازگشت به بالا