رشت – آستارا و رشت – کاسپین؛ عقب‌تر از از وعده‌ها

آستارا | رشت

راه‌آهن رشت – آستارا که یکی از بخش‌های مهم کریدور شمال – جنوب است، با روسیه در دستور کار قرار گرفته است، اما پس از تأخیر، اجرای آن به سال جدید موکول می‌شود و از سوی دیگر، رشت- راه آهن کسپان که باید تا پایان سال 1402 به بهره برداری برسد اما به مرحله نهایی نرسیده است.

به گزارش میجیک، توسعه کریدورهای ترانزیتی برای دستیابی به جایگاه مناسب کشور در حمل و نقل بین المللی یکی از موضوعات مهم در سیاست کلی حمل و نقل و قانون برنامه هفتم توسعه و با توجه به اهمیت رشت – آستارا است. راه آهن بخشی از کریدور ریلی شمال – جنوب و یکی از مهمترین پروژه های ترانزیتی و تحول آفرین در توسعه راه آهن است که این پروژه در اولویت اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

محور ریلی رشت – آستارا به طول 164 کیلومتر یکی از پروژه های مهم ریلی کشور است که به گفته مسئولان عملیات اجرایی 12 کیلومتر از سمت آستارا و 10 کیلومتر از سمت رشت آغاز شده است. . همچنین قرار است بخشی دیگر از این پروژه با همکاری روسیه تامین مالی شود.

تیرماه در حاشیه نشست سه جانبه ایران، هند و روسیه که در تهران برگزار شد، قرارداد اجرای پروژه رشت – آستارا بین دو کشور ایران و روسیه امضا شد. 2024 آغاز خواهد شد.

وضعیت زیرساخت ها و همکاری های حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در جلسه ای در مهرماه 1402 مورد بحث و بررسی قرار گرفت و شهریار افندی زاده – معاون سابق وزیر راه و شهرسازی – بر اهمیت پروژه راه آهن رشت – آستارا برای توسعه ترانزیت در کریدور شمال – جنوب طرف روسی تلاش جدی برای تکمیل فاز طراحی و نهایی کردن قرارداد تجاری قبل از پایان سال جاری انجام داد.

افندی زاده همچنین گفت: پس از امضای قرارداد در اردیبهشت ماه، طراحی آن تقریباً 8 ماه زمان می برد و طبق برنامه ریزی ما، در پایان سال 2023، قرارداد اجرایی بین شرکت معرفی شده توسط ایران و شرکت معرفی شده توسط روسیه، انجام خواهد شد. انجام می شود و طراحی از سال آینده آغاز می شود. البته در این پروژه علاوه بر شبکه ریلی، تجهیزات و ناوگان نیز در قرارداد گنجانده شده است. دولت روسیه نیز علاقه زیادی به این پروژه دارد، زیرا جاده انتخاب شده برای هر دو کشور مفید است.

خیرالله خادمی – رئیس شرکت زیربنای حمل و نقل و عمران کشور – آبان 1402 از امضای طرح اجرایی راه آهن رشت – آستارا در نشستی با شرکت روسی خبر داد و گفت: پس از جلسات فراوان فنی و ویژه توسط کارشناسان هر دو. کشورها، نقشه راه همراه با اصلاحات خاص برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیرهای تدارکات و موافقت نامه های امضا شده توسط طرفین.

پس از آن مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – درباره آخرین وضعیت راه آهن رشت – آستارا گفت: اجرای پروژه رشت – آستارا با توافق با روسیه از ابتدای سال جدید آغاز می شود و توافق با ارمنستان برای اولین بار با شرکت ایرانی قراردادی به ارزش بیش از 200 میلیون دلار برای تکمیل کریدور گذرگاه شمال به جنوب منعقد شد.

با وجود این، خیرالله خادمی – رئیس شرکت زیربنایی و ساخت حمل و نقل کشور – در تازه ترین اظهارنظر خود در خصوص راه آهن رشت – آستارا گفت: برای سال جدید، «آغاز عملیات اجرایی مسیر مهم و راهبردی رشت – آستارا است. در برنامه کاری گنجانده شده است.” و به نظر می رسد شروع اجرای این پروژه در سال 1402 مقدور نباشد.

افتتاحیه رشت کاسپین به 1402 نرسید

از سوی دیگر یکی از پروژه هایی که قول راه اندازی در سال 1402 داده شد، پروژه راه آهن رشت – خزر است که اولین قسمت کریدور شمال – جنوب است و خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و جزو پروژه های ریاست جمهوری است. وعده در فوریه 1400. برای دیوانه است.

وزیر راه و شهرسازی در یک سال گذشته بارها به راه اندازی راه آهن رشت – خزر اشاره کرده است. وی در بهمن 1402 گفت: امیدواریم در فرصت باقی مانده تا پایان سال راه آهن رشت – خزر را راه اندازی کنیم که دریای خزر را به خلیج فارس متصل می کند و ارتباط بندر به بندر را فراهم می کند و نقش عملی ایفا می کند. در زمینه انتقال بار

خادمی همچنین افتتاح راه آهن رشت – خزر را یکی از ابرپروژه های سال 1402 خواند و گفت: با افتتاح این خط ریلی در کنار بزرگراه منجیل – رودبار بیش از 80 درصد از اهداف سال 1402 توسعه شبکه حمل و نقل کشور محقق می شود. وی در عین حال تامین مصالح پروژه راهسازی استان گیلان را به دلیل نبود معادن قرضه بسیار سخت دانست و گفت: کمبود زیرساخت ها و مصالح روسازی، شرایط جوی منطقه، کمبودها. دسترسی آسان به محل پروژه و تامین مالی به موقع از مهمترین مسائل احداث راه آهن رشت – خزر است.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت – خزر در سال 1384 آغاز شد اما از سال 1384 تا 1387 تنها سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار از سال 1387 آغاز شد. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت آن در حمل و نقل داخلی کالا. و مسافران در استان گیلان از نظر کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از شمال. قلمرو کشور تا خلیج فارس، آبهای آزاد بین المللی و سایر کشورهای همسایه ایران. اما در اسفند 1402 پیشرفت فیزیکی راه آهن رشت – خزر 97 درصد اعلام شد و باید دید چه زمانی راه اندازی می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا