با این راهکار کم خوابی را دور کنید

خواب | کم خوابی

آفتاب نیوز :

تحقیقات جدید منتشر شده در مجله اروپایی قلب و عروق پیشگیرانه نشان می دهد که فعالیت بدنی می تواند با برخی از اثرات منفی مرتبط با خواب بسیار کم و زیاد بر امید به زندگی مقابله کند.

بیش از 90000 بزرگسال در این مطالعه شرکت کردند که توسط دانشمندان بیمارستان مغز دانشگاه پزشکی گوانگژو در چین انجام شد.

دکتر Jihui Zhang، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت که افزایش سطح فعالیت بدنی خطر مرگ ناشی از خواب کوتاه یا طولانی را کاهش می دهد، که نشان می دهد اگرچه خواب کافی و ورزش برای طول عمر مهم است، اما فعال بودن باعث کاهش سلامت بالقوه می شود. عواقب. از عادات بد خوابیدن

در حالی که رابطه بین خواب، ورزش و سلامتی برای مدت طولانی مورد مطالعه قرار گرفته است، تعامل خاص بین فعالیت بدنی و مدت زمان خواب هنوز به طور کامل درک نشده است.

این مطالعه اولین مطالعه ای است که اثرات ترکیبی فعالیت بدنی و مدت خواب را بر خطر مرگ و میر بررسی می کند. مدت خواب شبانه به عنوان خواب کوتاه (کمتر از 6 ساعت)، خواب طبیعی (6 تا 8 ساعت) یا خواب طولانی (بیش از 8 ساعت) طبقه بندی شد و فعالیت بدنی به سه دسته کم، متوسط ​​و زیاد تقسیم شد. .

در طول دوره هفت ساله پیگیری، 3080 شرکت کننده فوت کردند که از این تعداد 1074 نفر به دلیل بیماری قلبی عروقی و 1871 نفر به دلیل سرطان جان خود را از دست دادند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که فعالیت بدنی می تواند به کاهش خطر مرگ مرتبط با خواب کوتاه و طولانی کمک کند. هدف محققان این بود که با بررسی حجم فعالیت و سطح فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید، بفهمند که چگونه فعالیت بدنی بر خواب و مرگ و میر تأثیر می گذارد.

این مطالعه عواملی مانند سن، جنسیت، قومیت، محرومیت، سطح تحصیلات، شاخص توده بدنی، رژیم غذایی، سیگار کشیدن و نوبت کاری را در نظر گرفت که می‌توانند بر این رابطه تأثیر بگذارند.

متخصصان دریافتند که در شرکت‌کنندگانی که فعالیت بدنی کمتری داشتند، خواب کوتاه و طولانی با افزایش 16 و 37 درصدی خطر مرگ به هر دلیلی مرتبط بود. با این حال، در افرادی که مقدار متوسط ​​​​ورزش می کردند، فقط خواب کوتاه مدت مضر بود و احتمال مرگ به هر دلیلی را تا 41 درصد افزایش می داد.

در میان شرکت کنندگانی که زیاد ورزش می کردند، مدت خواب با خطر مرگ مرتبط نبود. وقتی صحبت از مرگ قلبی عروقی به میان می‌آید، افرادی که کم‌خواب هستند با ورزش‌های کم‌شدت ۶۹ درصد افزایش می‌یابد که با ورزش‌های متوسط ​​تا شدید از بین می‌رود. برای مرگ ناشی از سرطان، افرادی که طولانی می خوابند و ورزش نمی کنند، 21 درصد بیشتر در معرض خطر هستند که با ورزش متوسط ​​یا شدید از بین می رود.

دکتر ژانگ گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که تلاش‌های ارتقای سلامتی که فعالیت بدنی و مدت زمان خواب را هدف قرار می‌دهند، ممکن است در جلوگیری یا به تاخیر انداختن مرگ زودرس در افراد میانسال و مسن‌تر مؤثر باشد».

نتایج این مطالعه بر اهمیت حفظ یک سبک زندگی سالم که شامل خواب کافی و فعالیت بدنی منظم است تاکید می کند. همانطور که درک ما از تعامل پیچیده بین خواب و ورزش همچنان در حال تکامل است، این یافته ها بینش های ارزشمندی را برای افرادی که به دنبال بهینه سازی سلامت و رفاه خود هستند ارائه می دهد.

دکمه بازگشت به بالا