تجربه سال های ۹۱ تا ۹۶ را در بازار مسکن طی می کنیم

یک کارشناس بازار مسکن گفت: دو سال است که در رکود هستیم و قیمت مسکن زیر نرخ تورم حرکت می کند. به نوعی تجربه سال 91 تا 96 را خواهیم داشت که 5 سال در رکود بودیم اما معتقدم این وضعیت پایدار نخواهد بود و ممکن است وضعیت بازار ملک تغییر کند. ورود حجم تقاضا ناشی از کسری هفت میلیون واحدی مسکن.

از تجربیات سال های 91 تا 96 در بازار مسکن خواهیم گذشت

حسن محتشم در گفت وگو با میجیک اظهار کرد: طبق گفته نمایندگان مجلس به کسری مسکن هفت میلیونی رسیده ایم که از حدود 9 سال پیش پیش بینی شده بود. در سال 1393 وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که اگر سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازیم در سال 1394 به نقطه سربه سر می رسیم و اکنون که یک سال تا رسیدن به افق باقی مانده است هنوز یک میلیون واحد ساخته نشده است. در سال و اکنون هفت میلیون واحد کسری داریم.

وی خاطرنشان می کند: در این 9 سال شاید سه میلیون واحد ساخته شده اما مطالبات جدیدی نیز اضافه می شود. این تقاضا ناشی از ازدواج طلاق رشد جمعیت جوان کشور و فرسودگی ساختمان هاست.

از تجربیات سال های 91 تا 96 در بازار مسکن خواهیم گذشت

این کارشناس مسکن تولید مسکن در سال های اخیر را بین 300 تا 400 هزار واحد مسکونی در سال عنوان کرد و گفت: ساخت و ساز طبق روال گذشته انجام شده اما پاسخگوی تقاضا نبوده است. از طرفی توزیع ساخت این واحدها با نیاز واقعی مطابقت ندارد. در سطح جامعه تقاضا برای واحدهای ارزان قیمت و کوچک است اما عرضه برای واحدهای گران قیمت و متراژ بزرگ ایجاد می شود.

محتشم با اشاره به میانگین قیمت مسکن در تهران که به رقم بی سابقه 88 میلیون تومان رسیده است گفت: معتقدم با انباشت تقاضا به میزان هفت میلیون واحد می تواند وارد بازار مسکن شود قیمت ها تغییر خواهد کرد. دوباره

وی هشدار داد: دو سال است که در رکود مسکن به سر می بریم که قیمت مسکن به زیر نرخ تورم رسید. یعنی قیمت مسکن ما نسبت به پارسال افزایش پیدا کرده اما نه به اندازه تورم. از جهاتی ما از سال 91 تا 96 را تجربه کردیم که 5 سال را در رکود گذراندیم و به یکباره در سال 97 قیمت مسکن جهش کرد و تقریبا تا سال 1401 ادامه یافت و بعد به رکود تبدیل شد. این رشد چهار ساله ناشی از تقاضای موثر نبود بلکه ناشی از تقاضای سرمایه بود. در حال حاضر دوره زمانی 1390 تا 1395 را تجربه می کنیم اما اینکه می گوییم «متری 88 میلیون تومان برای مسکن بسیار بالاست و ظرفیت افزایش بیش از این را نداریم» معتقدم این گفته منطقی نیست. اما با هر جابجایی قیمت خانه می تواند افزایش یابد.

ادامه مطلب

یکی از اعضای هیات مدیره کانون انبوه سازان استان تهران با اشاره به راهکاری برای کنترل بازار مسکن گفت: دولت باید جلوی کار بنگاه های مکرر را بگیرد و مستقیما در حوزه مسکن مداخله کند و کار را به عهده بگیرد. بخش خصوصی.” دولت می تواند در مواردی از جمله صدور مجوز ارائه خدمات و مشوق ها به سازندگان برای شروع تولید مسکن تسهیلات و تسهیلات ارائه دهد. اگر این اتفاق بیفتد تقاضای واقعی به تدریج افزایش می یابد و می توان انتظار ثبات قیمت مسکن در سال های آینده را داشت.

محتشم تصریح کرد: کاهش قیمت ها در برخی موارد بیانگر وضعیت واقعی بازار مسکن نیست. برخی از فروشندگان به پول نقد نیاز دارند و ممکن است واحدها را کمتر از قیمت تمام شده بفروشند. از طرفی ما در شرایط خاص سیاسی – اجتماعی قرار داریم. این وضعیت ناشی از وضعیت منطقه است و در این شرایط معمولا خانه به دلیل نقدینگی کم جذابیت خود را از دست می دهد. بنابراین سرمایه گذاران وارد این عرصه نمی شوند. تقاضای واقعی و موثری وجود ندارد که می تواند منجر به رکود و حتی کاهش قیمت شود اما من مطمئن هستم که این وضعیت دوام نخواهد داشت.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی قیمت سکه و ارز به دلیل نقدینگی بالا افزایش یافته است. مسکن در رکود و بازار سهام سقوط کرده است.

از تجربیات سال های 91 تا 96 در بازار مسکن خواهیم گذشت

این کارشناس بازار مسکن تاکید می کند: از وزارت راه و شهرسازی و خانم صادق ملواجرد انتظار داریم نسبت به قبل کمی تغییر سیاست داده و شیوه تعامل با انبوه سازان را در پیش بگیرند. شاید اگر جدول انبوه سازان در وزارت خانه گذاشته شود نیمی از مشکلات حوزه مسکن حل شود. وی گفت: 800 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن پول داده اند و باید به آنها واحد بدهیم. اما سوال من این است که دیگران چه می خواهند؟ دولت باید تکلیف هفت میلیون نفر را مشخص کند.

به گفته محتشم اگر وزارت راه و شهرسازی کارگروهی متشکل از کارشناسان سازندگان و مسئولان این وزارتخانه تشکیل دهد می تواند با نظارت این وزارتخانه و نمایندگان آن گام های موثری برای رفع مشکل و تولید و تامین مسکن بیشتر بردارد. . بخش مسکن و ساختمان

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا