گلریزان ۸۱ میلیارد دلاری در نبرد جهانی تراشه

سامسونگ | هوش مصنوعی

ابرقدرت ها به رهبری ایالات متحده و اتحادیه اروپا حدود 81 میلیارد دلار برای تولید نسل جدید نیمه هادی ها برای تشدید تقابل جهانی با چین برای برتری در زمینه تراشه ها اختصاص داده اند.

به گزارش میجیک، این 81 میلیارد دلار اولین موج تقریباً 380 میلیارد دلاری است که دولت های سراسر جهان برای افزایش تولید ریزپردازنده های قدرتمندتر در اختیار شرکت هایی مانند اینتل و TSMC تایوان قرار می دهند. افزایش بودجه، رقابت با پکن بر سر فناوری پیشرفته را به نقطه حساسی رسانده است که آینده اقتصاد جهانی را شکل خواهد داد.

جیمی گودریچ، مشاور ارشد امور چین و فناوری استراتژیک در شرکت رند، گفت: “شکی نیست که ما از مرز رقابت فناوری با چین، به ویژه در زمینه نیمه هادی ها عبور کرده ایم. هر دو طرف این موضوع را به یکی از موضوعات تبدیل کرده اند. اهداف استراتژیک ملی آنها

آنچه به عنوان نگرانی در مورد پیشرفت سریع چین در بخش الکترونیک آغاز شد، در طول همه‌گیری ویروس کرونا به وحشت گسترده تبدیل شد، زیرا کمبود تراشه اهمیت این قطعات کوچک را برای امنیت اقتصادی نشان می‌دهد. اکنون همه چیز از احیای تولید فناوری آمریکایی گرفته تا ادعای برتری در هوش مصنوعی و ایجاد تعادل در صلح در تنگه تایوان در خطر است.

هزینه های ایالات متحده و متحدانش برای تولید تراشه ها نشان دهنده چالش جدیدی برای سیاست صنعتی چند دهه ای پکن است. البته چالشی که سال ها طول می کشد تا به ثمر بنشیند. سیل کمک‌ها خطوط مقدم جنگ تجاری آمریکا و چین را دشوارتر کرده است، از جمله در جاهایی مانند ژاپن و خاورمیانه. همچنین به اینتل کمک کرد که زمانی از نظر تولید تراشه رتبه اول را داشت اما در سال‌های اخیر جایگاه خود را نسبت به رقبایی مانند Nvidia و TSMC از دست داده است.

برنامه های سرمایه گذاری در آمریکا به نقطه بحرانی رسیده است. ماه گذشته، مقامات ایالات متحده از کمک مالی 6.1 میلیارد دلاری برای Micron Technology، بزرگترین سازنده تراشه های حافظه کامپیوتری ایالات متحده، رونمایی کردند. این آخرین کمک مالی چند میلیارد دلاری برای تجهیزات پیشرفته ساخت تراشه در ایالات متحده است که تعهدات کمک مالی برای شرکت هایی مانند اینتل، TSMC و سامسونگ الکترونیکس را به 33 میلیارد دلار می رساند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، که با امضای قانون علم و تراشه 2022، راه را برای این منبع مالی هموار کرد و در مجموع 39 میلیارد دلار برای شرکت های تولید تراشه، با وام ها و ضمانت هایی به ارزش 75 میلیارد دلار به اضافه اعتبار مالیاتی، وعده داد. تا 25 درصد آن را جذاب تر کرده است. این در مرکز تلاش‌ها برای احیای تولید داخلی نیمه‌رساناها – به‌ویژه تراشه‌های پیشرفته – و ایجاد پروژه‌های جدید برای متقاعد کردن رای‌دهندگان است که در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر دوباره سزاوار آن هستند.

در این سرمایه گذاری، آمریکا نه تنها به دنبال رویارویی با چین است. چین هنوز چندین نسل از دیگر کشورها در فناوری پیشرفته نیمه هادی عقب است. آمریکا همچنین قصد دارد شکاف ده‌ها ساله در مشوق‌های دولتی را برای تایوان و کره جنوبی که این کشورها را به مراکز صنعت تراشه تبدیل کرده است، ببندد.

این جنجال ها به رقابت بین ایالات متحده و متحدانش در اروپا و آسیا دامن زده است که به دنبال سهمی از تقاضای فزاینده برای قطعاتی هستند که به پیشرفت هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی کمک می کند.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، که بر امور نیمه هادی های دولت نظارت دارد، ماه گذشته در کنفرانسی در واشنگتن گفت: «تکنولوژی با سرعتی سریع در حال پیشرفت است. دشمنان و رقبای ما کند حرکت نمی کنند. آنها سریع حرکت می کنند، بنابراین ما باید سریع باشیم.

برنامه سرمایه گذاری اروپا: قابل توجه اما کافی نیست

در سراسر اقیانوس اطلس، اتحادیه اروپا برنامه 46.3 میلیارد دلاری خود را برای توسعه ظرفیت تولید محلی دارد. کمیسیون اروپا تخمین زده است که سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در این بخش بیش از 108 میلیارد دلار خواهد بود که عمدتاً برای حمایت از پایه تولید بزرگ است.

دو پروژه بزرگ در اروپا در آلمان هستند: یکی کارخانه 36 میلیارد دلاری اینتل با نزدیک به 11 میلیارد دلار یارانه برنامه ریزی شده در ماگدبورگ، و دیگری سرمایه گذاری مشترک TSMC به ارزش نزدیک به 11 میلیارد دلار، یعنی نیمی از بودجه دولت. با این حال، کمیسیون اروپا تائید نهایی کمک های دولتی را به هیچ کس نداده است و کارشناسان هشدار می دهند که سرمایه گذاری این اتحادیه برای دستیابی به هدف تولید 20 درصد از نیمه هادی های جهان تا سال 2030 کافی نخواهد بود.

سایر کشورهای اروپایی برای تامین مالی پروژه های بزرگ یا جذب شرکت ها با مشکل مواجه هستند. اسپانیا در سال 2022 اعلام کرد که نزدیک به 13 میلیارد دلار به بخش نیمه هادی اختصاص خواهد داد، اما به دلیل عدم وجود اکوسیستم نیمه هادی در این کشور، تنها مقدار کمی را به برخی از شرکت ها اختصاص خواهد داد.

هند و عربستان وارد بازی شدند

اقتصادهای نوظهور نیز می خواهند وارد بازی چیپ شوند. در ماه فوریه، هند سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری از صندوق دارایی دولتی خود را تصویب کرد، از جمله پیشنهاد گروه تاتا برای ساخت یک مرکز تولید تراشه بزرگ در این کشور. در عربستان سعودی، صندوق سرمایه گذاری دولتی به دنبال سرمایه گذاری قابل توجهی نامشخص در سال جاری برای ورود به بخش نیمه هادی ها در تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به سوخت فسیلی این کشور است.

در ژاپن، وزارت بازرگانی حدود 25.3 میلیارد دلار برای کمپین تراشه از ژوئن 2021 اختصاص داده است. از این مبلغ، 16.7 میلیارد دلار برای پروژه هایی از جمله دو کارخانه TSMC در کوماموتو و هوکایدو اختصاص یافته است. راپیدوس قصد دارد تا سال 2027 تراشه‌های منطقی 2 نانومتری تولید کند. فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، مجموع سرمایه‌گذاری 64.2 میلیارد دلاری از جمله سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را با هدف افزایش فروش داخلی تراشه به 96.3 میلیارد دلار تا سال 2030 هدف‌گذاری کرده است.

بر خلاف واشنگتن و توکیو، سئول از تأمین مالی مستقیم و یارانه خودداری کرده است و ترجیح می دهد به یک رهبر صنعتی ثروتمند تبدیل شود. در بخش نیمه هادی ها، دولت کره جنوبی نقش حمایتی در هزینه کردن حدود 246 میلیارد دلار، بخشی از چشم انداز گسترده تر برای فناوری های داخلی، از خودروهای الکتریکی گرفته تا روباتیک، ایفا می کند. این اقدامات توسط یک برنامه 7.3 میلیارد دلاری برای تراشه ها که توسط وزیر دارایی کره جنوبی در روز یکشنبه اعلام شده و اعلام خواهد شد، پشتیبانی خواهد شد.

اما خطر بالقوه تحت الشعاع قرار دادن افزایش حمایت دولت در سراسر جهان، اشباع تولید تراشه است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سارا روسو، تحلیلگر برنشتاین، گفت: این همه سرمایه گذاری در تولید که با سرمایه گذاری دولتی و نه سرمایه گذاری مبتنی بر بازار انجام می شود، در نهایت ممکن است به وضعیتی منجر شود که ظرفیت ما بیش از نیاز باشد. با این حال، این خطر با زمان مورد نیاز برای آنلاین کردن ظرفیت جدید برنامه ریزی شده کاهش می یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا