درآمدزایی به سبک «شهربانو منصوریان» و «صادق بوقی» بدون پرداخت مالیات

پوست | درآمدزایی

مرا بخوانید تا معروف بمانم و پول در بیاورم، اما نمی خواهید مالیات بدهم. این می تواند همان چیزی باشد که وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرهای اینستاگرام امروز در مورد آن صحبت می کنند. کسانی که به بهای تولید محتوای خاص و یا صرفاً به دلیل شناخته شده بودن، گروهی طرفدار پیدا کرده اند، دیگران همه اعمال و رفتار آنها را دنبال می کنند و این نیز عاملی است برای کسب درآمد به آسان ترین راه.

به گزارش میجیک، آنچه که با صرف کمی وقت و پیمایش در اکسپلورر اینستاگرام مشاهده می کنید، صفحات Creator فراوان برای اینفلوئنسرها و چهره های معروف و صفحات تجاری برای کسب و کارها است. تکلیف دسته دوم که از قبل مشخص است; ما با صفحاتی روبرو هستیم که محتوایی در مورد محصولات یا خدمات ارائه شده تولید کرده اند و مکانیسم های پرداختی را برای دریافت این خدمات یا محصولات تعریف کرده اند.

دسته دوم این صفحات معمولاً با کمی چاشنی از زندگی شخصی خود محتوایی را تولید می کنند که به سبک زندگی، آشپزی، حجاب، موسیقی، کتاب و … می پردازد و علاوه بر آن ممکن است تبلیغاتی نیز دریافت کند و با توجه به محتوا، کسب درآمد کند. آن ها تولید می کنند؛ البته شاید قسمت اول کمی سخت باشد اما تولید محتوا از زندگی روزمره و شخصی چندان سخت نیست و همین مشکل باعث شده در سال های اخیر با موجی از وبلاگ نویسان مواجه شویم که بدون انجام کار خاصی. ، تنها دلیل نمایش زندگی شخصی در فضای مجازی کنجکاوی مخاطب در مورد داستان هایی است که ممکن است واقعی نباشند و صرفا برای جذب بیننده بیشتر طراحی شده باشند.

مرا ببین تا تجارت کنم!

کار این نوع صفحات وبلاگ ساده به نظر می رسد، آنها از هر چیزی که دارند، بدون تعهد به مکان خاصی پول در می آورند. دختران جوانی که به محض ازدواج با ایجاد صفحه ای در اینستاگرام مرحله خرید جهیزیه را نشان می دهند و در مورد ازدواج و بچه دار شدن صحبت می کنند و مرحله طلاق را با مخاطبان کنجکاو و کسب درآمد اعلام می کنند تا کسانی که با توجه به روند کلمات یا قطعات، آهنگی که در این پلتفرم محبوبیت پیدا کرده است و احساس می کنند راه آسان تری برای کسب درآمد پیدا کرده اند. دقیقاً همانطور که اخیراً در ماجرای «صادق بوغی» دیدیم. پیرمرد 70 ساله به یکباره راه جدیدی برای درآمدزایی پیدا کرد و پذیرفته شد تا اینکه ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دعوت تصویری صادق بوقی از مردم برای حضور در گیلان فکر کرد. غرفه نمایشگاه گردشگری حتی از مسی چشمگیرتر است. !

با کمترین زحمت آن را دریافت کنید

بنابراین، با کمک این فضا، فرقی نمی کند که شما یک بچه 15 ساله باشید که تصمیم گرفته است قبل از مدرسه روتین پوست صبحگاهی خود را به اشتراک بگذارد، یا پیرمرد یا پیرزنی با نوه هستید. . برخی از جوک ها و آهنگ های خود را در صفحه قرار داده اند. حالا او دیده است که مادربزرگ یا پدربزرگ دلنشینش طرفدار پیدا کرده است. شما کشف کرده‌اید که چگونه می‌توانید با کمترین دردسر و در عین حال مشهور شوید، درآمد کسب کنید.

یک انجمن رایگان برای بحث های پرهزینه

اگرچه این تنها یک روی سکه است. در سوی دیگر ماجرا، افرادی هستند که به دلیل بستری که فضای مجازی در اختیار علاقه مندان قرار می دهد، مقبولیت نسبی پیدا می کنند و به همین دلیل گاهی به دنبال کننده ها نیز اشاره می شود. نقطه شروع مشکل زمانی است که این فرد بدون داشتن تخصص و اطلاعات در مورد یک موضوع خاص شروع به تجویز و اظهار نظر می کند که می تواند آسیب و هزینه برای جامعه به همراه داشته باشد.

فرآیند نظارت بر این صفحات عموما بر عهده پلیس فتا است اما بسته به نوع فعالیت یا انجام وظیفه مشخص، ساترا، سازمان فضای مجازی وزارت آموزش و پرورش و … فرآیندی که مانع از انتشار محتوای مجرمانه می شود، اما قطعا نمی تواند مانع از انتشار مطالبی شود که در درازمدت می تواند سبک زندگی افراد را تغییر دهد.

قوانینی که رعایت نمی شود

در این میان ممکن است مالیات در کنار نظارت و کنترل بر این صفحات، یکی از اقداماتی باشد که می تواند از رشد روند ایجاد این صفحات جلوگیری کند، اما در این زمینه به نظر می رسد که سازوکار انجام نشده است. به درستی توضیح داده شده است. در روزهای اخیر اعتراض شهربانو منصوریان – فعال ووشوکار و فضای مجازی – با نزدیک به یک میلیون دنبال کننده به فراخوان اداره کل مالیاتی استان تهران و درخواست این اداره برای ارائه توضیح در مورد میزان قابل توجهی که داشته است. به حساب این ورزشکار واریز شده است، تکرار شده است. او موضوع مالیات بر وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها را مطرح کرد.

نمایندگان شورای اسلامی در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ تصویب کردند که از درآمد کاربران فضای مجازی که علاوه بر فعالیت عادی در صفحات خود تبلیغ می کنند و کسب درآمد می کنند، مشمول مالیات می شود. بر این اساس، بر اساس بخشنامه اجرایی بند y تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 در سراسر کشور، درآمد کاربرانی که بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه کاربر محور از سایت های تبلیغاتی دارند مشمول مالیات بر درآمد است. ; همانطور که وزیر اقتصاد در روزهای گذشته درباره مالیات وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها اعلام کرده بود: مالیات این افراد در بودجه لحاظ شده است که 551 کاربر شناسایی و مشمول ضوابط بودجه 1401 هستند که از این تعداد 131 فعال درآمد بیشتری دارند. بیش از 2300 میلیارد تومان و تلاش وزارت اقتصاد برای اجرای قانون مذکور است. البته بسیاری از این افراد قانون را رعایت نمی کنند پیگیری هایی برای اجرای قانون انجام شده است.»

فیلتر می کنند و مالیات می خواهند!

البته این مشکل در ابتدا دشمنانی نیز داشت; برخی معتقدند تعداد فالوورها معیار مناسبی برای دریافت مالیات نیست و برخی دیگر معتقدند این پلتفرم به رسمیت شناخته نمی شود و حتی مکانیزمی برای فیلتر دارد، چرا باید از درآمد حاصل از فعالیت و تبلیغات مالیات بپردازند. در هر چند که به نظر می رسد هر دو مورد به هیچ وجه از میزان پول به دست آمده در این مکان کم نمی کند. از طرفی ممکن است با این قانون، فعالیت صفحات با بیش از 500 هزار فالوور بهتر مدیریت شود (البته هنوز نظارت دقیقی بر محتوای غیر مجرمانه وجود ندارد). اما مشخص نیست چه اتفاقی برای صفحاتی که کمتر از 500000 فالوور دارند و همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد، خواهد آمد.

با تمام این جزئیات، تأثیر این صفحات بر روی افراد همچنان ادامه دارد. تاثیرات تغییر سبک زندگی، ترویج مصرف گرایی، ایجاد نگاه مقایسه ای بین زندگی افراد عادی و وبلاگ نویسان و… تنها بخشی از آن است.

مزایای اینستاگرام برای کسب درآمد

در این رابطه امان الله قرایی مقدم – استاد دانشگاه خوارزمی و جامعه شناس – در گفت وگو با میجیک. وی در خصوص علت گرایش مردم به کسب درآمد از طریق ایجاد صفحه در اینستاگرام گفت: مردم برای کسب درآمد از طریق اینستاگرام نیازی به اجاره مغازه، خرید کالا و … ندارند و در عین حال برخی از آنها , که بیش از 500000 دارند او هیچ پیرو ندارد، مالیاتی بر آنها تعلق نمی گیرد. بنابراین، به نظر می رسد صفحات اینستاگرام ساده ترین راه برای فروش محصولات یا تبلیغات هستند.

وی با تاکید بر اینکه کسب درآمد از اینستاگرام به ایران محدود نمی شود و در سایر نقاط دنیا شاهد فعالیت این صفحه هستیم، گفت: افراد می توانند از این طریق در خانه کار کنند، بدون اینکه مشکلات کاری واقعی زیاد باشد.

جهان فضای مجازی را تسخیر می کند

قرایی مقدم معتقد است اکنون فضای مجازی همه چیز را تسخیر کرده است و ادامه می دهد: مردم یا فالوورها نیز این مکان را دوست دارند و ترجیح می دهند در این مکان وقت بگذرانند یا خرید و خدمات دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید قوانین خاصی برای فعالیت در این صفحه اینستاگرام وجود داشته باشد، گفت: اما مشکل اینجاست که دنیا در حال تسخیر فضای مجازی است و ممکن است راه هایی برای دور زدن هر قانونی وجود داشته باشد. این فضا به زندگی انسان کمک کرده، اما در عین حال تخریب خاص خود را دارد.

قوانین لازم است اما …

این جامعه شناس در عین حال نکته مطرح شده از سوی برخی از صاحبان صفحات اینستاگرام با بیش از 500 هزار فالوور را مبنی بر اینکه چرا از یک پلتفرم فیلتر شده مالیات دریافت می کنند، می داند و می گوید: وقتی پلتفرم فیلتر می شود، مالیات چگونه است آیا تاسیس شده است؟ ضمن اینکه من با لزوم وجود قوانین خاص برای فضاهای مجازی موافقم، نکته ای که صاحب این صفحه مطرح می کند نیز معتبر است.

وی با بیان اینکه نظریه «تمدن نفسانی و مادی» در جامعه شناسی است، تصریح کرد: ذهنیت انسان تاکنون سه تغییر کرده است، از ذهنیت عقلانی به ذهنیت شهودی و سپس به ذهنیت مادی که اکنون در دوره سوم خود قرار دارد. . در این ذهنیت، ظاهر افراد آنها را تعریف می کند، زیرا افراد شناخت عمیقی از یکدیگر ندارند و حضور در فضای اینستاگرام می تواند بستری برای خودنمایی و افشای آنچه انتخاب می کنند برای دیگران باشد. در این مکان بحث خوداتکایی باز می شود که باعث می شود فرد برای دیگران شناخته شود و بستری برای کسب درآمد با استفاده یا سوء استفاده شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا