برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

کدام قهوه ها کافئین بیشتری دارد

آیا شما هم در در حین نوشیدن قهوهبه فکر فرو می روید و این سوال را از خود می پرسید؟ “کدام قهوه بیشتری دارد؟ یا کدام قهوه انرژی بیشتری دارد؟” ممکن است انتخاب اولتان اسپرسو باشد یا یک ؟! یا شاید هم فکر می کنید قهوه دستگاه قهوه ساز بیشتری دارد؟ آیا میزان برشته شدن یا رست شدن آنها هم موثر است؟ البته انتظار نداشته باشید یک فنجان قهوه به شما بدهیم و بگوییم “اینجوری درست کنی بیشترین رو داره” حتما ابتدا مطلب کافئین و تاثیرات آن بر مغز +ویدیو را مشاهده کنید! عوامل مختلفی در میزان کافئین قهوه تاثیر می گذارد. مانند میزان برشتگی قهوه، حجمی که برای هر فنجان در نظر میگیرید،  متد دم‌آوری، نوع دانه‌ها، مقدار پودر مصرفی و حتی مقدار زمانی که برای دم‌آوری صرف می کنید!

تاثیر میزان برشتگی بر کافئین

در تفکر عامیانه در خصوص برشتگی قهوه، بر این باور اند که قهوه تیره برشته شده جزو قویترین قهوه ها محسوب می شود و کافئین بیشتری دارد! برخی دیگر هم فکر می کنند قهوه روشن برشته شده کافئین بیشتری دارد! باید بگوییم تقریبا هر دو تفکر اشتباه است! قضیه به این سادگی ها هم نیست! رست تیره تر سبک تر است و به اعزای هر گرم تعداد دانه بیشتری را شامل می شود وقتی شما برای تهیه قهوه، مقدار پودر قهوه مورد نظر خود را، بر حسب حجم اندازه گیری می کنید (مثلا یک پیمانه) قهوه با برشتگی روشن تر کافئین بیشتری دارد. به این دلیل که تعداد دانه های بیشتری را شامل می شود. (یعنی یک پیمانه تیره تر و یک پیمانه روشن، روشن برنده است!)

اما وقتی برای اندازه گیری میزان پودر قهوه، وزن پودر مصرفی را در نظر می گیرید، رست تیره تر کافئین بیشتری دارد. دلیل این اتفاق این است که در وزن مساوی تعداد دانه های برشته تیره بیشتر می شود. دیدید گفتم پیچیده تر از این حرف هاست! اگر این گونه نگاه کنید بهتر متوجه می شوید. یک فنجان پر از دانه های قهوه با برشتگی روشن از یک فنجان قهوه برشته تیره، کافئین بیشتری دارد. (وزن قهوه روشن تر بیشتر است. در نتیجه در یک لیوان مساوی تعداد دانه های بیشتری از برشته روشن تر قرار دارد) دانه های تیره تر حجیم تر هستند، در لیوان برشته تیره تعداد کمتری دانه قهوه وجود دارد و وزن کمتری نیز دارد.

تاثیر روش های دم آوری

تفکر قالب این گونه است که یک فنجان قهوه اسپرسو کافئین بیشتری نسبت به یک فنجان قهوه فرانسه دارد. اما این گونه نیست. یک فنجان اسپرسو با ۴۲ گرم وزن “توجه کنید ۴۲ میلی گرم”، ۶۰ الی ۸۰ میلی گرم کافئین دارد. اما یک فنجان قهوه از دستگاه قهوه ساز، با وزن ۲۲۶ گرم، ۷۰ تا ۱۴۰ میلی گرم کافئین دارد. اما اگر این گونه حساب کنیم، اسپرسو کافئین بیشتری دارد. اسپرسو برای هر ۳۰ گرم ۴۳ تا ۵۵ میلی گرم کافئین دارد. و این یعنی قهوه ی دستگاه مباشی 2033  به اعزای ۳۰ گرم نوشیدنی، تنها ۹ الی ۱۸ گرم کافئین دارد.

بنابراین کدام نوع دم آوری کافئین بیشتری دارد؟

یک شات اسپرسو دابل که در صدر پرکافئین ترین قهوه های حال حاضر قرار گرفته است، کافئین بیشتری از قهوه ی تهیه شده با دستگاه (با توجه به حجم فنجان) دارد اما اگر باز هم می خواهید پا را فراتر بگذارید می توانید از قهوه های ربوستا برای دستگاه قهوه ساز استفاده نمایید. جای قهوه ترک و آیس کافی در تصویر بالا خالی است این دو قهوه از فیلتری هم کافئین بیشتری دارند. توجه داشته باشید موارد تصویر بالا به صورت تقریبی فقط برای درک کمتر یا بیشتر بودن در نظر گرفته شده است. مقایسه کافئین قهوه ترک و اسپرسو در مقایسه کافئین قهوه ترک و اسپرسو باید گفت: اغلب مردم تصور می کنند اسپرسو از یا ترک پر کافئین تر است. اما این باور از کجا می آید؟

تصور عموم مردم اینگونه است که هر چه تیره تر و تلخ تر کافئین بیشتر؟! خب باید بگوییم اینگونه نیست. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم به این موضوع بستگی دارد که قهوه خود را وزن کنید یا حجمی بریزید! معمولا در ایران برای قهوه ترک از دانه های  از قهوه ربوستا استفاده میکنند اما برای نوشیدنی های اسپرسو معمولا ترکیبات 70 30 و … استفاده میکنند که ربوستای بیشتر به معنی کافئین بیشتر است! خب تا به اینجای کار قهوه ترک یکی جلوتر! نکته ای که در دم اوری وجود دارد زمان درگیری آب با قهوه است که قهوه ترک باز هم زمان درگیری با آب بالایی دارد…شد دو عدد! لابد میپرسید چرا؟ خب قهوه زمان بیشتری با آب درگیر است و کافئینش در آب رها میشود. در پایان به طور خلاصه برای یافتن این که کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؟ یا کدام قهوه انرژی بیشتری دارد به موارد زیر توجه کنید

  • نوع دانه قهوه – عربیکا یا روبوستا؛
  • روش دم آوری قهوه – فیلتری (چکه ای)، اسپرسو، کلد برو و غیره؛
  • نوع رست قهوه – لایت، مدیوم یا دارک؛
  • وزن دان یا پودر مصرفی

همچنین برای دست یافتن به کافئین بالاتر می توانید با آسیاب کردن قهوه در ریزترین حد خود و افزایش ، افزایش زمان خیساندن قهوه یا عصاره گیری در دمای بالاتر، عصاره گیری کافئین را به حداکثر برسانید. در آخر باید خاطر نشان کرد همیشه پر کافئین ترین قهوه دلچسب ترین قهوه نیست سعی کنید از نوشیدن این دانه دلچسب لذت ببرید. برای اینکه بدانیم کدام قهوه کافئین بیشتری دارد باید به عوامل زیادی درباره قهوه پرداخته شود. باید به حجم قهوه ای که برای فنجان خود در نظر میگیرید، میزان برشتگی قهوه، نوع دانه قهوه و روش دم آوری و مقدار پودر مصرفی و حتی مقدار زمانی که برای دم آوری قهوه صرف می‌گردد را در نظر داشته باشید تا میزان کافئین قهوه را دریابید.

پس با توجه به موارد ذکر شده، می‌توان میزان کافئین در فنجان قهوه را به چند عامل مهم نوع دانه قهوه، روش دم آوری و نوع قهوه ارتباط داد. از روش های متداول برای افزایش کافئین قهوه می توان به آسیاب کردن قهوه در بیشترین حالت ممکن و افزایش نسبت قهوه به آب و افزایش زمان خیساندن قهوه‌ و عصاره گیری در دمای بیشتر اشاره داشت. اما خیلی خلاصه درباره اینکه کدام قهوه کافئین بیشتری دارد باید بگوییم که قهوه ای که نسبت به حجم خود بیشترین مقدار کافئین را دارد قهوه اسپرسو می باشد که از دانه‌های روبوستا با درجه رست دارک تهیه شده باشد. حال در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با بررسی آیتم های مختلف و تاثیر گذار بر میزان کافئین قهوه بیشتر بدانیم.

نوع دانه قهوه و میزان کافئین آن نوع دانه قهوه و میزان کافئین آن در پاراگراف قبلی اشاره شد که نوع دانه قهوه و بیشتر بودن یا کمتر بودن میزان کافئین قهوه اثر می گذارد. از آنجایی که دارای دو نوع گونه از قهوه به نام عربیکا و ربوستا هستیم می‌خواهیم درباره میزان کافئین این دو نوع دانه قهوه بیشتر بدانیم. دانه عربیکا دارای کیفیت بهتر و بیشتری نسبت به دانه روبوستا است و شرایط کشت بسیار راحتی دارد که درنتیجه محصول ارزان‌تری هم حاصل میشود دانه های روبوستا تلخ تر و دارای قدرت بیشتری هستند، اما عربیکا طعم شیرین تر و ملایم تری دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که میزان کافئین در دانه روبوستا دو برابر دانه عربیکا است. پس اگر میخواهید نوع قهوه ای را انتخاب نمایید که دارای کافئین بیشتری باشد بهتر است از دانه‌های روبوستا انتخاب نمایید و یا ترکیبی از این دو دانه با میزان بیشتر روبوستا باشد. میزان کافئین قهوه در روش دم کردن قهوه از عوامل مهم تاثیرگذار در میزان کافئین قهوه روش دم کردن قهوه است که با توجه به بررسی ها و آزمایشات انجام شده متوجه شده‌ایم که قهوه اسپرسو دارای قوی ترین قهوه است زیرا روش درست کردن آن خاص و منحصر به فرد است. از نظر روش دم آوری قهوه و میزان کافئین آن، قهوه ترک در جایگاه بعدی قرار می گیرد و رتبه سوم را در میزان کافئین در عامل دم آوری قهوه میتوان به موکاپات داد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا