کاتالوگ های چاپی راهنمای کامل برای کسب و کارهای کوچک

بهترین نرم افزار و بروشور چیست؟

طراحی کاتالوگ برخلاف تصوری که ممکن است بعضی ها داشته باشند کاری کاملا تخصصی است. اگر شما با هدف بازاریابی قوی و افزایش فروش، قصد طراحی و چاپ کاتالوگ را دارید، حتما آن را به یک طراح متخصص بسپارید، زیرا کاتالوگ شما تنها در صورت داشتن یک طراحی حرفه ای و هوشمندانه و بر طبق اصول، شما را به هدفتان یعنی جذب مشتری و افزایش فروش می رساند.

چاپ | کسب و کار

چاپ | کسب و کار

جنس کاغذ در چاپ کاتالوگ از اهمیت بالایی برخوردار است و ما در www.takgift.com  اطلاعات دقیقی از نوع چاپ و کاغذ انتخابی را به شما انتقال می دهیم تا بهترین جنس کاغذ را برای چاپ کاتالوگ انتخاب کنید. امروزه چاپخانه‌های زیادی در سطح شهرها وجود دارد که آدم به واقع می‌ماند که کدامیک از آنها برای کارهای چاپی مناسب است.

همه‌ی ما اهمیت وجود کاتالوگ جهت بازاریابی در کسب خود را می‌دانیم اما قبل از انجام هر کاری در روند طراحی و چاپ کاتالوگ بهتر است محتوا، تصاویر مربوط به محصولات یا خدمات و نوع رنگ‌بندی کاتالوگ خود را مشخص کنیم؛ در این صورت اولین مرحله برای جاپ کاتالوگ جمع آوری محتوای مورد نیاز آن می‌باشد.

مراحل چاپ کاتالوگ

  • تهیه و تنظیم محتوای مورد نیاز از محصولات یا خدمات جهت چاپ در کاتالوگ

محتوا و متون نوشته شده در کاتالوگ ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های مورد نیاز در چاپ یک کاتالوگ حرفه‌ای به شمار می‌رود. پیشنهاد می‌شود توضیحات کاملی از محصولات یا خدمات خود را در کاتالوگ بیان کنید اما توجه داشته باشید که همواره مختصر بنویسید و از تکرار مکررات به صورت جدی بپرهیزید.

سعی کنید کلیدی‌ترین و مهم‌ترین توضیحات مربوط به محصولات یا خدمات خود را جمع‌آوری کنید تا خواننده مفهوم کلی کاتالوگ شما را درک کند تا با محتوای خود بتوانید مخاطبان خود را به یک مشتری بالقوه تبدیل کنید.

علاوه بر این اکثر خوانندگان به مطالعه تمام متون نوشته شده نمی‌پردازند و معمولا تیترهای صفحات را می‌خوانند، از این فرصت استفاده کنید و با استفاده از تیترهای جذاب و انگیزشی مخاطبان کاتالوگ را مجذوب محصولات یا خدمات خود نمایید.

  • تهیه تصاویر حرفه‌ای و با کیفیت از محصولات یا خدمات

تصاویر مورد استفاده در چاپ کاتالوگ یکی دیگر از موضوع‌هایی است که باید به آن توجه داشت. استفاده از تصاویر با کیفیت و اصولی تاثیر زیادی در جذب مخاطبان دارد به طوری که تصاویر زیبا و جذاب می‌توانند به راحتی مخاطبانتان را به سمت شما سوق دهند. شما میتوانید با عکاسی تخصصی صنعتی از محصولات خود و درج در کاتالوگ این جذابیت را برای مخاطب خود دو چندان نمائید.

  • انتخاب نوع رنگ‌بندی کاتالوگ منطبق با مخاطبان آن

نوع رنگ‌بندی یک کاتالوگ باید متناسب با مخاطبان کاتالوگ انتخاب شود پس برای این کار باید در ابتدا بازار هدف و مخاطبان خود را شناسایی کنید. به طور مثال اگر صاحب مهد کودکی هستید بهتر است از رنگ‌های شاد، جذاب و انگیزشی استفاده نمایید. علاوه بر این بهتر است رنگ‌بندی کاتالوگ خود را هماهنگ با برند خود انتخاب نمایید، این موضوع علاوه بر افزایش اعتبار برند شما باعث می‌شود تا مخاطبان مورد نظر، برند شما را راحت‌تر به یاد آورند.

  • انتخاب اندازه یا قطع کاتالوگ متناسب با محتوای موجود

قبل از طراحی کاتالوگ و پس از تهیه و تنظیم محتوا و تصاویر مورد نیاز جهت چاپ کاتالوگ، باید اندازه کاتالوگ را متناسب با محتوای موجود انتخاب کرد. در همین راستا یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از طراحی باید آن را در نظر گرفت اندازه و قطع کاتالوگ مورد نیاز می‌باشد چرا که در وحله اول طراح کاتالوگ باید چهارچوب‌های کاتالوگ را بداند و در مرحله بعد باید به این موضوع توجه داشت که این موضوع تاثیر مستقیم در هزینه چاپ کاتالوگ دارد. پیشنهاد می‌شود قبل از انتخاب اندازه کاتالوگ مورد نیاز با چاپخانه تماس حاصل بگیرید تا علاوه بر توصیه‌هایی جهت کاهش هزینه نسبت دور ریز کاغذ، بتوانید بهترین قطع مورد نیاز را برای کاتالوگ خود انتخاب نمایید.

طراحی کاتالوگ را می‌توان مهم‌ترین بخش در یک کاتالوگ دانست. همانطور که می‌دانید کاتالوگ‌های بسیاری چاپ و عرضه می‌شوند، اما بسیاری از این کاتالوگ‌ها به خاطر عدم طراحی اصولی و زیبا مورد استقبال مخاطبان قرار نمی‌گیرند. پس بهتر است کاتالوگ خود را به بهترین نحو ممکن متناسب با بازار هدف و مخاطبان خود، طراحی نمایید. در آخر در نظر داشته باشید که صرف زمان و هزینه بیشتر در این بخش می‌تواند باعث بهره‌وری بیشتر از تبلیغات شما شود

  • جلد کاتالوگ بهترین فرصت برای تاثیر گذاریه اولیه

جلد را متمایز کنید، قطعا این جمله که “هرگز یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنید” در مورد کاتالوگ ها صدق نمیکند.  همیشه جلد کاتالوگ بزرگترین شانس شما برای تاثیر گذاری اولیه است، برای جلد میتوان از رنگ های اسپات مانند نقره ای یا طلایی یا رنگ های پنتون که با حال و هوای کاتالوگ شما همخوان باشد استفاده کرد.

طراحی کلی و کیفیت پوشش کاتالوگ، افکت های بکار رفته مانند طلاکوب، یو وی موضعی یا برجسته سازی استراتژی تبلیغاتی اولیه است که مشتریان بالقوه را به خود جذب می کند، آنها را به سمت انتخاب کاتالوگ و مرور در آن سوق می دهد.

طلاکوب یا نقره کوب، یو وی موضعی، برجسته سازی، ایجاد برش یا امباس کردن جلد همه و همه اگر به جا و هوشمندانه استفاده شوند میتواند به این تاثیر گذاری بیافزایند. بیشتر مشتریان اولین تصویر از شما با دیدن جلد کاتالوگتان در ذهنشان نقش می بندد. نوع کاغذ مورد استفاده برای پوشش کاتالوگ باید ضخیم تر از کاغذ مورد استفاده در صفحات داخلی باشد.

  • انتخاب کاغذهای مورد نیاز جهت چاپ کاتالوگ

همانطور که می‌دانید کاتالوگ‌ها را می‌توان روی انواع کاغذها با گرماژ مختلف چاپ نمود. این موضوع کاملا بدیهیست که چاپ کاتالوگ با کاغذهایی با گرماژ بالاتر از هزینه بیشتری برخوردار است اما باید بدانید که استفاده از کاغذهایی که ضخامت بیشتری دارند، ارزش بیشتری برای مخاطبان نیز دارند.

در همین راستا باید به این موضوع نیز اشاره کرد که نوع کاغذ جهت چاپ کاتالوگ هم از تاثیر به سزایی برخوردار است پس بهتر است جهت چاپ کاتالوگ خود بهترین ضخامت مورد نیاز را انتخاب نمایید و از مرغوب‌ترین جنس کاغذ نیز استفاده نمایید تا چاپ روی کاغذ به بهترین نحو ممکن انجام شود.

در این خصوص می‌توانید با تماس با چاپخانه قبل از چاپ از مشاوره با اپراتور چاپخانه کمک بگیرید.

  • چاپ کاتالوگ متناسب با تیراژ آن

پس از طراحی کاتالوگ و نهایی شدن طرح‌های آن و پس از انتخاب متریال متناسب، چاپ کاتالوگ انجام خواهد شد. چاپ کاتالوگ را نسبت به زمان و تیراژ آن می‌توان به دو روش چاپ فوری (چاپ دیجیتال) و افست انجام داد.

اگر تیراژ کاتالوگ شما کمتر از ۵۰۰ عدد می‌باشد و زمان  چاپ برای شما مهم است  پیشنهاد می‌کنیم از چاپ فوری (چاپ دیجیتال) استفاده نمایید و در صورتی که تیراژ چاپ کاتالوگ شما بیشتر از این تعداد است می‌توانید از چاپ افست که هزینه مقرون به صرفه دارید استفاده نمایید؛ علاوه بر این باید بدانید چاپ به صورت افست از کیفیت بالاتری نسبت به چاپ دیجیتال دارد.

  • انتخاب روکش کاتالوگ در صورت نیاز

روکش صفحات کاتالوگ انواع متفاوتی دارد و معمولا برای زیبایی بیشتر یا محافظت از صفحات کاتالوگ به کار می‌رود. روکش سلفون براق، روکش سلفون مات و روکش ورنی  که هر کدام از ویژگی‌های خاص خود برخوردار هستند، به عنوان محبوب‌ترین روکش‌ها شناخته شده هستند و جهت مصارف مختلف کاربدهای مختلفی نیز دارند.

بیشتر اوقات این نوع روکش‌ها روی جلد کاتالوگ مورد استفاده قرار می گیرد و باعث می شود تا زیبایی و گیرایی کاتالوگ افزایش یابد.

  • برش کاتالوگ در ابعاد درخواستی

پس از چاپ کاتالوگ و در صورت نیاز استفاده از روکش روی صفحات کاتالوگ، مرحله‌ی برش انجام می‌شود. برش صفحات کاتالوگ یکی از حساس‌ترین اموری است که باید به آن توجه داشت که می‌تواند تاثیر به سزایی در صحافی کاتالوگ بگذارد چرا که در صورتی که برش کاتالوگ به درستی انجام نشود امکان دارد برخی از محتوا و تصاویر کاتالوگ نیز به اشتباه بریده شوند. در حال حاضر برش صفحات در چاپخانه های به روز با جدیدترین و بهترین دستگاه‌های موجود در دنیا و با کمترین میزان خطا انجام می‌شود.

  • صحافی کاتالوگ طبق روش درخواستی

پس از برش کاتالوگ مرحله  بعدی که باید انجام شود صحافی کاتالوگ است. صحافی کاتالوگ و چیدمان صفحات کاتالوگ با دقت زیاد باید صورت پذیرد. صحافی به صورت منگنه‌ای و شکل “ساده و لوپ” انجام میشود، همچنین صحافی با استفاده از چسب و ته دوخت از قدیمی ترین نوع صحافی به شمار می‌روند.

تمام کاتالوگ‌های چاپ شده توسط چاپخانه بسته بندی و به صورت کاملا دقیق انجام می‌شود. یکی از موارد مهم در چاپ کاتالوگ این است که کاتالوگ‌های چاپ شده در کمترین زمان و بدون هیچ مشکل و آسیبی در اختیار مشتریان قرار گیرد. بسته‌بندی دقیق علاوه بر حفظ کاتالوگ‌ها از آسیب‌های مربوط به جا به جایی باعث می‌شود تا حمل و نقل این کاتالوگ‌ها نیز به راحتی انجام .

در نتیجه :

استفاده از کاتالوگ می تواند در تبلیغات و فروش محصول بسیار مؤثر باشد و این امکان را به شما می دهد تا بتوانید خدمات و محصولات خود را با ظاهری زیبا و با دسته بندی مناسب به مصرف کننده ارائه دهید. کاتالوگ رابط بین تبلیغات و مصرف کننده است و برای انتقال پیام نقش مؤثری دارد  که مخاطب به راحتی با دیدن عکس و متون می تواند محصول یا خدمات شما در ذهن خود ثبت کند.

هر چقدر طراحی کاتالوگ زیبا باشد و چینش و استاندارهای طراحی رعایت شده باشد می تواند خروجی مناسبی در چاپ کاتالوگ و همچنین ارائه بهتر به مخاطبین را داشته باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا