مطالب عمومی

چرا عربستان نفت روسیه را می‌خرد؟

پایگاه آمریکایی Thinker می نویسد: «شاید بتوان ارسال نفت به عربستان را نمونه ضرب المثل قدیمی انگلیسی «ارسال زغال سنگ به نیوکاسل» (معادل ارسال زیره به کرمان) در نظر گرفت، اما عربستان دومین تولیدکننده نفت در جهان است. جهان، حجم قابل توجهی از نفت تولید می کند، دلیلی برای افزایش واردات نفت از روسیه بوده است و این نیز مضر بودن و بیهودگی تحریم های اعمال شده بر فروش نفت روسیه تحت لوای دولت جو بایدن را نشان می دهد. که به طور همزمان باعث افزایش قیمت نفت خام می شود.

نفت محصولی است که در بازار جهانی معامله می شود. تلاش برای محدود کردن فروش محصولات با امتناع از خرید نفت از تولیدکنندگانی مانند روسیه به این معنی نیست که نفت روسیه شامل یا ذخیره می شود. این فقط به این معنی است که نفت روسیه خریدار دیگری پیدا خواهد کرد که اندکی کمتر از آنچه روسیه بدون تحریم به دست می آورد، بپردازد.

اما در آینده کشورهایی که تحریم می کنند مجبور می شوند برای تامین نفت به جاهای دیگر بروند و از این طریق مجبور به پرداخت پول خواهند شد، بنابراین قیمت نفت در بازار جهانی افزایش می یابد. وقتی جو بایدن دوست دارد افزایش قیمت جهانی نفت را «افزایش قیمت پوتین» بنامد، منظورش این است.

در همین حال، عربستان سعودی به دلیل تحریم ها (و به عنوان یک موضوع جداگانه، محدودیت های دولت بایدن در اکتشاف، تولید و حمل و نقل نفت ایالات متحده) نفت روسیه را با تخفیف به قیمت های جهانی بالاتر خریداری می کند. عربستان سعودی از نفت روسیه به عنوان سوخت برای تولید برق استفاده می کند.

و زیبایی این وضعیت این است که اگر عربستان سعودی را در نظر بگیرید (کشوری که بایدن قبل از رفتن به آنجا برای افزایش تولید نفت قول تحریم آن را داده بود) می بینید که این کشور می تواند نفت مورد نیاز نیروگاه ها را تولید کند. استفاده می شود. نفت را در بازار جهانی بفروشد و قیمتی بالاتر از آنچه که به روسیه پرداخت می شد در کنار قیمتی بالاتر از قبل از تحریم ها دریافت کند.

به این ترتیب، روسیه برنده اینجاست زیرا تحریم ها را دور زد و برای صادرات نفت (و گاز) خود قیمت بیشتری نسبت به قبل از تحریم ها گرفت. عربستان سعودی نیز برنده می شود زیرا با قیمت بالاتری می فروشد و نفت ارزان وارد می کند. این کشور نفتی را که قبلا برای تولید برق در نظر گرفته شده بود با قیمتی بالاتر از هزینه واردات آن به فروش می رساند.

پس بازنده اینجا کیست؟ این من و شما و مصرف کنندگان نفت در سراسر جهان خواهیم بود، به ویژه در کشورهایی که روسیه را تحریم کرده اند.

تحریم‌ها در واقع خطرناک و احمقانه هستند، مانند بسیاری از ابتکارات سیاست خارجی دولت بایدن.»

311311

دکمه بازگشت به بالا