مطالب میجیک

چاقی ریسک شکستگی های استخوان را در زنان افزایش می دهد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگاران آنلاین مدیسون برای این مطالعه، محققان 20000 مرد و زن 40 تا 70 ساله در کانادا را از سال 2009 تا 2016 مورد بررسی قرار دادند. در یک پیگیری به طور متوسط ​​5.8 سال، 497 زن و 323 مرد دچار شکستگی شدند.

415 شکستگی ناشی از پوکی استخوان (لگن، ستون فقرات، مچ دست یا پاها)، 260 مورد در زنان و 155 مورد در مردان وجود داشت. 353 مورد شکستگی پا (مچ پا، پا، ساق پا)، 219 مورد در زنان و 134 مورد در مردان مشاهده شد. 203 شکستگی دست (مچ، بازو یا آرنج)، 141 مورد در زنان و 62 مورد در مردان وجود داشت.

در زنان، خط کمر بالاتر (نشان دهنده چربی بیشتر شکم) با خطر بالاتر شکستگی همراه است. به ازای هر 5 سانتی متر افزایش دور لگن، خطر شکستگی در هر ناحیه 3 درصد و خطر شکستگی ساق پا 7 درصد بیشتر بود. محققان دریافتند که رابطه بین شکستگی های کمر و مچ پا قوی تر است.

در زنان، شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) با خطر بالاتر شکستگی پا همراه است.

به عنوان مثال، در مقایسه با زنان با BMI 25، زنان با BMI 27.5 پنج درصد بیشتر در معرض خطر شکستگی و کسانی که BMI 40 داشتند، 40 درصد بیشتر در معرض خطر شکستگی قرار داشتند. در زنان با BMI 22.5، این خطر 5 درصد کمتر بود.

مشخص نیست که چرا چاقی با خطر بالاتر شکستگی در زنان مرتبط است. البته به گفته نویسندگان این مطالعه، شکستگی ها عموماً به دلیل زمین خوردن اتفاق می افتد که در افراد چاق بیشتر دیده می شود.

دکتر. آنی فردریک فیروزهسرپرست تیم تحقیقاتی مرکز تحقیقات کبک گفت: دور کمر بیشتر با شکستگی در زنان مرتبط است تا BMI. این ممکن است به دلیل چربی احشایی باشد. چربی از نظر متابولیسمی بسیار فعال است و در شکم و اطراف بدن ذخیره می شود و ترکیباتی را آزاد می کند که بر استحکام استخوان تأثیر می گذارد.

در بین مردان، BMI بالاتر و دور کمر بیشتر با شکستگی ارتباطی نداشت، اما مردانی که وزن کمتر از دو برابر مردان با وزن طبیعی داشتند، دچار شکستگی بازو شدند.

فیروزه او گفت: «یافته‌های ما مبنی بر اینکه چاقی، و به‌ویژه چاقی شکمی، با خطر بالاتر شکستگی در زنان مرتبط است، پیامدهای عمده‌ای برای سلامت عمومی دارد.»

دکمه بازگشت به بالا