اقتصادی

پیش‌بینی مالیات سیگار در سال جاری

بر اساس لایحه بودجه، درآمد حاصل از مالیات بر فروش دخانیات در سال جاری 42.2 درصد افزایش می یابد.

به گزارش میجیک، بر اساس بند دوم این لایحه، دولت امسال 8933 میلیارد تومان از محل مالیات بر فروش دخانیات تعلق می گیرد. این رقم نسبت به پیش بینی 6280 میلیارد تومانی در لایحه بودجه سال گذشته 42.2 درصد افزایش داشته است.

همچنین درآمد دولت از محل مالیات بر دخانیات امسال بیش از 10 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بند مالیاتی مربوط به موضوع جزء بند الحاقی 3 ماده 73 قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه است که به موجب آن از ابتدای سال 1403 مالیات هر نخ سیگار تولیدی در کشور با علامت ایران. 15 درصد، تولید داخلی با نشان بین المللی 25 درصد، سیگارهای وارداتی با هر برچسبی 50 درصد، هر بسته 50 گرمی تنباکوی تولید داخل 20 درصد و هر بسته 50 گرمی تنباکوی آماده وارداتی 55 درصد افزایش می یابد. درصد نسبت به قانون 1402 بودجه همه کشورها.

همچنین درآمد وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت حقوق انحصاری و مجوزهای توزیع محصولات دخانی 620 میلیارد تومان پیش بینی شده است که نسبت به رقم 500 میلیارد تومانی سال قبل 24 درصد افزایش داشته است. سال بودجه.

در بخشی دیگر از قسمت دوم لایحه بودجه 1940 میلیارد تومان برای کاهش مصرف دخانیات و پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن و توسعه اماکن ورزشی از محل مالیات و عوارض دخانیات اختصاص یافته است. .

موضوع مالیات بر دخانیات همیشه باعث اختلاف بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان دخانیات شده است. تولیدکنندگان بر این باورند که افزایش مالیات دخانیات باعث افزایش قاچاق می شود، اما جمعیت مبارزه با دخانیات بارها اعلام کرده اند که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد و معتقدند افزایش مالیات منجر به کاهش مصرف دخانیات می شود.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا