پرسشنامه یادگیری در کودکان
اختلال یادگیری نوعی اختلال روان شناختی است که بر پیشرفت و عملکرد تحصیلی تاثیر منفی می گذارد؛ این اختلال در صورت عدم درمان و تشخیص نشانه ها پیامدهای منفی قابل توجهی بر روند تحصیل دانش آموز می گذارد. این اختلال، یکی از شایع ترین اختلالات در دوران مدرسه است. استیل پژوهشگری است که به بررسی اختلالات یادگیری عصب روان شناختی یا تحولی پرداخته است؛ او این دسته از اختلالات را اختلالاتی تعریف می کند که به دوره پیش از دبستان مربوط می شود و مشکلاتی را در کسب مهارت ها به وجود می آورد. گفته می شود وجود اختلالات عصب روان شناختی در دوره پیش از دبستان، مقدمه ای برای ابتلا به اختلال یادگیری و ناتوانی های یادگیری در دوران تحصیلی است.
راه آسان تری هم برای خرید لباس شخصیت های کارتونی دختر کفشدوزکی وجود دارد و آن سفارش لباس از فروشگاه های معتبر اینترنتی است.
پیش از این اشاره کردیم، اختلال یادگیری که یک اصطلاح کلی برای توصیف مشکلات یادگیری است، یک اختلال متداول در دوره مدرسه است؛ این اختلال شایع ارتباطی با انگیزه و اشتیاق تحصیلی ندارد. همچنین این اختلال با سطح هوش نیز در ارتباط نیست؛ به عنوان مثال، یک فرد باهوش می تواند به اختلال یادگیری مبتلا شود.
نکته حائز اهمیت آن است که کودک یا نوجوان مبتلا به اختلال یادگیری لزوما کم هوش یا تنبل نیست؛ او می تواند به اندازه دیگران باهوش باشد اما ابتلا به این اختلال بر روند دریافت و پردازش و یادگیری اطلاعات توسط او تاثیر می گذارد.
اختلال یادگیری شامل مشکلاتی در خواندن، نوشتن، ریاضیات، شنوایی و گفتار و استدلال می شود؛ درک اطلاعات، نحوه ای که آن ها اطلاعات را می شوند یا می بینند با دیگران متفاوت است و همین منجر به ناتوانی در یادگیری می شود اما این اختلال در صورتی که به موقع تشخیص داده شود، می تواند درمان شود و در این صورت مانعی در مسیر موفقیت تحصیلی نمی باشد.
معرفی پرسشنامه یادگیری اجتماعی
این پرسشنامه توسط سید علیرضا و افشانی و همکاران در سال 1401 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی یادگیری اجتماعی در افراد است.
این پرسشنامه دارای 7 سوال است.
روایی و پایایی پرسشنامه یادگیری اجتماعی تایید شده است.
یادگیری چیست؟
ما انسان ها همواره در حال یادگیری مسائل مختلف هستیم؛ فرقی نمی کند یک کودک نوپا باشیم یا یک بزرگسال بالغ، در هر سنی که باشیم، چیزهای مختلفی برای یادگیری و ارتقا دانش وجود دارد. ما به وسیله یادگیری مهارت های خود را ارتقا می دهیم، دانش جدید کسب می کنیم. یادگیری به ما کمک می کند اطلاعات خود را به روز کنیم، اطلاعات ناقص و قدیمی را اصلاح کنیم و در موقعیت های مختلف بهترین راه حل ها را به کار بگیریم. روش های بسیاری برای یادگیری وجود دارد؛ یادگیری را نمی توان محدود به یک نوع خاص دانست. هر فردی ممکن است شیوه یادگیری مخصوص به خودش را داشته باشد. زمانی که شیوه متناسب با خود برای یادگیری را پیدا کنیم، فرآیند یادگیری تسهیل می شود.
یادگیری اجتماعی چیست؟
یکی از انواع یادگیری، یادگیری اجتماعی است. اصطلاح یادگیری اجتماعی برای اولین بار توسط فردی به نام بندورا مطرح شد. بندورا که روان شناس مطرحی است، در حوزه های مختلفی همچون احساس کارایی نیز تحقیقاتی داشته است. یادگیری اجتماعی نوعی یادگیری است که در بستر اجتماع و برقراری ارتباط با دیگران رخ می دهد.
بر اساس این نوع یادگیری، ما با مشاهده رفتار دیگران و تقلید و الگوبرداری از آن ها چیزهای جدید یاد می گیریم؛ مثلا دانش آموزی که با مشاهده رفتار معلم، مهربانی کردن را یاد می گیرد، مهربانی را از طریق یادگیری اجتماعی آموخته است. لازم به ذکر است، یادگیری اجتماعی را با نام های دیگری چون یادگیری جانشینی یا مشاهده ای می شناسند.بندورا برای بیان نظریه یادگیری اجتماعی تحقیقات زیادی به همراه همکارانش در طول سالیان مختلف بر روی کودکان انجام داد. بنابر نتایج این تحقیقات، فرآیند یادگیری در کودکان بیشتر از طریق مشاهده و تقلید صورت می گیرد و در این صورت به هیچ عامل تقویتی نیاز نیست. لباس گربه سیاه دخترانه برای کودکان سنین 7 تا 9 سال طراحی شده اما دارای سایزبندی کوچک، متوسط و بزرگ است تا کودکان با هر سایز و اندازه ای بتوانند یک لباس زیبایی داشته باشند.
بندورا می گوید اگر قرار باشد یادگیری مشاهده ای رخ دهد، باید به رفتاری که قرار است یاد گرفته شود، توجه شود، در مواقع لزوم صحنه های مشاهده شده تجسم شوند، فرد برای بازسازی صحنه مشاهده شده انگیزه داشته باشد و در نهایت بتواند دوباره آنچه را که مشاهده کرده، تکرار کند. فراموش نکنید فقط کودکان نیستند که از طریق یادگیری مشاهده ای می توانند چیزهای مختلف یاد بگیرند؛ جوانان و بزرگسالان با مشاهده رفتار دوستان، اعضای خانواده، بازیگران در یک فیلم سینمایی می توانند مسائل مختلف را یاد بگیرند. در صورت تمایل به ارزیابی یادگیری اجتماعی می توانید از این پرسشنامه استاندارد استفاده کنید.
مشکلاتی در تلفظ کلمات، یافتن کلمه مناسب، تشخیص ریتم و قافیه، یادگیری الفبا، جمع و تفریق، حل مسائل رباضی، مشکلاتی در نوشتن یا رنگ آمیزی، مشکل در حل سوالات تشریحی، دست خط بد، مشکل در بیان افکار، مشکلاتی در برقراری ارتباط با دیگر همکلاسی ها، مهارت های انضباطی سطح پایین و غیره برخی از نشانه های اختلال یادگیری می باشد. توجه به نقاط مثبت و عطف رشدی می تواند به تشخیص به هنگام این اختلال و تسریع فرآیند درمان کمک کند.
این پرسشنامه، ابراز معتبری در زمینه ارزیابی و تشخیص کودکان پیش از دبستان با ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختي/ تحولی پیش از دبستان می باشد؛ در صورت تمایل به ارزیابی این متغیر می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
امتیازدهی به عبارات پرسشنامه
این پرسشنامه 20 مادهای برای غربالگری مشکلات یادگیری در کودکان و نوجوانان مورداستفاده قرار میگیرد و بهعنوان ابزاری کارآمد ظاهر میشود. عبارات این پرسشنامه در مقیاس لیکرت 5 درجهای شامل هرگز (1)، بهندرت (2)، گاهیاوقات (3)، اغلب (4) و همیشه (5) هستند.
برای امتیاز دهی مجموع نمرات را محاسبه کنید و بر عدد 20 تقسیم کنید. امتیاز 2 و بالاتر نیاز به توجه و یا ارجاع و بررسی بیشتر دارد)
خرده مقیاسها و عبارات پرسشنامه
پرسشنامه مشکلات یادگیری کلرادو شامل خرده مقیاسهای ذکرشده در جدول زیر است:
ردیف | خرده مقیاس | عبارات | تعداد عبارات |
1 | مشکل در خواندن | 1 تا 6 | 6 |
2 | شناخت اجتماعی | 7 تا 10 | 4 |
3 | اضطراب اجتماعی | 11 تا 13 | 3 |
4 | مشکلات فضایی | 14 تا 17 | 4 |
5 | مشکل در ریاضیات | 18 تا 20 | 3 |
اعتبار پرسشنامه
در تحقیقات مختلف برای بررسی اعتبار پرسشنامه اختلالات یادگیری کلرادو از دو روش همسانی درونی و بازآزمایی استفاده شده است. همسانی درونی کل پرسشنامه و خرده مقیاسهای آن ازطریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برآورده گردیده است. دامنه ضریب آلفای کرونباخ از 0 تا 1 در نوسان است که ضریب 7/0 و بیشتر به مثابه قابل قبول در نظر گرفته میشوند.
در جدول زیر ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و هر یک از خرده مقیاسهای آن ذکر شده است. نتایج بررسیها حاکی از قابل قبول بودن همسانی زمانی پرسشنامه CLDQ و مؤلفههای آن است.
داخل بسته ، یک عدد استیکر اضافه جهت تست می باشد ، می توانید ابتدا یکی از استیکر ها را روی یک تکه پارچه امتحان کنید تا با نحوه چسپاندن آن آشنا شوید و بعد از آن بر روی لباسهای لاک پشتهای نینجا بچسپانید .
پرسشنامه CLDQ و مؤلفههای آن | ضریب آلفای کرونباخ |
مشکل در خواندن | 88/0 |
شناخت اجتماعی | 83/0 |
اضطراب اجتماعی | 85/0 |
مشکلات فضایی | 72/0 |
مشکل در ریاضیات | 71/0 |
CLDQ | 90/0 |