اقتصادی

معضلات بلیت هواپیما؛ تاخیرها پایان می‌یابد؟

در سال گذشته مسافران هوایی نه تنها در تامین بلیط هواپیما با مشکل مواجه شدند، بلکه تاخیر و کنسلی پروازها نیز باعث سرگردانی آنها شد. پیش بینی می شود در سال جدید با اجرای برنامه هفتم توسعه این مشکل برطرف شود.

به گزارش میجیک، «کمبود و گرانی بلیت هواپیما» معضلی است که مردم در برخی مواقع به ویژه در اسفند ماه که همزمان با سفرهای نوروزی است، با آن مواجه هستند. هر ساله این اتفاق می افتد و ظاهراً هیچ درمانی برای آن حداقل در کوتاه مدت وجود ندارد.

البته این مشکل تنها به نبود بلیط هواپیما خلاصه نمی شود. مشکل دیگر مسافرانی است که با وجود همه مشکلات بلیت خریدند اما به دلیل تاخیر و کنسلی پرواز آن را از دست دادند. در این شرایط برخی ایرلاین ها با پرداخت نکردن جریمه و عدم جبران خسارات نارضایتی مسافران را افزایش می دهند.

این وضعیت به حدی رسید که در آخرین روز سال گذشته احمد اسعدیان معاون بازرسی و نظارت بر امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور پس از بازدید از فرودگاه بین المللی مهرآباد در نامه ای به مهرداد بذرپاش وزیر کشور هشدار داد. راه و شهرسازی؛ وی با بیان اینکه در این نامه تاکید شده است با توجه به فرارسیدن سفرهای نوروزی باید برنامه ریزی دقیقی برای دسترسی عموم مردم به خدمات مناسب حمل و نقل هوایی و همچنین نظارت شرکت های هواپیمایی در تهیه و تهیه بلیط هواپیما انجام شود.

سوال اصلی این است؛ مشکل ناوگان هوایی کشور چه زمانی حل می شود؟ توضیحات مسئولان صنعت ناوگان هوایی نشان می دهد که کشور به 500 فروند هواپیمای فعال نیاز دارد اما در حال حاضر تعداد هواپیماهای فعال در کشور کمتر از 200 فروند است که البته به نظر می رسد عرضه هواپیماهای فعال موانعی مانند تحریم ها و … افزایش نرخ ارز که پیش بینی می شود در سال جدید برطرف شود.

از سوی دیگر محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بخشی از راه حل را در دادن مجوز به ایرلاین های خارجی برای انجام پروازهای داخلی می داند. آزادی پنجم تا نهم و این آزادی را به صلاحدید خود به شرکت های خارجی سوم بدهند. در برخی موارد این اتفاق افتاد و 27 پرچم در ایران به اهتزاز درآمد و برخی پنجمین استقلال خود را دارند. ما باید از این ظرفیت برای جایگزینی بخشی از شکاف 300 هواپیمای ناوگان استفاده کنیم. اگر ملاحظات زیرساختی از جمله امنیتی، سیاسی و اقتصادی را نیز در نظر بگیریم. وی ادامه داد: زمانی که با کمبود 300 فروند هواپیما مواجه هستیم نباید این موضوع را کنار بگذاریم، بلکه باید جوانب مثبت و منفی را بسنجیم، البته ما این موضوع را یک فرصت می بینیم و سازمان هواپیمایی کشوری نیز پیگیر این موضوع است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه به عنوان نیروی هوایی کشور باید همه فرصت ها را برای توسعه ناوگان انجام دهیم، گفت: امروز همه 80 میلیون ایرانی حق دارند هر زمان که بخواهند در 100 فرودگاه کشور سوار هواپیما شوند و این می تواند باشد. با تغییر نرخ ها یا گسترش ناوگان انجام می شود.”

نمایندگان مجلس برای حل مشکل ناوگان هوایی مفاد لایحه برنامه هفتم توسعه را تصویب کردند. تامین هواپیما برای شرکت های هواپیمایی، سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت های فرودگاهی و نظارت بر خطوط هوایی وی موافقت کرد که با اجرای آن بخشی از مشکل ناوگان هوایی حل شود.

برخی از نمایندگان شورای اسلامی نیز در گفت وگو با میجیک دلایل کمبود و گرانی بلیت هواپیما را تشریح و راهکارهایی ارائه کردند.

حسینیکیا: تعداد پروازها را افزایش دهید

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا راهکار انجام سلسله وی اقداماتی از جمله افزایش تعداد و ساعات پروازها و منظم شدن آنها را برشمرد و گفت: باید به ظرفیت ناوگان حمل و نقل برون شهری نیز توجه شود. همچنین در صورت کمبود می توان از ظرفیت قسمت های سپاه، ارتش و ناجا استفاده کرد.

وی همچنین افزایش تعداد پروازها را راه حل این مشکل عنوان کرد و افزود: اگرچه بخشی از مشکلات ناشی از فرسودگی ناوگان هوایی است، اما با برنامه ریزی دقیق و دقیق قابل حل است. به طوری که انتظار می رود سازمان هواپیمایی برای بهبود خدمات، اقداماتی را برای اطلاع رسانی به مردم انجام دهد. وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری نیز باید تدابیری برای رفع مشکل کمبود و گرانی بلیت هواپیما داشته باشند.

علیپور: پروازهای چارتر تعطیل می شود

کمال علیپور نایب رئیس کمیسیون عمران نیز تحریم را مانعی برای خرید هواپیما دانست و گفت: هواپیماهای موجود و وارداتی به دلیل تعداد کم هواپیما برای مسافران کافی نیست. از شرکت های خصوصی دعوت می کنیم در این زمینه وارد شوند.

وی در عین حال گفت: البته برخی از ایرلاین ها با سوء استفاده از این شرایط اقدام به انجام پروازهای چارتر می کنند که باید تعطیل شود تا مردم دسترسی راحت تری به بلیت داشته باشند. باید قیمت پروازها را کنترل کرد، در عین حال حرف ایرلاین هم شنیده شد چون در تحریم ها مشکل دارد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا