قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ افزایش نمی‌یابد/ برخی هر روز بر طبل شایعات می‌کوبند

سال ۱۴۰۲ | قیمت بنزین

بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، اخبار مربوط به بنزین در کشور همواره با حساسیت بالاتری نسبت به سایر موضوعات از سوی افکار عمومی و افکار عمومی دنبال می شود. تا جایی که هر شایعه ای که در دنیای مجازی منتشر می شود ظرف چند روز واکنش های زیادی ایجاد می کند، پس هر تصمیمی که در این زمینه گرفته می شود، چه مربوط به کارت سوخت باشد و چه استانداردهای بنزین، به شایعه بستگی دارد. این سوخت در فضاست، مجازی است.

به گزارش میجیک، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد برخی رسانه ها برای دور شدن از بازار داغ شایعات بنزین، هر روز به بهانه تایید و تکذیب بر طبل شایعه می کوبند. همواره بر عدم افزایش قیمت بنزین در سال 1402 تاکید داشته است.

البته شایعات بنزین تنها به قیمت مربوط نمی شود و هر بار که افزایش قیمت بنزین تکذیب می شود، بلافاصله اخبار مربوط به کیفیت بنزین به تیتر خبرها راه پیدا می کند.

البته مشکل کیفیت بنزین آنقدر داغ است که به دریای کارائیب سرایت می کند و رسانه های خارجی دلیل آتش زدن برخی خودروها در ونزوئلا را کیفیت پایین بنزین صادراتی ایران می دانند و اصرار دارند. این در شرایطی است که طی ماه های اخیر به دلیل تعادل مصرف و تولید بنزین در کشور، صادرات بنزین تقریبا متوقف شده و هیچ محموله ای بنزین صادراتی از ایران به ونزوئلا یا سایر کشورها صادر نشده است.

همانطور که علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد و گفت: تامین سوخت مورد نیاز کشور در اولویت است و با توجه به میانگین مصرف بیش از 110 میلیون بشکه در روز در کشور، این امر غیرممکن است. برای صادرات این سوخت پیش از این اعلام شده بود که ایران مدت‌هاست نه تنها به ونزوئلا بلکه به همه جا بنزین صادر نمی‌کند، زیرا روزهایی بود که مصرف بنزین بیشتر از تولید بود، الان هم از ذخایر کشور برای تامین بنزین استفاده کرده‌ایم. .

البته ایران برای توسعه پالایشگاه های فراسرزمینی، بازسازی پالایشگاه ونزوئلا را در دستور کار دارد و علیرغم بازسازی این پالایشگاه، صادرات نفت و میعانات گازی به این کشور همچنان از ایران انجام می شود و در این مورد. پالایشگاه ها، سوخت مورد نیاز کشور تولید می شود. بنابراین اگر مشکلی برای سوخت ونزوئلا وجود دارد، ربطی به بنزین ایران ندارد، زیرا ایران در حال حاضر بنزینی به این کشور صادر نمی کند.

در مورد ادعای بی کیفیتی بنزین صادراتی، موارد دیگری از جمله بازگشت محموله های صادراتی بنزین به افغانستان به بهانه بی کیفیتی که سال گذشته مطرح شد، وجود دارد. مشکلی که بعداً مشخص شد این بود که این محموله ایرانی نبوده و فقط از طریق ایران به افغانستان ترانزیت می‌کرده است.

بنزین داخلی عموما با کیفیت یورو 4 و مناسب است. اما به دلیل مصرف بالای بنزین در کشور، برخی بنزین هایی با اکتان کمتر هستند که مشکلی در کارکرد خودرو ایجاد نمی کنند و مطابق با استانداردهای ملی هستند. این در حالی است که پالایشگاه های ایران روزانه 75 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 و 5 تولید می کنند که نشان می دهد ظرفیت تولید بنزین با این استاندارد در کشور حدود 70 درصد کل ظرفیت است.

بنابراین برخی ادعاها مبنی بر استاندارد بودن تنها 38 درصد بنزین تولیدی در کشور صحت ندارد. آمار تولید 10 پالایشگاه کشور به همراه نمونه برداری از بنزین تولید و توزیع شده در کشور توسط سازمان های استاندارد و سازمان های محیط زیستی نیز ادعایی را رد می کند.

همچنین در پالایشگاه های کشور نیز طرح هایی برای بهینه سازی و ارتقای کیفیت فرآورده های نفتی در حال اجراست. در آخرین مورد، در آخرین روز سال 1401، طرح توسعه پالایشگاه آبادان توسط رئیس جمهور انجام شد که علاوه بر ارتقای کیفیت تولید بنزین، حجم تولید را نیز افزایش داد و در ایام نوروز که در ایام نوروز بود، کمک کرد. رکورد مصرف بنزین چندین بار شکسته شد، مشکلی برای تامین این سوخت در هیچ کجای کشور وجود ندارد. .

در مورد کیفیت بنزین هم یکی از مواردی است که زیاد صحبت می شود اما شایعه اصلی در حوزه بنزین مربوط به شایعات است. بنابراین در چند روز چند روزنامه به طور همزمان تیترهایی را به گرانی بنزین و شایعات مرتبط اختصاص دادند.

این شایعه همزمان با تصویب قانون بودجه و باز هم به بهانه ورود به سال جدید مطرح شد. گاهی صحبت از مصرف بالای بنزین و لزوم توجه به بهینه سازی مصرف بهانه ای برای گرم کردن کوره شایعات بنزین می شود و در آخرین مورد چیدمان کارت سوخت از جایگاه دار آن را به ارمغان می آورد. . گرانی بنزین دوباره در تیتر خبرها قرار گرفت.

شرایط به این شکل است، دولت سیزدهم همواره اعلام کرده است که افزایش سوخت در دستور کار نیست و تاکید شده که بر اساس قانون بودجه 1402 قیمت سوخت تغییر نمی کند. امسال استفاده از کارت سوخت اختصاصی به 90 درصد می رسد و در این راستا پس از پایان تعطیلات نوروزی، دولت با هدف نظارت بر مصرف سوخت و کاهش قاچاق سوخت، کارت سوخت راننده را ساماندهی می کند. اجرای طرح کدگذاری در مرزهای استان تپل مانند استان سیستان و بلوچستان

البته در زمان اجرای این طرح تاکید می شود که کارت های ایستگاه به طور کامل جمع آوری نشود و در هر ایستگاه با توجه به نیاز چند کارت وجود داشته باشد.

بررسی میدانی چند هفته اخیر نیز نشان می دهد که در توزیع سوخت با مدیریت کارت پارک مشکلی وجود ندارد و تغییری در روند سوخت گیری ایجاد نشده است. همچنین آمارها حاکی از آن است که دریافت بنزین 3 هزار تومانی با کارت شخصی که پیش از اجرای این طرح کمتر از 1 درصد بوده، اکنون به حدود 35 درصد رسیده است. اصلاحات سیاست قیمت در سیستم سوخت کشور اجرا نشد.

در واقع دولت با افزایش قیمت سوخت تلاش کرده مصرف بنزین را بدون افزایش فشار بر معیشت مردم کنترل کند و علاوه بر اجرای قانون استفاده از کارت سوخت شخصی، اقدامات مهمی را نیز برای کنترل آن انجام داده است. مصرف بنزین با توجه به این موارد مشخص نیست چرا برخی رسانه های رسمی و غیررسمی با وجود تاکید مکرر دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین همچنان به شایعات پیرامون بنزین ادامه می دهند!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا