تلگرام در کدام کشورها ممنوع شد؟

تلگرام

تلگرام در کدام کشورها ممنوع شد؟

مدیر عامل تلگرام در اوایل هفته جاری در فرانسه در پی تحقیقات قضایی که شامل 12 جرم مرتبط با این اپلیکیشن پیام رسان است، دستگیر شد، اما فرانسه تنها کشوری نیست که به افزایش فعالیت مجرمانه در این پلتفرم واکنش نشان داده و از همکاری خودداری کرده است. تلگرام در بسیاری از کشورها با ممنوعیت یا فیلترهای موقتی مواجه شده است.

به گزارش میجیک، تلگرام به عنوان منبع انتشار اطلاعات نادرست و فراهم کردن بستر برای افراط گرایی و مواجهه با مشکلات با دولت ها در سراسر جهان مشهور شده است.

اکنون که پاول دوروف توسط دادستان های فرانسوی در نزدیکی پاریس به دلیل جرایم مرتبط با تلگرام مانند جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر دستگیر شده است، این اپلیکیشن بار دیگر مورد انتقاد قرار گرفته است. دادستانی پاریس روز چهارشنبه اعلام کرد که مدیر عامل تلگرام تحت نظارت قضایی قرار گرفته و از خروج از فرانسه منع شده است.

پس از دستگیری دوروف در فرانسه، تلگرام در بیانیه‌ای از فعالیت‌های خود دفاع کرد و اعلام کرد که با قوانین اتحادیه اروپا مطابقت دارد و محتوای آن را در چارچوب استانداردهای صنعت رصد می‌کند و همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. دوروف چیزی برای پنهان کردن ندارد و اغلب در اروپا سفر می کند. این ادعا که پلتفرم یا مالک آن مسئول سوء استفاده از پلتفرم است، پوچ و بی اساس است.

اما این اپلیکیشن پیام رسان در بسیاری از کشورها از جمله ایران با مشکلاتی مواجه بوده و ممنوع یا محدود شده است. به گفته SurfShark و NetBlocks، در مجموع، 31 کشور از سال 2015 به طور موقت یا دائم تلگرام را ممنوع کرده اند که بر دسترسی بیش از سه میلیارد نفر در سراسر جهان به این پلتفرم تأثیر گذاشته است.

یورو نیوز در گزارشی به بررسی چند کشوری می پردازد که فعالیت تلگرام در آنها محدود شده است. این کشورها عبارتند از:

انگلستان

تلگرام اخیرا در بریتانیا برای برنامه ریزی و هماهنگی شورش های ضد مهاجران در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت. تلگرام به عنوان یکی از آخرین جاهایی که استفن یاکسلی لنون، ​​مستعار تامی رابینسون، بنیانگذار لیگ دفاع راست افراطی انگلیسی، مجاز به ارسال پست بود، در محافل جناح راست مشهور شد. از آنجایی که تامی رابینسون از بسیاری از شبکه های اجتماعی بزرگ محروم شد، کانال تلگرام او ساده ترین راه برای حفظ ارتباط طرفدارانش است.

بر اساس تحقیقات موسسه گفتگوی راهبردی، از زمان شروع ناآرامی ها، 16 کانال و گروه تلگرامی برجسته اقدام به ارسال، میزبانی و انتشار مطالب ضد مسلمانان و ضد مهاجران کرده اند. محققان دریافتند که پست های حاوی ادعاهای نادرست و محتوای نژادپرستانه توسط گروه های برتری طلب در شبکه های اجتماعی X و تلگرام ارسال شده و میلیون ها بار مشاهده شده است.

کایر استارمر، نخست وزیر بریتانیا هشدار داده است که پلتفرم های شبکه های اجتماعی «مناطق غیرقانونی» نیستند و پلتفرم های شبکه های اجتماعی را که باعث ناآرامی می شوند، سرکوب خواهند کرد، اما تاکنون هیچ اقدامی علیه تلگرام انجام نداده است. استارمر در سال 2021 خواستار تحریم های قوی و موثر علیه این شرکت شد.

اسپانیا

دادگاه عالی اسپانیا در ماه مارس به دنبال شکایت شرکت‌های رسانه‌ای مبنی بر اینکه این پیام‌رسان به کاربران اجازه آپلود محتوا بدون مجوز را داده بود، دستور تعلیق خدمات تلگرام در این کشور را صادر کرد. در طول تحقیقات، قاضی پدراس اطلاعاتی در مورد هویت کاربران مظنون به اشتراک‌گذاری غیرقانونی محتوای دارای حق چاپ از جزایر ویرجین بریتانیا، یک قلمرو ماوراء بحری در دریای کارائیب، درخواست کرد. این منطقه ای است که تلگرام توسط پاول دوروف به عنوان یک شرکت ثبت شده است. اما دادگاه عالی اسپانیا حکم داد که مقامات منطقه با این درخواست موافقت نکردند.

با این حال، تصمیم فیلتر پس از انتقاد به دلیل نادرست بودن و به طور بالقوه آسیب رساندن به میلیون ها کاربر متوقف شد. طبق گزارش ناظر رقابت CNMC، تلگرام چهارمین سرویس پیام رسانی پر استفاده در اسپانیا است. تقریباً 19 درصد از اسپانیایی‌های مورد بررسی توسط CNMC از آن استفاده می‌کنند.

نروژ

نروژ این برنامه ها را تهدیدی برای امنیت ملی می داند و در مارس 2023 تلگرام و TikTok را برای وزرا، وزرای خارجه و مشاوران سیاسی در دستگاه های کاری ممنوع کرد. امیلی انگر مهل، وزیر دادگستری نروژ گفت که سرویس اطلاعاتی در ارزیابی تهدیدات قابل مشاهده “تمرکز 2023” روسیه و چین را به عنوان بازیگران اصلی تهدید برای منافع امنیتی نروژ نشان داده است. وی همچنین خاطرنشان کرد که شبکه های اجتماعی عرصه ایده آلی برای بازیگرانی است که می خواهند از طریق اطلاعات نادرست و اخبار جعلی تأثیر بگذارند.

آلمان

در سال 2022، دولت آلمان پس از اینکه 64 کانال ناقض قوانین این کشور علیه سخنان نفرت انگیز و یهودی ستیزی بودند، تحریم تلگرام را در نظر گرفت. آلمان اپراتورهای تلگرام را به دلیل عدم رعایت قوانین آلمان پنج میلیون یورو جریمه کرد. تلگرام اعلام کرد با همکاری دولت آلمان و حذف محتوای مورد نظر خود موافقت کرده است.

اوکراین

از زمان آغاز حمله نظامی روسیه در اوایل سال 2022، تلگرام به یک برنامه ارتباطی مهم برای اوکراین تبدیل شده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور هر روز سخنرانی می کند و از تلگرام برای برقراری ارتباط در خط مقدم جنگ استفاده می شود.

این اپلیکیشن توسط روس ها برای جستجوی اطلاعات فراتر از پیام های تلگرامی استفاده می شود و همچنین به ابزاری برای انتشار اطلاعات جعلی و همچنین گروه های هک نظامی تبدیل شده است.

این وضعیت باعث شده است که اوکراین به فکر ممنوعیت تلگرام باشد مگر اینکه این شرکت تغییرات خاصی مانند باز کردن دفتری در اوکراین و حذف محتوایی که کاربران را دوست ندارد یا گمراه کند.

روسیه

روسیه در سال 2018 به مدت دو سال تلگرام را به مدت کوتاهی ممنوع کرد، زیرا پاول دوروف به درخواست‌ها برای ارائه اطلاعات در مورد برخی از کاربران خود عمل نکرد. اما این ممنوعیت تأثیر چندانی نداشت و این برنامه به منبع خبری برای بسیاری از مردم روسیه تبدیل شد. با وجود ممنوعیت موقت، سازمان‌های دولتی مانند وزارت امور خارجه و ستاد ملی کووید-۱۹ کانال‌های رسمی در تلگرام دارند.

بلاروس

تلگرام ابزار مهمی در بلاروس برای اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد اعتراضات ضد دولتی در سال‌های 2020 و 2021 است. این پلتفرم یکی از معدود برنامه‌های شبکه اجتماعی است که وقتی اینترنت به مدت سه روز در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری مسدود شد، هنوز قابل دسترسی است. از زمان انتخابات، بلاروس فهرستی از کانال‌های تلگرامی را منتشر کرده است که آنها را افراطی و مخالف دولت می‌داند. عفو بین‌الملل اعلام کرد کاربرانی که به این کانال بپیوندند تا ۷ سال زندانی خواهند شد.

چین

تلگرام از سال 2015 در چین مسدود شده است. رسانه های محلی گزارش داده اند که این برنامه مورد حمله انکار سرویس (DoS) به سرورهای آن قرار گرفته است که منجر به سانسور آن شده است. برخی از کارشناسان اعلام کرده اند که این حمله به چین دلیلی برای مسدود کردن این برنامه می دهد.

هند

تنها یک روز پس از دستگیری دوروف، دولت هند اعلام کرد که در حال بررسی تلگرام برای نقش این اپلیکیشن در بسیاری از فعالیت های غیرقانونی است و بر اساس تحقیقات، تحریم آن را بررسی خواهد کرد. این کشور شاهد موارد زیادی از انتشار اوراق امتحانی، توزیع پورنوگرافی کودکان، دستکاری قیمت سهام و باج گیری بوده است. در ماه جولای، مقامات هندی یک طرح دستکاری قیمت سهام را کشف کردند که در آن مدیر کانال تلگرامی بیش از 20000 یورو برای دستکاری قیمت سهام یک شرکت ورق فولادی دریافت کرد.

همچنین اپراتورهای مخابراتی در هند اخیراً از رگولاتورهای این کشور خواسته اند تا برنامه های پیام رسانی و چت محبوب مانند واتس اپ، سیگنال و تلگرام را برای دریافت مجوز فعالیت بر اساس قانون جدید مخابرات ملزم کنند.

تایلند

تلگرام از سال 2020 به دلیل استفاده معترضان ضد دولتی از این اپلیکیشن ممنوع شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا