برشی موشکافانه بر سامانه استعلام خودرو
با استفاده از سامانه استعلام خودرو اطلاعات لازم را قبل از انجام معامله در اختیار طرفین قرار می دهد و از بروز اختلاف و دعاوی بین فروشنده و خریدار جلوگیری می کند و سهم مهمی در کاهش دعاوی مربوط به معاملات وسایل نقلیه موتوری دارد. آیا این سیستم به درستی کار می کند؟
به گزارش میجیک سیدساجد جندق زاده اقتصاددان در یادداشتی ویژه به یکی از پروژه های مغفول مانده اما سودمند برای جامعه پرداخت. با استفاده از سامانه استعلام خودرو اطلاعات لازم را قبل از انجام معامله در اختیار طرفین قرار می دهد و از بروز اختلافات و دعاوی بین فروشنده و خریداران جلوگیری می کند و سهم مهمی در کاهش دعاوی مربوط به معاملات وسایل نقلیه موتوری دارد.
با این حال این سیستم واقعاً معرفی یا گسترش نیافته است.
به خواندن این یادداشت ادامه دهید.
با وجود اینکه حدود یک سال از راه اندازی سامانه معاینه خودرو می گذرد اکثر مردم از وجود آن اطلاعی ندارند. راه اندازی سیستم استعلام خودرو و معاملات دارای توافقنامه قانونی است. یعنی در دو بودجه سالانه 1401 و 1402 به این موضوع اشاره شده است و بند (ت) ماده 114 قانون برنامه هفتم پیشرفت وزارت حمل و نقل و فراجا را موظف می کند تا در اسرع وقت آیین نامه بند را تدوین کنند. تا حد امکان و توافق در کابینه این موضوع را عملیاتی و اجرا کنند.
به نظر می رسد برخی از موارد اطلاعاتی ارائه نشده است. این موارد عبارتند از: واجد شرایط بودن نمایندگی ها مالیات سالانه خودرو مالیات گران قیمت خودرو اعتبار گارانتی تعویض قطعات و سوابق تعمیرات خودرو اطلاعات قطعات آسیب دیده و وجود وکالتنامه مربوط به خودرو.
با توجه به بررسی نویسنده جدا از داده های ذکر شده در قوانین دستگاه می تواند داده های دیگری نیز ارائه دهد. به عنوان مثال اطلاعات رهن خودرو تعداد طرح ترافیک تخلفات پرخطر سابقه عضویت و فعالیت در تاکسی های اینترنتی اعتبار مالی خریدار تاریخ تعویض پلاک تعداد کیلومتر طی شده و ….
اما بر اساس اطلاعات موجود در رسانه ها قیمت تعرفه هر استعلام توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (مسئول قیمت مندرج در آیین نامه) قیمت گذاری نشده است و در حال حاضر قیمت توسط ارائه دهنده استعلام انجام می شود. به سکو.
همچنین هر یک از اطلاعات نمایش داده شده در پاسخ به یک سوال باید قابلیت نمایش جداگانه را داشته باشد و مشخص باشد که چه چیزی نمایش داده می شود. مثلا اطلاعات خسارت بیمه از چه سالی اعلام می شود و آیا فقط مربوط به آخرین مالک خودرو است؟ و پاسخ به اینکه آیا وسیله نقلیه قابل معامله شامل یا نه چیست؟
بدیهی است در حال حاضر دلیل غیرقابل معامله بودن خودرو اعلام نمی شود و لازم است فروشنده از غیرقابل معامله بودن خودرو مطلع شود؟!
ضمناً در موارد مشاهده شده به برخی از موارد در پرسشنامه پاسخ نادرست داده شده است. به عنوان مثال حتی اگر بیمه خودرو معتبر باشد پاسخ به سوال نشان می دهد که بیمه خودرو منقضی شده است.
گاهی اوقات سیستم به طور کامل از کار می افتد و برای روزها پاسخ نمی دهد. گاهی اوقات پاسخ هایی برای برخی از اطلاعات ارائه نمی شود حتی با وجود پرداخت هزینه.
ناگفته نماند که اطلاعاتی مبنی بر امکان فروش خودرو با سایر اقلام ارائه شده (مشخصات خودرو تاریخ شروع بیمه و تاریخ انقضا میزان عوارض جاده مبلغ مالیات نقل و انتقال سابقه خسارت بیمه میزان جریمه تخلفات رانندگی) می باشد. متفاوت و ضروری برای خریدار باید در مورد تجارت در ماشین خریداری شده اطلاع پیدا کند. اما بیش از راحتی و اطلاعات مفید در مورد تراکنش ها و عدم شناخت افراد باعث ایجاد مشکلات کمتری برای افراد می شود.
بنابراین لازم به نظر می رسد که خود این استعلام را در اختیار مردم قرار دهیم تا اگر شخصی صرفاً می خواهد از قابل معامله بودن خودرو اطمینان حاصل کند و بنا به دلایلی از جمله انجام بررسی کارشناسی خودرو و اطلاع از تعداد تخلفات خودرو از طریق سوال تعداد جستجوها از تخلفات راهنمایی و رانندگی نیازی به انجام نیست. او سوال دیگری نمی بیند می تواند این کار را بدون پرداخت هزینه اضافی انجام دهد.
در این زمینه نحوه اخذ رضایت مالک وسیله نقلیه از طریق ارسال پیامک حاوی رمز یکبار مصرف و درج رمز در صفحه بستر استعلام انجام می شود. برخی کارشناسان و پلتفرم های فروش خودرو از این سوال برای اطلاع از قابلیت فروش خودرو میزان وام خودرو و وجود پیش نیازهای قانونی برای تعویض پلاک خودرو مانند اعتبار داشتن بیمه نامه استفاده می کنند. گاهی اوقات پلت فرم باید چندین بار در مورد ماشین سوال کند تا مطمئن شود که هیچ مانعی برای انتقال رسمی وجود ندارد. اما دسترسی به صاحبان وسایل نقلیه که بر فروش خودرو به کسب و کار متکی هستند. امکان پذیر یا سخت نیست.
برای حل این مشکل فروشنده می تواند دسترسی موقت به یک پلت فرم خاص را برای مشاهده نتایج جستجوی سوابق خودرو فراهم کند. فرآیندی شبیه به مشکل هنگام ورود به چندین سایت از طریق حساب Google رخ می دهد. بنابراین بهتر است زمان لازم برای دریافت پیامک تایید را افزایش دهید زیرا گاهی اوقات دسترسی صاحب خودرو و دریافت رمز یک بار زمان می برد.
به نظر می رسد «قانون برنامه هفتم» بستری برای رفع برخی از این مشکلات و معضلات باشد. در نتیجه انتظار می رود نهاد نگهبانی با نظر کارشناسان و با دقت فراوان سامانه معاینه خودرو را تکمیل و مقررات معاملات خودرو را به سرعت تصویب و اجرا کند.
انتهای پیام