اقتصادی

کیفیت پایین خودروها و وضعیت نامناسب راه‌ها عامل تصادفات مرگبار است

رئیس کمیسیون ساخت و ساز مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کیفیت خودروهای تولید داخل و وضعیت نامناسب جاده ها نقش ویژه ای در آمار بالای مرگ و میر در تصادفات جاده ای به ویژه در ایام تعطیل دارد.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت وگو با میجیک، با اشاره به تعداد قربانیان تصادفات جاده ای به ویژه در تعطیلات نوروزی، اظهار کرد: حدود 900 نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده است که در تلاش هستیم برای این موارد برنامه ریزی کنیم. امتیاز تضمین شود همزمان نقاط حادثه خیز جدیدی نیز شناسایی می شود. جاده فعلی ما کشش حجم زیادی از ترافیک را ندارد. شما باید جاده ها و مسیرهای جدیدی بسازید.

اعتبار 20 هزار میلیاردی برای نگهداری و توسعه راه ها کافی نیست

وی در ادامه گفت: وضعیت راه های کشور مناسب نیست. در مجموع 20 هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که حتی برای حفظ راه های موجود هم کافی نیست. بیش از 220 هزار کیلومتر راه داریم که برای نگهداری آن حداقل 30 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی 20 هزار میلیارد تومان منابع در اختیار وزارت راه قرار می دهیم و انتظار داریم راه های جدیدی برای ما بسازند، متأسفانه منابع مالی و همه بارها را نداریم. راه نیز در ماست که دولت است. دولت باید خود جاده را بسازد و حفظ کند. در حال حاضر وضعیت آسفالت راه و زیرسازی جاده خوب نیست و حقوقی به پیمانکاران پرداخت نمی شود.

انحصار در خودروسازی منجر به کاهش کیفیت شده است

وی در ادامه تاکید می کند: از طرفی کیفیت خودرو پایین است. اگر جاده آسیب ببیند یا خودرو به هر دلیلی منحرف شود، این تصادف منجر به فوت سرنشین نمی شود. این نشان می دهد که کیفیت خودروهای تولید شده پایین است. متاسفانه خودروسازی در کشور ما به انحصار تبدیل شده است و دو شرکت هر خودرویی را که بخواهند می سازند و مردم محکوم به استفاده از آن هستند.

وی افزود: کیفیت پایین خودرو و شرایط جاده ای بالا، آمار فوتی در تصادفات جاده ای نقش ویژه ای دارد. بحث در مورد آموزش رانندگی و جریمه های پیشگیرانه برای رعایت قوانین رانندگی نیز می تواند در کاهش تصادفات موثر باشد. اما مشکل اصلی کیفیت خودرو و وضعیت جاده هاست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا